Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Det er også en fordel at paranøttene ikke er helt avskinnet, men at noe eller alt av det brune "skinnet" (ikke skallet) sitter igjen. Denne delen samler mest selen, etter det jeg har lest.
Ellers har iallfall jeg hatt veldig godt opptak av denne typen selen
http://bigvits.co.uk/product.asp?pid...d=52&tid=&bid=
Vedlikeholdsdosen min er nå på 1/2 tablett annenhver dag. (1 tablett hver dag førte meg etter en stund litt _vel_ opp.)

Jeg hadde ikke noe særlig med detoxvirkning ( men hadde jobbet med nettopp den siden ett år i forveien) og hadde støttemineralene på plass i forkant (hadde brukt selen lenge og også magnesium i en god periode). Det jeg kjente var et par-tre dager med litt "kremt i halsen", som jeg har en mistanke om kom fra jod'en.
Takker for svar

Dette er spennende for jeg kjenner virkelig at her skjer det ting i kroppen...Et virkelig potent stoff.
Jeg har målt selen i blodprøver og har nå i ca ett år inntatt 200 mcg daglig. På siste kontroll var selen over ref. og jeg fikk beskjed om å trappe ned til 100 mcg. Men kanskje paranøtter er bedre. Det skal jeg prøve. Altså dele jod dosen opp i to og ta det med nøtter!?
I går var vel den værste dagen jeg har hatt på lenge. Lå mer til sengs enn jeg var oppe og følte meg helt gåen. Dundrende hodepine og nyresmerter...Frostrier mm. Har lest litt om bromine detoxification og jeg kjenner meg igjen . Nå velger jeg å tro at dette er en prosess som går over og blir erstattet med noe bedre Men i dag tar jeg en dag av for jeg må ut å gjøre ærender og da må jeg fungere til en viss grad..Føler meg mye bedre i dag.
Samboer fikk også sterk hodepine og han nekter å fortsette...Hans valg! Håper han snur når han ser at det faktisk hjelper :=)
Jeg velger å fortsatt gi mine barn jod siden de ikke har visst noen tegn til avgiftning.