Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Tråd: Jeg ønsker utredning!!
Hybrid View
-
15-04-13, 15:15 #1
Sv: Jeg ønsker utredning!!
Det er absolutt ingen av oss her inne som ønsker vi var syke, og konsentrasjon og ork er ting vi alle sliter med. Det er en del av det og være stoffskiftesyk, dessverre.
Jeg tror jeg kan garantere deg at samtlige her inne skulle ønsket vi var friske, men som med andre auto-immune sykdommer (anti-TPO over 1300 tilsier at du har den autoimmune varianten, Hashimoto), så er dette en sykdom man ikke blir kvitt. Målet er hele tiden, iallefall for meg, og leve best mulig og ha høyest mulig livskvalitet selv om jeg har sykdommer.
Når det gjelder og lese seg opp på egen sykdom, så vil jeg gå så langt som og si at om du skal ha et håp om og få tilbake mer av livskvaliteten, så er det en absolutt nødvendighet og lære om sykdommen. Stoffskiftet er komplekst, og det påvirker det absolutt meste i kroppen vår. Det er ingen som forventer at du skal lære alt på en gang; jeg lærer enda jeg.
Det er alt for mange leger som kan alt for lite om stoffskiftet, og det er vi som pasienter som lider når vi ikke får optimal behandling.
Alternative medisiner, skriver du. Hverken Liothyronin eller naturthyroid er det jeg vil kalle alternative medisiner.
Naturthyroid er den behandlingen som har blitt brukt siden 1890 tror jeg det var, mens Levaksin er en ny kunstig medisin som kun gir oss FT4. Naturthyroid gir oss alt det en frisk kjertel produserer og dermed er vi straks mye nærmere og føle oss bedre. Liothyronin er kun kunstig T3.
Jeg har etter flere års masing endelig fått naturthyroid av legen, og selv etter svært kort tid på naturthyroid opplever jeg at jeg bl.a har blitt klarere i hodet, jeg sover bedre og ikke minst; jeg våkner helt uthvilt. Humøret blir selvsagt også bedre når man kjenner det endelig, etter flere år der jeg har blitt dårligere og dårligere, går rette veien.
Ellers vil jeg si at om du ikke har fått sjekket det, så bør du få sjekket d-vitaminer, ferritin og B12.
Kostholdet alene kan ikke hjelpe når man er stoffskiftesyk og har i tillegg antistoffer. Man er avhengig av og få tilført stoffskiftehormon resten av livet.
Men helt klart; mange av oss her inne har opplevd at det og kutte gluten er svært positivt. For noen er også melk noe de profitterer på og fjerne fra menyen.
Jeg er en av de mange som lever lavkarbo, da lever jeg naturlig glutenfritt siden korn er alt for karbohydratrikt til at det passer inn i et lavkarbokosthold.
-
16-04-13, 12:21 #2
Jeg beklager vist jeg var ufin i mitt siste innlegg. Det var nok frustrasjonen min som fikk utløp.....! Selvfølgelig ønsker ingen å være syk....Jeg skulle bare så inderlig ønske at jeg slapp å sitte her inne å lese.....men jeg er jo glad det fins informasjon! Tusen takk for fine svar alle sammen!
Jeg har nok Hashimoto varianten av hypothyreose ja.
Avslutting fra meg; jeg reiser ned til Balderklinikken i mai. Hører hva di har å si og hva de finner ut. Er veldig spent på om det også er noe i fordøyelsessystemet mitt (og at jeg derfor reagerer på en rekke matvarer....) Etter legebesøket vil jeg komme tilbake til dere og fortelle om mine erfaringer
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
16-04-13, 17:36 #3
Jeg kan anbefale D.S på Heggeli der jeg har personlig erfaring. Ellers vet jeg at andre har også fått god hjelp hos tidligere Heggeli lege Skogli på Funksjonell Medisin i Oslo. Balderklinikken har jeg dessvere dårlig erfaring med. Ellers kjenner vi dessverre alle her til din frustrasjon:( Ta en noen dype pust, prøv å finne litt ro og lytt til magefølelsen. Masse lykke til videre!
-
16-04-13, 18:19 #4
Vi har flyttat 5 inlägg från den här tråden, som är nu tillbaka "on topic".
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
16-04-13, 18:38 #5
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
11-05-13, 20:27 #6
Hei igjen:-) Da har jeg vært på Balderklinikken og er så langt svært fornøyd. Ble møtt med stor forståelse for min situasjon. Det ble tatt en rekke blodprøver m.m. Når svarene kommer skal de sette opp en diett som passer for meg. og det blir nok iallefall glutenfri. Hun satt meg også på Sink, Selen, økt. omega 3 og. øktTrio b. Når svaret på stoffskifte prøvene kommer vil hun øke levaxinen, tsh skal iallfall under 1,5. Helst under 1. Uten at jeg spurte var hun også innpå å skifte medisin om jeg ikke føler meg bedre. Så langt jeg veldig glad for at jeg tok turen!
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-09-13, 09:59 #7
Hei igjen!
Jeg lovte jo å komme med en liten oppdatering etter kontakten med Balderklinikken. Her kommer den!
