Viser søkeresultater 11 til 20 av 28
-
20-04-13, 23:11 #11
Sv: Tilskudd av jod til mor og barn
-
22-04-13, 20:21 #12
Hei igjen

Nå har vi tatt jod ett par dager. Jeg bruker 5 dråper av 5%. Lugols. Det ser ut til at barna tåler det godt. Men jeg føler meg desverre ikke bra. Sterke smerter i binyrer/nyrer og den hode pinen. Nesten som å ha influensa. Kald og varm om en annen. Kvalm og veldig slapp.. Kan ikke annet enn å tenke på at det er dette er brom avgiftning? Hva tror du? Burde jeg fortsette? Går det over?
Drukket vann med salt i, forsto det slik at det kunne hjelpe?
-
22-04-13, 22:34 #13
Selv om det sagtens kan være brom-detox, oftest er det dog selenmangel, som giver folk problemer med opstart af jodtilskud, såfremt der er problemer. Det er så udbredt, at det bliver fejlagtigt (mener jeg helt bestemt) kaldt for jod-allergi. Ingen er opmærksom på, at ved selenmangel, vil tilskud af jod give folk problemer. Derfor såfremt der er problemer ved opstart af jod, det bedste man kan gøre er at teste tilskud af selen ved at tillægge 2-3 (senere gerne 4) paranødder
Først ville jeg gå ned dråbe for dråbe, indtil de symptomer som du tilskriver tilskud af jod bliver væk igen (det jo du selv som kender dine symptomer, og kender bedst forskelle mellem de "gamle" symptomer og de "nye"). Se tiden an et par dage eller tre med denne ene dråbe dagligt. Se om en dråbe giver samme symptomer. Hvis ikke øger man med en dråbe til. Og en til, denne gang med at spise, tygge godt igennem 2-3 paranødder skyllet ned med opløsning af 1 dråbe Lugol's, to gange om dagen. Se om symptomerne kommer igen. Hvis ikke, øges med en dråbe til, ligeledes med paranødder lige inden Lugol's, to gange dagligt.
Sådan fortsætter man dråbe for dråbe og med paranødder, til man er nået frem til det antal af dråber der giver den grad trivsel som man forbinder med sit jodtilskud. Den dosering som passer netop til en bestemt person kan befinde sig et sted imellem 12,5 - 300 mg pr dag, så et foreløbigt mål på f.eks. 3 dråber med paranødder til, 2 gange dagligt er passende for en voksen, og ligger end ikke i nærheden af overdose.
Såfremt der alligevel opstår antydning af symptomer undervejs, kan man forsøge at regulere dem med ekstra paranødder tillagt hver indtag af jodtilskud. På et eller andet tidspunkt bør det opnå fred for symptomer og man kan begynde at bemærke forskellen mellem graden af trivsel før og efter(hånden).
Man behøver ikke le (skratte) af rådet om paranødder. Det er ikke nogen kjærringeråd. Hver paranød i gennemsnit størrelse indeholder ca. 90 mcg selen(omethionine) der optages i op til 90% af indtag og er organisk bundet så det indgår let i kroppens stofskifte. Det er langt bedre end at sluge tabletter eller kapsler, synes jeg. Man skal bare sørge for at købe paranødder, der ikke har været opbevaret på lager et sted i flere år efter høsten, og bedst (men ikke en betingelse såfremt de ikke kan fås) er det altså at forsøge finde paranødder der er dyrket økologisk. Paranødder til "medicinsk" brug bør opbevares i køleskabet tildækket, men ikke fuldstændig lufttæt.
Det er virkelig en god ting af to årsager: styrker binyrene (særligt aldosteron) og understøtter jodtilskuddets generelle effekt, og også ved at mildne evt. detox-effekt. Tillige med tilskud af højdose af C-vitamin 1 gram 2-5 gange pr dag eller Slow Release 3 gange pr dag, samt 1 tablet af Magnesium Chloride dagligt med mad. Der er mange forskellige typer af Magnesium, men netop Magnesium Chloride ser ud til at være den nemmeste for kroppen at udnytte til at aktivere de mange enzymer, der ellers er "sløve" ved og af jodmangel.
Selv om det alt sammen lyder omstændeligt og besværligt, er det kun det så længe man starter processen op, uanset at det kan nogen gange betyde et skridt frem og to tilbage, eller tre skridt frem og et tilbage. Til gengæld er tilstedeværelse i kroppen af de rette mængder jod - så vigtigt og på sigt også så helsebringende, at det fortjener en konsekvent chance, uanset ulejlighed i begyndelsen, mener jeg.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
23-04-13, 06:22 #14
Det er også en fordel at paranøttene ikke er helt avskinnet, men at noe eller alt av det brune "skinnet" (ikke skallet) sitter igjen. Denne delen samler mest selen, etter det jeg har lest.
