Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
Jeg tenker høyt nå, men hva hvis du er som meg; kroppen bryr seg ikke om hva staten sier blodprøveverdien på FT4 skal være, men vil ha den høyere enn "normalområdet"? Tenker siden du hadde forhøyet FT4 tidligere også.
Nå er det ikke tatt FT3, men total T3 såvidt jeg skjønner, men den er lav. Hva hvis kroppen din når den fungerer optimalt vil ha FT4 på over 25 slik min vil. Når da FT4 faller, så vil jo også FT3 falle?
Det jeg prøver og si er at er det sikkert at FT4 er for høy for din kropp?

B12 er litt lav, men ikke så lav at den burde gi deg masse problemer. Har du sjekket D3 og ferritin den senere tid?
Hei Bente så ikke svaret ditt før nå.
Jeg har skjønt såpass at statens normalområder ikke er noen fasit på hva som er normalområdet for den enkelte. Det har jeg mange eksempler på!
Det kan godt hende at min kropp har behov for et høyere nivå av Ft4 enn det som er innenfor normalområdet, det er i hvert fall ikke for høyt nå.
Det jeg lurer på er jo denne T3, men den er kanskje ikke av så stor betydning?

Jeg har jo merket dette før, at jeg har behov for en høyt nivå av B-12, vet ikke om dette kan være typisk når man har PCOS og tar metformin. Lindberglegen jeg år til ser dette hos flere av sine pasienter, og ei venninne med mye av det samme som meg trenger å ligge godt over 1000 på B-12 nivået for å fungere.
Jeg tror det kommer av dette, for etter at jeg tok sprøyta er jeg ikke kald lenger, er våken til langt over påskekrimmen, og det på tross av aktive feriedager sammen med min datter. Vi snakker ute i frisk fjell-luft fra tidlig til sent, kan ikke huske sist jeg var så sprek?
Det er utrolig merkelig å observere forskjellen. Verking i beina er borte. Jeg løper lett opp trappen, og drar ikke beina tungt opp trinn for trinn. Munnsår i tørre lepper er borte. Hoven og ru tunge er borte. Manglende matlyst er borte. Frost i kroppen er borte. Tørre øyene er borte. Søvnproblemer er borte.
Også kommer alt dette snikende tilbake en stund etter sist prøve. Ganske så merkelig, og egentlig ganske fascinerende.

Men skal følge med framover. Ta nye prøver hvert halvår, og til høsten er legen min tilbake som virker mer grundig enn han jeg var hos nå egentlig. Eller ikke grundig , men det virker jo veldig sånn at fastleger må følge normalområdene, mens de private , i alle fall den private jeg går til med min PCOS lytter mer til symptomer og stiller diagnose selv om prøvene ligger innenfor normalen.