Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
Jeg som ikke hadde noe særlig problem med bilkjøring, har nå begynt å slite hel maks. Verst er det når det er mørkt ute, og det kommer biler i mot, da må jeg senke farten ganske kraftig ned, og nærmest "gjete" meg frem på vegen. Jeg sliter også på dagtid, parkerer som ei "kråke", surrer og roter, og blitt treg i reaksjons mønsteret.

Hjelp, hva skjer? Kan det være noe annet? Slitsomhet, uvanthet i henhold til bilkjøring, eller....?????
Hej Helgemann

For det første er du ikke særlig gammel og kan derfor ikke have haft masser af rutine den gang du ophørte med at køre bil. Så giv tid. Det skal nok komme tilbage.

For det andet gør hypothyreose noget ved nattesyn/mørkesyn. Selv lysreguleringen ved et vejkryds kan pludselig virke overskarpt og man næsten ikke kan se noget når lyset skifter fra grønt til gult og så til rødt.... Det modkørende lys er også lammende, da vi mister orientering fordi vi ikke kan spotte omgivelserne hvor vi selv kører, når vi bliver blindet af det modkørende. Det kan gå bedre nogle dage, mens andre dage er det helt galt. Også raske kan opleve lignende.

Hvis du gerne vil give det en chance til, kan du prøve den løsning jeg selv bruger: gule kørebriller man enten kan bruge som clip on på sine egne briller (hvis man bruger sådanne) eller bare almindelige gule kørebriller man tager på når man skal køre i mørke, og regn med refleks fra den våde asfalt, osv. De er også alletiders at bruge på alle tidspunktet på døgnet, også i dagslys, når man har et anfald af migræne. Virker super på enhver form for lysoverfølsomhed.

Jeg ejer gule clip-on briller til mørkekørsel, hvor man slet, slet ikke bliver blændet af de modkørende lys på motorveje og landeveje udenfor byernes lys.

Jeg har også andre gule briller.... såkaldte "beskyttelsesbriller" ( http://www.3mshop.dk/product.asp?product=159 ) fra 3M, findes også i andre "udgaver".... Men jeg foretrækker altså disse fra 3M fordi de er ridsefrie OG - meget vigtigt - de dækker øjnene hele vejen rundt, så der ikke sker indtrængen af almindeligt lys fra siderne....

God tur Helgemann