Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Men siden natrium og hydrogen tross alt er ulike molekyler vet vi ikke om de vil spaltes av like lett (sansynligvis gjør de det siden det er negativt ladet oksygen som holder fast hhv Na eller H), vi vet heller ikke om "avfallsproduktene" (henholdsvis fritt hydrogen eller fritt natrium) har noen effekt etter avspaltingen ... Kroppen vår er tross alt tilpasset at det skal frigjøres hydrogen under dennne reaksjonen, ikke natrium. Og de frigjorte atomene vil jo i sin tur påvirke serum.
Både syntetisk og naturlig T4 er levotyroksin, dvs de er identiske mht stereokjemi. Så vidt jeg vet har ikke den speilvendte versjonen dextrotyroksin noen funksjon mht stoffskifte. Jeg tror ikke vi skal legge oss så mye opp i hva natrium fra T4 gjør med kroppen. Den er forsvinnende lav i forhold til salt du får i deg fra maten etc. Vanlig referanseverdi for natrium i serum er 137-145 mmol/l. Bidraget fra 100 µg T4-Na er 0,125 µmol, så dette vil ikke påvirke elektrolyttbalansen i det hele tatt. Natriummengden tilsvarer 7,3 µg NaCl (bordsalt), og det er ikke et saltkorn engang. Kroppens væsker har veldig høy bufferkapasitet, så de lave mengdene H eller Na vil ikke påvirke i det hele tatt.

Jeg tror nok du har mer rett mht at forskjellen ligger i at kjertelekstraktene inneholder flere forbindelser som ikke er i levaksin og lio: T1, T2, kalsitonin osv. Kanskje gjør proteinbindingen at de tas opp saktere. Disse forbindelsene må brytes ned/av før de kan tas opp av tarmene og det vil senke opptakshastigheten. Dvs de proteinbundene T4 og T3 vil ikke komme inn i blodet i sin helhet. Dette er jo flaks for oss som er behandlet for kreft, så vil ikke tyroglobulin (også et protein) lage krøll for blodanalysene.