Side 13 av 16 Først 12345678910111213141516 Siste
Viser søkeresultater 121 til 130 av 157

Tråd: helgemann

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Standard Sv: Blodprøvesvar januar 2011 - forvirret

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Heisann Helgemann
    Skjønner din frustrasjon i høyeste grad. Stusser litt på det du sier om T3 og blir ganske sur over at leger bruker rekvisisjonsskjema til å overbevise pasienten om at "denne prøven går det ikke an å bestille". Leger kan selv bare skrive på det skjema hvilke ytterligere prøver de ønsker, uavhengig av hva som står på skjema. Det er en egen tom rubrikk for dette. F...så frekt å si noe sånt til deg....

Det eneste jeg vet med sikkerhet er at de ikke analyserer vitamin D på UNN. Men de sender den videre til Aker. Dette fordi de ikke har gode nok analysemetoder
    Kan dem det, føre på rekskjema andre prøver som ønskes å tas? De fleste leger er nok altfor prinsipp fast, og har "her bestemmer legen holdning". Synd at det går lenge i mellom hver gang snille og flinke leger dukker opp. I fjor sommer hadde jeg en lege som var dansk, snakket svensk, og bodde i norge... Han var veldig i møte kommende, da jeg nevnte at jeg hadde økt dosen selv, og ønsket resept med denne dosestr, var det ingen problem, det var bare å komme innom å ta en blodprøve, og så skulle han ordne resten. Synd at han sluttet etter så kort tid!

Snakket med den ene legesekretæren på fredag, og hun fortalte at en periode så var det innom ca 20-30 forskjellige leger... (Tror det var det hun sa....) Og alle skal ha opplæring. Og på et lite sted som dette med ca 2900 innbyggere, er DET veldig mye....

Hæ??!! Blir prøven min av D-vitamin nivået sendt til Oslo???? Helt utrolig at UNN ikke har noe kompetanse på det nivået og!

tilbake på deg, og ønsker deg en fortsatt fin søndag.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Legen min har ihvertfall skjema med T3 på! Og det krysser hun av for hver gang - angivelig fordi jeg får Lio (før det var det visst ikke "nødvendig") Hvorfor kan ikke alle landets leger bruke felles skjema? Det samme med referanseverdiene: hvorfor i all verden kan ikke alle laboratorier ha de samme verdiene?
    Jeg vet at det har med analysemetoder å gjøre. Men kan ikke det også standardiseres i et slikt lite land?

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Helt enig med deg, at det skulle vært standar skjemaer i helsesektoren i hele landet. Men det er det jo ikke, og det er jo temmelig frustrerende! Alt annet er det standar på, men ikke dette...

Hmm kom til å tenke på dette med bilsertifikat. Da mor fikk sertifikat (på 80-tallet), fikk hun i tillegg til å kjøre bil, også lov å kjøre traktor, motorsykkel, minibuss og snøscooter. Da jeg fikk sertifikatet (1995), fikk jeg kun lov å kjøre bil. Men da søster tok sertifikatet (på begynnelsen av 2000-tallet), fikk hun i tillegg til å kjøre bil, også lov å kjøre traktor, snøscooter og scooter...

Litt utenfor tråden, men det har jo samme sak dette?

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Angry Neg svar fra lege om Liothyronin

Viser til denne tråden: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12053

Via min fastlege hadde jeg søkt om å få Liothyronin, svaret fikk jeg her om dagen. Og svaret var mildt sagt rystende og hårreisende!!

Brevet jeg fikk:

Pasienten bruker Levaxin, nå stigende FT4 til 18, supprimert TSH. Pasienten ønsker å legge til Liothyronin pga. redusert almentilstand.

Jeg har labsvar som daterer seg helt tilbake til 1994, normalt stoffskifte i alle prøver. Utfra labdata (med mange prøver), så hadde han 29/8-07 en prøve med FT4 11 og TSH 5,13, forøvrig ingen prøver med TSH over normalområdet. Omtrent samtidig tatt prøver for anti-TPO og TRAS som
    begge var negative.

Det er ikke oppgitt hvor lenge pasienten har brukt Levaxin,- men utfra labdata kanskje fra 2007?