Ellers har iallfall jeg hatt veldig godt opptak av denne typen selen
http://bigvits.co.uk/product.asp?pid...d=52&tid=&bid=
Vedlikeholdsdosen min er nå på 1/2 tablett annenhver dag. (1 tablett hver dag førte meg etter en stund litt _vel_ opp.)
Jeg hadde ikke noe særlig med detoxvirkning ( men hadde jobbet med nettopp den siden ett år i forveien) og hadde støttemineralene på plass i forkant (hadde brukt selen lenge og også magnesium i en god periode). Det jeg kjente var et par-tre dager med litt "kremt i halsen", som jeg har en mistanke om kom fra jod'en.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
23-04-13, 11:03 #15
Takker for svar

Dette er spennende for jeg kjenner virkelig at her skjer det ting i kroppen...Et virkelig potent stoff.
Jeg har målt selen i blodprøver og har nå i ca ett år inntatt 200 mcg daglig. På siste kontroll var selen over ref. og jeg fikk beskjed om å trappe ned til 100 mcg. Men kanskje paranøtter er bedre. Det skal jeg prøve. Altså dele jod dosen opp i to og ta det med nøtter!?
I går var vel den værste dagen jeg har hatt på lenge. Lå mer til sengs enn jeg var oppe og følte meg helt gåen. Dundrende hodepine og nyresmerter...Frostrier mm. Har lest litt om bromine detoxification og jeg kjenner meg igjen . Nå velger jeg å tro at dette er en prosess som går over og blir erstattet med noe bedre
Men i dag tar jeg en dag av for jeg må ut å gjøre ærender og da må jeg fungere til en viss grad..Føler meg mye bedre i dag.
Samboer fikk også sterk hodepine og han nekter å fortsette...Hans valg! Håper han snur når han ser at det faktisk hjelper :=)
Jeg velger å fortsatt gi mine barn jod siden de ikke har visst noen tegn til avgiftning.
-
23-04-13, 20:13 #16
Du bør nok ikke bare dele dosen, men simpelthen gå ned til kun en dråbe med paranødder to gange dagligt. Måske endda helt frem til du skal til DS-lægen om fire måneder. Hvis det viser sig at selv en dråbe giver symptomer, da er det smart at stoppe helt, til du får lægehjælp i maj. Det lyder som om du har en tydelig detox-reaktion, og den skulle du gerne have rette læge til at overvåge, indtil den mildnes og forsvinder. Indtil da kan du også gøre noget selv, for ikke yderligere at deponere mere "skidt":
Hvis I bruger fluortandpasta i familien, smid den ud i en allerhelvedes fart. Drik ikke vand direkte fra vandhanen, men kog og afkøl det først, for at få klor væk. Få også rosiner væk fra kostholdet, hvis du bruger dem som søtsaker til børnene (det gør man meget i Danmark), og hvis du og familien kan lide at drikke te, drik bare grøn og hvid te, men så skal den også helst være høstet/fremstillet i Japan (mest fluor-fattig te i verden). Få også fjernet alle de "sunde" flerumættede olier fra kosten, fordi de fastholder depoter af tox-stoffer i kroppen, tillige med at disse olier også er "goitrogene", dvs. hæmmer effekten af thyreoideahormoner, som du jo i forvejen ikke har nok af. Alt dette er med til at forhindre at depoter af tox-stoffer i kroppen bliver større end de allerede er, og der bliver de også nemmere (færre symptomer) at komme af med senere.
Det er virkelig en rungende alarmklokke, når din samboer reagerer med så stærk hovedpine. Jodmangel koster altid helbred. Det er kun et spørgsmål om tid.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
23-04-13, 21:45 #17
Jeg skal gjøre mitt beste for å følge dine råd
. Jeg fortsetter med jod. Har lest litt på internett og ser mange fraråder jod bruk ved slitne binyrer da dette kan trigge forverring, men andre plasser står det at det er bra så lenge du har binyrestøtte og jeg har jo cortefen , tar alle supplement for øvrig som anbefales under detoxen. Så har troen på dette
Takk igjen
-
25-04-13, 17:08 #18
En liten oppdatering fra meg..
