Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
At det var anledning til å ta patent på naturlig forekommende hormoner var nytt for meg. Uansett tviler jeg på at "anvendelsen" vil kunne karakteriseres å være ny? At det er isolert fra naturlig miljø kan jeg ikke protestere på - men om dette er tilstrekkelig grunnlag for å få et patent vet jeg ikke. Om det skulle være det, så synes jeg det er merkelig at det ikke finnes (igjen såvidt jeg har oversikt over) patenterte biologisk identiske hormoner?

Du har nok rett i at det kan skje en utveksling med vann - det jeg vil fram til er at en kropp som er tilpasset å få et hydrogenatom frigjort ved hver nedbryting av et t4molekyl ikke nødvendigvis vil si at det er "det samme" å få et natriumatom i stedet under den samme prosesseringen.
Anvendelsen trenger ikke være "ny" slik jeg leser det. At de selger det som natriumsaltet (fremdeles bioidentisk) vil jeg tro er pga holdbarheten eller at det er lettere å håndtere el.l. Det vet jeg lite om.

Når det gjelder det du skriver om at kroppen er tilpasset å frigjøre et hydrogenatom, så er ikke dette noe som vil variere fra person til person. Dette krever ingen enzymer eller reseptorer el.l. Det skjer rent kjemisk avhengig av pH i kroppen der T4 befinner seg, om det er i magen eller blodet eller andre steder. Det samme vil skje i et glass med vann. Kroppen inneholder mange forskjellige salter og når natriumsaltet til T4 løses i vann/blod el.l. så vil Na uansett frigjøres. Du får derfor anionformen (baseformen) som stiller seg i likevekt med syren (T4 med H). Det samme vil skje om du tar T4 i formen med hydrogen. Hydrogenet vil spaltes av og du får en likevekt med baseformen.