En konsultasjon i Tromsø vil ikke avklare så mye mer hos denne pasienten. Utfra labdata tilgjengelig her, så er det mulig at pasienten kan få et normalt stoffskifte om Levaxin avsluttes,- og jeg foreslår å forsøke det (med prøvetakning hver 14. dag en periode). Det er ikke så uvanlig at en
    liten overdosering av Levaxin kan gi plager som likner på litt lavt stoffskifte, og jeg tilråder å forsøke dette før han evt. kommer hit.
    Hvordan skal tolke dette? Jeg ble temmelig da jeg fikk brevet. Jeg har jo alle symptomer på lavtstoffskifte, og ble jo bedre når jeg fikk medisiner for det. Men nå mener denne legen fra UNN at jeg ikke har stoffskifte.... Fy F**** altså! Jeg får håpe at fastlegen min ikke følger dette rådet, jeg kommer til å kjempe om å få beholde hypo medisinen min. Og jeg skjønner at det er lite vits å prøve å søke om alt hypo medisiner, til det blir det samme som å .

Men tanken om å trappe ned til feks 50 µg, har jeg tenkt nå i det siste på. Kanskje jeg blir bedre da?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Neg svar fra lege om Liothyronin

Jeg mener ikke, det er muligt at få det bedre på stofskiftehormon, medmindre, man har brug for det!

Og så er der det med, at vi er så forskellige - så hvordan ved lægen der, hvordan dine tal skal være, for at det passer sammen med når du har det bedst?

At tolerere (ja, sådan læser jeg det) en tsh på over 5 og en sølle ft4 på 11 er jo helt galt som jeg ser det.

Var jeg dig, ville jeg skifte læge! Gå på jagt efter en god en nu! Om nødvendigt, så flytte!

Lad være med at finde dig i dette her, Helgemann.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Huff. Jeg tror du har kommet ut for en lege som mener at hypotyreose er lik TSH over 10, og alt annet er enten normalt eller "subklinisk hypotyreose". Med en TSH som har sneket seg opp over firetallet og relativt lavt T4 har du krav på at symptomene dine tas med i vurderingen, og at det ikke bare brukes labtall. At du har psykiske symptomer er et tungt argument for (prøve-)behandling. Om du reagerer positivt på den (og det gjorde du vel), så er det bare å fortsette.

Det er to muligheter, enten lappe på restproduksjonen du har i kjertelen med mellom 50 og 75µg Levaxin, eller å trappe opp til full dose. Hvis du ikke følte deg bra på den lavere dosen så skjønner jeg ikke hvorfor du vil ned igjen.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Glemte å fortelle at denne legen som har skrevet brevet, er endo? på sykehuset i Tromsø (UNN).

TSH var allereda da, 2007, veldig høy. Men det var ingen som reagerte før i 2009....

Det er nok det beste, å flytte på meg, ja. Men man kan jo finne dårlige og kvalme leger i stor byene og.

Grunnen til at jeg ønsker å trappe ned, er at jeg føler meg overdosert.

Hodet er som bomull, jeg går ved siden av meg selv, deprimert, sliter med angst, osv. Jeg føler meg stresset på en måte. Men likevel var hjerte, pulsen og blodtrykket som normalt.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Så må du vel ha' tjekket dine andre hormoner ? Der er da noget, som ikke stemmer.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Men det vil de ikke gjøre. Fastlegen jeg har nå, mener at jeg er psykisk syk, og må begynne på antidepresjons medisiner. Men fra neste mnd, februar, får jeg en ny fastlege, som jeg håper vil forstå meg bedre.

Men hva som egentlig er galt med meg vet jeg ikke. Kanskje jeg er overarbeidet og utbrent?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Neg svar fra lege om Liothyronin

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Men hva som egentlig er galt med meg vet jeg ikke. Kanskje jeg er overarbeidet og utbrent?
    Nåh! Kunne det ikke tænkes ad du slet og ret fejler.... HYPOTHYREOSE? Denne sygdom, du måske lige har glemt, at du har... skader ikke "kun" kroppen, men også.... PSYKEN. Har du, by any chance, læst denne?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 13 av 16 Først 12345678910111213141516 Siste

Lignende tråder

1. Presentasjon helgemann - langt om lenge
    Av helgemann i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 12
    Siste melding: 12-01-12, 20:21
  2. Gode og nemme opskrifter til Helgemann
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 21
    Siste melding: 08-03-11, 15:29
  3. Presentasjon helgemann - langt om lenge
    Av helgemann i forumet Presentasjoner