Tror jeg må gi meg for denne gang. Har aldri følt meg mer elendig enn disse siste dager. Skikkelig forgiftet. Har holdt sengen og vekslet mellom å svette og fryse. Hodepine og forferdelige smerter i nyreregionen. Ekstremt avkreftet. Kvalm, deprimert, håravfall, influensa liknende symptom.. Ikke spist på snart to dager. Samboer har måtte vært hjemme fra jobb for å passe barna.
Her er det sikkert mye dritt som skal ut men kan ikke ta det nå. Må fungere noenlunde for barna. Skal høre med DS om han evt kan lage et program for meg. Jeg har virkelig troen på dette. Og ja jeg har drukket salt i vann, paranøtter er skaffet og tannkrem nyttet ut.Har også tatt alle tilskudd men det hjalp ikke desverre .
Foreløpigg har jeg ikke sett noen symptom hos barna og jeg ønsker å fortsette å gi dem, men samboer er veldig skeptisk når han så hvor syk jeg ble.. Skal bestille boken om hvordan bruke jod.
-
25-04-13, 19:31 #19
Det er en god beslutning, Nora2
Det skrev jeg også om sidst. Men trods alt, er der også kommet noget "godt" ud af disse plager: du har erfaret og konstateret hvad din krop må slås med hver dag, og at dine plager har nok sin oprindelse, som rette lægehjælp kan gøre noget ved. Det er guldværd for en rette læge at få disse oplysninger, inden en strategi for din behandling bliver lagt.
Jeg kan godt forstå din sambo, men forklar ham at han helst ikke skal komme for godt i gang med at tro, at alt er vel når du nu stopper med jod og forhåbentlig vil flere af detox-symptomer gå i ro. Hans støtte bør komme ud fra den overbevisning, at selv uden akute symptomer, kan det sagtens være sandsynligt at din øvrige, generelle mistrivsel kan for en stor del netop skyldes, at din krop hver dag forsøger at overleve på trods af de "produkter" af stofskiftet, som kroppen ikke kan komme af med på normalt vis, og i stedet for deponerer.
Det er fandme ikke nogen ammestuehistorie, selv om der findes skeptikere som vrænger af snakken om "affaldsstoffer". Denne langsommere hastighed af stofskiftet, ledsaget af lavere kropstemperatur som sløver aktiviteten af de fleste enzymer på celleplan, kan i sig selv give "hundrede" symptomer. Så kommer i tillæg alt det andet, som er målet med stofskifte-funktionen i en levende krop, såsom nedsat optag af næringsstoffer fra maden og evt. kosttilskud, nedsat egenproduktion af næringsstoffer ud fra de "byggesten" man har fået med i kosten, nedsat hastighed og effektivitet af de tusinder af funktioner støttet af stofskiftet, til og med nedsat hastighed og effektivitet hvormed kroppen kommer af med uønskede produkter af stofskiftet. Når det langsomme stofskifte hindrer kroppen i effektivt at "afgifte" sig selv ved udskillelse via nyrerne og tarm, gør kroppen det næstbedste den kan for at beskytte sig selv, og deponerer i forskellige væv, hvorfra disse "affaldsstoffer" alligevel frigøres i små mængder, og destabiliserer helbredet. Det kan derfor ikke nytte at lade "depoterne" i fred, men skal af med dem, i tilfælde som dit - under kontrollerede forhold ved rette lægeassistance.
Selv om selve princippet bag deponering af metabolitter, som kroppen ikke effektivt kan komme af med på andre måder, gælder alle - gælder det dog i varierende grad for forskellige personer, afhængig af kroppens individuelle evne til at komme af med produkter af eget stofskifte = større eller mindre grad af deponering, tillige med de hjælpestoffer (som kosttilskud) man bruger i det daglige, i forhold til den individuelle grad af stofskiftehastigheden, som kroppen omsætter i forhold til alle sine funktioner. Dette gælder også nytte-graden af jodtilskud. Nogle oplever omgående nytte, mens andre skal have støtte til at "tømme" kroppens depoter af uønskede metabolitter inden man øger jod, netop fordi jod går direkte ind og omgående begynder at frigøre det som kroppen har deponeret tidligere bl.a. pga. hidtidig jodmangel.
Det betyder, at jodmangel (på den ene side) er med til at nedsætte kroppens evne til succesivt at "rense" sig selv for uønskede produkter af stofskiftet... og såfremt denne jodmangelens effekt har stået på længe nok, vil tilskud af jod (på den anden side) omgående begynde at frigøre alle disse deponerede metabolitter. Hvis kroppen ikke formår at komme af med disse frigjorte (fra depoter) stoffer effektivt og hurtigt nok, vil det føre til en øget koncentration af dem i blodstrømmen, og ført rundt om i kroppen, fører det til en gen-forgiftning i kroppens forskellige væv, ved den detox-reaktion som du nok oplever nu.
