Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
De fleste legene vil oss jo bare vel. Bare alt for mye aroganse og bedrevitenhet (og for lite kunnskap?) ute å går hos enkelte.

Viktig å huske på når legene ikke vil "overdossere" oss er at vi blir behandlet etter følgende gjeldene kunnskap:
* Det er faglig uenighet om tyroksinsubstitusjon som gir supprimert TSH-verdi, er assosiert med økt risiko for osteoporose og atrieflimmer
* Helt supprimerte TSH verdier bør unngås
Her er det forøvrig anbefalt TSH verdi på 0,5 til 1,5.

De fleste legene vil oss jo bare vel. Bare alt for mye aroganse og bedrevitenhet ute å går hos enkelte. Ut i fra dette tenker jeg at skal man forvente å få ligge på 0 i TSH er det kanskje best å gå over til thyroid behandling (hvor TSH på 0 er gjeldende kunnskap)? Noen som mener annet?
Jeg vil heller si det slik at TSH er helt uviktig.
Det er ikke TSH som påvirker hverken osteoperose eller taykardier.
TSH sine målceller er kun på kjertlen, ingen andre steder i kroppen.

Osteoperoser er feil i benstoffskiftet, ikke i bløtdels-stoffskiftet.
Altså først og fremst Kalsium/PTH/D3/K2 - relaterte problemer.

Så er det jo slik at det er bløtdelsstoffskiftet som legger grunnen for alle prosesser i kroppen - også kalkstoffskiftet, men dette er stoffst i kroppen som er aller strengest regulert, og dermed lite påvirket.

Man ser likevel at hypEr-tyreote som har gått lenge (flere år) med fT4 på over 40 har tendenser til osteoperose.
Men vi klarer bare ikke å medisinere oss til den tilstanden der, så om noen med lavt stoffskifte får tendenser i retning av osteopeni/perose er det kalkstoffskiftet feilen ligger i.

TSH hadde tidligere en sentral rolle i stoffskiftetolkingen, det har den ikke lenger. Søk opp AkerHormonlab sin anbefaling som har stått mange ganger her på forum.

Så er det jo både riktig og vittig at legene har vært (og er) så restriktive og påpasselige med ikke å overdosere mennesker som kan ha gått det meste av livet med for lav dosering. Etter min mening bør de få gå en periode med en moderat overdosering, da først kommer systemet igang.