Etter å ha levert en rekke avføringsprøver, spyttprøver o.l, fikk jeg beskjed om at jeg har en stor mengde med
candia sopp i avføringen min. Jeg har i nesten 3 mnd. gått på soppdrepende medisn(Statin Kragerø?) og "sopp diett" Jeg er nå ferdig med den kuren medisiner, men spiser fortsatt ikke sukker, gjær, gluten og melk.
Har nok følt meg noe bedre i forbindelse med dette og vekten er redusert med snart 10 kg. Det er nok noe av grunnen til at jeg fortsatt holder ut!
Jeg har økt engeri nivået noe, men fortsatt langt igjen. Derfor startet jeg med kompinasjonbehandling Levaxin og Armour. De første ukene merket jeg straks bedring og var endelig litt ovenpå igen (fortsatt ikke opptimalt)
Nå venter jeg på å få ta nye blodprøver (6 uker etter start med Armour) men har den siste uka følt meg elendig igjen. Deprimert, trøtt, slapp og frossen. Er meget spent på hva prøvene viser,
Jeg føler jeg har fått god oppfølging og forståelse fra Balderklinikken. Gode råd og oppskrifter fra ernæringsterapaut. Og god oppfølging fra lege. MEN jeg venter stadig på at formen skal bli mye bedre!!!
Jeg har begynnt å innføre noen matvarer i kosten. Provikasjonstest. Noe har gått bra, andre ting ikke.
Bl.a annet reagerer jeg på perlespelt! Sure meieriprodukter går fint.
Dette koster flesk, men er er likevel verdt pengene for min del. Jeg har ikke fått denne hjelpen hos fastlegen!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-09-13, 10:52 #8
Hej enitsirk
og tillykke med de 10 kg.
Det kommer an på, hvad er dine medicindoser?
Hvis du får mere Armour end Levaxin, bliver dit TSH meget lavt og FT4 lavt. Når du er deprimert, trøtt, slapp og frossen, da er dit FT3 også lavt og det betyder at din dose Armour er for lav alligevel. Levaxin gør i denne forbindelse hverken fra eller til.
Hvis du får mere Levaxin end Armour, da vil prøverne vise normal/lav TSH og normal FT4, og lav eller lav/medium FT3 hvilken også er for lav (deprimert, trøtt, slapp og frossen).
Hvis jeg skal dømme efter din beskrivelse, da er det sikkert at du enten får for lidt Armour, eller at Levaxin forhindrer at Armour's T4 og T3 blive frigjort fra transportproteiner. Uanset hvilken af delen det skulle vise sig, er du undermedicineret og at Levaxin i bedste fald virker ikke, mens i værste fald blokerer den for kroppens udnyttelse af hormoner i Armour.
Når jeg nævner "transportproteiner" betyder det, at der er ingen frie T-hormoner i Armour, og heller ikke vores skjoldbruskkirtler. Skjoldbruskkirtel "spytter" ingen frie hormoner ud i blodbanen. Alle hormoner i skjoldbruskkirtlen (og i Armour) er altid emballeret i proteinmolekyler (thyroglobulin eller albumin) hvis job er, at transportere disse T-hormoner ud til hvor kroppen sender dem, og de bliver "udpakket" fra deres protein-emballage først ved deres bestemmelses-væv, hvor de indgår i cellernes stofskifte. T4-like i Levaxin har ikke den samme vej til kroppens celler som T4 (og T3) fra Armour. Hvorimod T-hormoner fra Armour fungerer nøjagtig på samme måde, som de kom direkte fra en sund skjoldbruskkirtel.
Jeg ved godt at Balder ynder at blande æbler (Armour) og pærer (levaxin) sammen i den tro, at det vil opretholde FT4 højt nok, hvorimod Armour alene betyder at kroppen har ikke brug for så meget frit T4 i omløbet i blodet, hvorfor T4 altid er lavt (blodprøver kan ikke "se" T4 så længe det er pakket ind i proteinmolekyler og derfor viser prøven et lavt FT4). At FT4 er lavt betyder intet, idet der ellers cirkulerer rigeligt T4 i systemet, bare indpakket i transportproteiner, som bare venter på signalet fra kroppen og at pakke en ny portion af T4 og T3 ud til kroppen.
Så langt så godt... hvis man er i Armour-alone behandling. Men blander man Levaxin i - da vil kroppens egne signaler om at frigøre friske hormoner ud fra Armour's transportproteiner, blive forstyrret af masser af det frie T4-like som på en gang kommer fra Levaxin via leveren (hvorfor frigøre mere, når der er nok i forvejen). Og så bliver Armours hormoner ikke frigjort. Det er grunden til, at rigtig mange først begynder for alvor mærke ændring til det bedre, når de ophører med tilskud af Levaxin og fortsætter kun på Armour.
Håber du snart begynder at være glad igen, mere energisk og varm.
Du er på rette vej, men jeg er bange for at Levaxin i behandlingen forsinker din bedring.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Utredning for fibromyalgi
Av Ubeleilig i forumet Fibromyalgi og CFSSvar: 4Siste melding: 10-03-13, 06:55 -
Pas på hvad du ønsker dig:-)
Av Rogi i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 0Siste melding: 21-01-10, 22:58 -
Ny utredning
Av Tynn Tråd i forumet Hos legenSvar: 2Siste melding: 10-05-07, 19:39 -
Vi ønsker oss barn nr. to
Av Ung mor i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 0Siste melding: 26-07-05, 13:40

Svar med sitat

Bokmerker