Sitat Opprinnelig skrevet av dennis Vis post
Uff det er fryktelig vondt å ha dårlig sammvitighet og bekymre seg for barna sine. Har ikke noe konkret råd til deg dessverre. Jeg hadde nok også problemer med binyrene under mine to svangerskap. Jeg var veldig dårlig fra dag 1 og gjennom hele svangerskapet, null energi og la nesten ikke på meg (3 og 1 kg). Formen var de første 4-5 mnd etter fødselen topp for deretter å dale drastisk. Begge mine barn er idag friske og raske. Den ene hadde problemer med fordøyelsen de første mnd men det gikk seg til. Håper du får finner ut av det.
Dere har nok ett poeng.. Jeg forsøker selvsagt å ikke stresse. Men er bekymret. Fikk ett barn for to år siden og da var jeg ikke under behandling. Dette resulterte i en voldsom opptur fra rundt uke 20 i svangerskapet og frem til fødsel. Jeg mener og tro jeg da nøt godt av barnets hormonproduksjon, men på bekostning av hans binyrer. Min nedtur kom tilbake etter fødsel. Dette barnet var urolig fra dag en og slet med fordøyelse og uro. Han er i dag mye bedre og sover nå hele natten gjennom, endelig. Men fortsatt mye dårlig i magen. Har han fortsatt hjemme og vi forsøker å gi mest mulig ro og forutsigbarhet i hverdagen. Han får probiotika, vitamintilskudd og står på en glutenfri og melkefri diett. Heller ikke hos han er det funnet noe konkret feil på binyrer og stoffskifte..Håper det går seg til med årene
Det som gjør meg ekstra usikker med sistemann er at jeg da valgte å bruke medisiner, dog på eget ansvar...Jeg håpet da at dette ville skåne barnets binyrer. Men han har også mye uro og fordøyelsesplager han, verre en forrige. Desverre. Ammet den første mnd og da fikk han jo cortison via morsmelken. Det ble verre etter jeg sluttet å amme. Tenkte det kunne være en sammenheng, ikke godt å vite.
Jeg har oppsøkt en privat barnelege og fått han med på å legge inn babyen og gjøre undersøkelser.Måle kortisol i døgnurin, kortisol i blod morgen og kveld og ultralyd av binyrer etc...
Men dette er belastende undersøkelser på en liten kropp som allerede er i ubalanse, så jeg vet rett og slett ikke om det er noe jeg tørr å gjennomføre. Er vel egentlig sikker på at det ikke vil avdekke noe utenfor referanse, noe som er kjent for meg....
Jeg målte forøvrig kortisol i hele svangerskapet og lå helt i nedre sikt for det normale.Turte ikke øke cortefen
Vet det står noe om kortisonbruk i svangerskap i boken "safe use of cortisol" men har ikke lyktes å få tak i denne boken. Ellers er det vel lite forskning på dette området.