Sitat Opprinnelig skrevet av Jacob Vis post
..
Og jeg vet at selvom det ikke er umiddelbart farlig med såpass lav dose over relativt kort tid, så tukler jeg med kroppen min og over mange måneder og år vil jeg sakte men sikkert skru av min egen produksjon og brenne alle broer tilbake til en selvdreven skjoldbruskkjertel.
Jeg vet at jo lenger jeg går inn i medisineringen for å finne den "rette" dosen, jo vanskeligere vil veien tilbake bli dersom det viser seg at medisinen ikke løser det for meg.
..
Så hva tror dere?
Har dere viten om hvor lang tid det faktisk tar før thyreodeas egenproduksjon begynner å nedreguleres betydelig, når man går på medisin?
Ville likt å vite "hvor mye tid jeg har" til å teste ut dette, uten å ramme kroppens naturlige funksjon.

..
Det er en myte at ved bruk av Levaxin så vil
skjoldkjertelhormon-produksjonen vil skru seg av /
man brenner alle broer tilbake til en selvdreven skjoldbruskkjertel.

I Anisas tråd Atrofi af skjoldbruskkirtlen pga. thyroid-mediciner? kan du finne mange referanser
(klikk på den blå firkanten så blir du sendt til Anisas tråd):
Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
..

Der en del (for)domme knyttet til medicinering med thyroid-hormoner og den vigtigste er, at man helst skal medicinere mindst muligt for at beskytte skjoldbruskkirtlens restfunktion og/eller at skjoldbruskkirtlen skrumper (atrofi). Det betyder at man enten undermedicinerer eller ikke medicinerer, fordi man mener at medicineringen fører til at kirtlen skrumper helt væk.

Det er der ikke enighed om blandt lægerne, men læger med tro på at kirtlen skrumper er i flertal. Man påstår at det kan påvises efter mange års medicinering, uden dog at bekymre sig om, at kirtlen har allerede i forvejen været syg og at thyroid-mediciner kan ikke behandle en syg kirtel og gøre den rask. Thyroid-mediciner bruges til at erstatte de manglende hormoner i kroppens stofskifte. Ikke til at helbrede en syg skjoldbruskkirtel.

Ved at begrænse hormontislkud vil man beskytte skjoldbruskkirtlen ved at ofre hele resten af kroppens stofskifte. Hvor smart er det?

Når man spørger endokrinologerne forsamlet i International Hormone Society (IHS) om hormonbehandlingen definitivt afskaffer skjoldbruskkirtlens egen funktion bliver der svaret: "Nej, efter ophør af behandling med hormontilskud genindvinder thyreoidea-aksen sin oprindelige tilstand indenfor 2 til 3 uger, i gennemsnit."

..