Hei Nora2

Det er leit at du sliter som du gjør og får råd av legen din som gjør deg verre. Ser at du har fått mange svar her, men tillater meg å kommentere litt jeg også.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nora2 Vis post
Tåler desverre ikke armour da binyrene ikke henger med. 50 mcg levaxin har fungert ok og TSH har vært ca 0,60-0,70 på dette. På siste prøve var TSH 1, 06 og T4 17,0 T3 var ikke tatt.
Det er logisk at du fungerer på Levaxin og ikke på Armour. Det er et godt bevis på at Thyroidmedisiner gjør mer for en stoffskiftesyk kropp. De virker, og da kreves binyrer som henger med. Levaxin er for å overleve, og kun det etter min mening.
T3 var ikke tatt: En lege som jobber på en klinikk som på folkemunne har rykte som god på stoffskifte bør vite at T3 er det aktive hormonet.

Men legen mente dette var så bra at jeg kunne bare slutte med Levaxin hvilket jeg gjorde på dagen.
Ja, hun var nok ekstremt lykkelig for den flotte TSH-en din. Men, slutte med medisin? Nå vet ikke jeg hvorfor du går på Levaxin, men skulle det være en kur for deg? Du har kanskje forbigående stoffskifteproblemer som forventes å forsvinne?

Legen mener dette har med lite østrogen å gjøre og skrev ut resept på østrogen/gestagen plaster( sterkt). Jeg er usikker? Har kraftige blødninger og regelmessig mensturasjon, mangler jeg da østrogen?
Det blir hevdet av de som har litt greie på hormoner at et sikkert tegn på østrogenmangel er tørre slimhinner. De samme hevder også at det er lite sannsynlig med menstruasjon til stede. Merk: lite sannsynlig. Jeg skriver ikke at det er umulig.

Hvis du skulle bestemme deg for å ta hormoner håper jeg du – for din egen del – sørger for å bruke bioidentiske hormoner. Ikke syntetiske!

Hvordan vet man med sikkerhet at det er mangel og ikke østrogendominans man lider av?
Har også forsøkt progesteron krem fra dag 14 og ut og får da skikkelig soppinfeksjon hver gang! Progesteronkrem skal jo være vidunder hormonet som alle sverger til....
Ja, progesteron skal være vidunderhormonet. Men, igjen, du må bruke bioidentisk krem. Og, ting som har ballet på seg gjennom mange år løser du ikke på et par måneder. Det er jo for godt til å være sant, eller?
Jeg legger ut en lenk som jeg håper du vil lese litt på. Her står det forklart om østrogendominans, og hva du skal gjøre hvis du får forsterket symtomene dine ved bruk av kremen.

http://natpro.tjenester.org/dominans.htm

Jeg fant den norske siden. Jeg vet ikke hvor mye som står der, men hvis du ikke finner info om bruken av krem ved forsterkede symptomer, finner du det på den engelske siden.

Østradiol 0,15 , progesteron 2,9. Disse prøvene er tatt første blødningedag og jeg skjønner ikke mye av de, men skal ikke FSH og LH bli mye mer forhøyet hvis det er overgangsalder og lite østrogen?
Da har du en progesteron/østradiol-ratio på litt over 19. Den er lav.

Er det legen din som har sagt overgangsalder? Jeg synes du sa du hadde regelmessig mens.
Du behøver ikke å fortelle hvor gammel du er, men jeg har mistanke om at det at flere og flere forholdsvis unge mennesker har blitt diagnostisert med overgangsalder og derfor fått kunstig østrogen, er at legene ikke har noe kunnskap om hormoner. På det området lever vi virkelig i et u-land.

Skal legge til at jeg tok en kappilær prøve på kjønsshormoner i forrige uke men har ikke fått svar. Blir spennende å se om den viser om det er østrogen jeg skal bruke eller ikke bruke?
Jeg vet ikke hva som tilsier at denne prøven gir deg korrekt svar, men jeg håper du har mulighet til å bruke tid på å sette deg inn i dette. Jeg håper ikke du begynner med østrogen/gestagen pga. av den prøven. Start med progesteron er mitt råd. Og da må jeg legge til at jeg er ingen lege, så du gjør som du selv vil.

Jeg ønsker deg alt godt

Jeg legger ut en link til om hormoner:

http://www.hormonerestoration.com/index.html