Sitat Opprinnelig skrevet av Nora2 Vis post
Nå har vi tatt jod ett par dager. Jeg bruker 5 dråper av 5%. Lugols. Det ser ut til at barna tåler det godt. Men jeg føler meg desverre ikke bra. Sterke smerter i binyrer/nyrer og den hode pinen. Nesten som å ha influensa. Kald og varm om en annen. Kvalm og veldig slapp.. Kan ikke annet enn å tenke på at det er dette er brom avgiftning? Hva tror du? Burde jeg fortsette? Går det over?
Selv om det sagtens kan være brom-detox, oftest er det dog selenmangel, som giver folk problemer med opstart af jodtilskud, såfremt der er problemer. Det er så udbredt, at det bliver fejlagtigt (mener jeg helt bestemt) kaldt for jod-allergi. Ingen er opmærksom på, at ved selenmangel, vil tilskud af jod give folk problemer. Derfor såfremt der er problemer ved opstart af jod, det bedste man kan gøre er at teste tilskud af selen ved at tillægge 2-3 (senere gerne 4) paranødder

Først ville jeg gå ned dråbe for dråbe, indtil de symptomer som du tilskriver tilskud af jod bliver væk igen (det jo du selv som kender dine symptomer, og kender bedst forskelle mellem de "gamle" symptomer og de "nye"). Se tiden an et par dage eller tre med denne ene dråbe dagligt. Se om en dråbe giver samme symptomer. Hvis ikke øger man med en dråbe til. Og en til, denne gang med at spise, tygge godt igennem 2-3 paranødder skyllet ned med opløsning af 1 dråbe Lugol's, to gange om dagen. Se om symptomerne kommer igen. Hvis ikke, øges med en dråbe til, ligeledes med paranødder lige inden Lugol's, to gange dagligt.

Sådan fortsætter man dråbe for dråbe og med paranødder, til man er nået frem til det antal af dråber der giver den grad trivsel som man forbinder med sit jodtilskud. Den dosering som passer netop til en bestemt person kan befinde sig et sted imellem 12,5 - 300 mg pr dag, så et foreløbigt mål på f.eks. 3 dråber med paranødder til, 2 gange dagligt er passende for en voksen, og ligger end ikke i nærheden af overdose.

Såfremt der alligevel opstår antydning af symptomer undervejs, kan man forsøge at regulere dem med ekstra paranødder tillagt hver indtag af jodtilskud. På et eller andet tidspunkt bør det opnå fred for symptomer og man kan begynde at bemærke forskellen mellem graden af trivsel før og efter(hånden).

Man behøver ikke le (skratte) af rådet om paranødder. Det er ikke nogen kjærringeråd. Hver paranød i gennemsnit størrelse indeholder ca. 90 mcg selen(omethionine) der optages i op til 90% af indtag og er organisk bundet så det indgår let i kroppens stofskifte. Det er langt bedre end at sluge tabletter eller kapsler, synes jeg. Man skal bare sørge for at købe paranødder, der ikke har været opbevaret på lager et sted i flere år efter høsten, og bedst (men ikke en betingelse såfremt de ikke kan fås) er det altså at forsøge finde paranødder der er dyrket økologisk. Paranødder til "medicinsk" brug bør opbevares i køleskabet tildækket, men ikke fuldstændig lufttæt.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nora2 Vis post
Drukket vann med salt i, forsto det slik at det kunne hjelpe?
Det er virkelig en god ting af to årsager: styrker binyrene (særligt aldosteron) og understøtter jodtilskuddets generelle effekt, og også ved at mildne evt. detox-effekt. Tillige med tilskud af højdose af C-vitamin 1 gram 2-5 gange pr dag eller Slow Release 3 gange pr dag, samt 1 tablet af Magnesium Chloride dagligt med mad. Der er mange forskellige typer af Magnesium, men netop Magnesium Chloride ser ud til at være den nemmeste for kroppen at udnytte til at aktivere de mange enzymer, der ellers er "sløve" ved og af jodmangel.

Selv om det alt sammen lyder omstændeligt og besværligt, er det kun det så længe man starter processen op, uanset at det kan nogen gange betyde et skridt frem og to tilbage, eller tre skridt frem og et tilbage. Til gengæld er tilstedeværelse i kroppen af de rette mængder jod - så vigtigt og på sigt også så helsebringende, at det fortjener en konsekvent chance, uanset ulejlighed i begyndelsen, mener jeg.