Denne erfaring kan vise sig guldværd, idet kendskab til din negative reaktion på jod i forhold til din jodmangel-diagnose (du skrev om i første indlæg i den anden tråd i 2011), kan være medvirkende til, at du omsider kommer i rette behandling, som i modsætning til nu - hjælper. Se om du orker at skrive en kort rapport om denne joderfaring, dag for dag, som du kan sende til lægen nogle dage inden konsultationen, eller tage med til lægen.
Når det er sagt, da må jeg nok en gang ned i støvet og beundre dig både for modet og for den viljestyrke, som du håndterer din tilværelse med...
-
26-04-13, 15:40 #20
Der er noget om, at behovet for jod (og dermed også graden af jodmangel) er individuel i forhold til den enkelte person. Behov for jod er det større som den enkelte person er udsat for forskellige belastninger, som kroppen skal bruge ressourcer for at uskadeliggøre eller fjerne. F.eks. skal der bruges "extra" jod til at fjerne tungmetaller som kviksølv fra tandplomber hos dem som har dem. Ligeledes skal der bruges "extra" jod hvis man er udsat for fluor fra tandpleje eller fra andre kilder i husholdningen. Der skal også bruges "ekstra" jod ved nedsat lever- eller nyrefunktion, til støtte for afgiftning efter alt det, som kroppen ikke formå at udskille som følge af en svækket lever eller nyrer. Også ved svamp(sopp)infektioner har kroppen brug for "ekstra" jod... Alt som er forbundet med at kroppen kan opretholde sig "clean" og dermed også kan forhindre autoimmun respons på den biologiske forurening - kræver at jod er til rådighed i kroppen, ud over hvad der er brug for ved dannelsen af thyreoideahormoner.
Det betyder, at hvad der for en person er rigeligt med jod i kosten/tilskud, er for en anden person - alt for meget eller alt for lidt.
Det betyder også, at forudsætninger for udvikling af jodmangel er forskellige fra person til person, fordi jodmangelen hos en person med større behov for jod, vil blive større end hos en person, der har mindre behov for jod, hvis begge fik jodtilskud i samme koncentration målt i mcg/mg.
Som smgj, har heller ikke jeg (eller min søn) oplevet noget form for negativ reaktion da vi har startet med tilskud af jod. Det er nok fordi der ikke er så meget (indre forurening) at frigøre fra vævene hos os.
Man skulle gerne tro, at når man er 61 år gammel, der måtte man allerede have deponeret masser af forurenende produkter af stofskiftet, og ellers også have en hel del akkumuleret efter mange års tandpleje, som kviksølv eller fluor, eller BisphenolA osv. Men det er noget jeg har tænkt på allerede for mange år siden, fik udskiftet alle mine sølvplomber tilbage i slutningen af 1980-erne, og erstattet dem med fluorfrie plast-compositer hos en "økologisk" tandlæge. Jeg har også, inden min søn begyndte i 1. klasse, nedlagt forbud mod, at skoletandplejen gjorde noget som helst ved hans mundhygiejne og tandsundhed, uden mit samtykke, så også han er sluppet for både kviksølv og fluor fra denne kilde. Vi spiser kun "ren" mad (uden syntetiske E-numre), ingen flerumættede planteolier, alle frugt skræller vi og spiser kun minimalt med hvede og andet korn, tillige med at drikkevandet og vand til madlavning er renset. Så når kroppen har så meget mindre at reagere mod, eller slås med, eller forsvare sig mod - bliver også vores behov for jod mindre, end det ville være hos andre, hvis livsstil er mere biologisk belastende i sammenligning med vores. Alt dette er nok med til at forklare, hvorfor vi ingen negativ (detox) respons har på tilskud af jod.• Tak for at du læste mit indlæg.
Lignende tråder
-
Tilskudd av D3 skaper automatisk behov for tilskudd av K2 (og om margarin)
Av Kevlin i forumet D-vitaminSvar: 14Siste melding: 15-08-14, 11:54 -
Tilskudd av fordøyelsesenzymer
Av Mumimamma i forumet Enzymer og magesyreSvar: 2Siste melding: 07-03-13, 07:41 -
Ang. tilskudd av B-vitaminer
Av Marina73 i forumet B-vitaminerSvar: 5Siste melding: 04-08-08, 16:57

Svar med sitat

Bokmerker