Side 4 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 45
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Om å anvende den circadiske T3 Metoden (CT3M), av Paul Robinson

hei alle sammen

Jeg tenker å begynne nå. Har trappet ned og sluttet med t4. Resultatet er at jeg er temmelig hypo og min hjerne henger ikke helt med. Jeg har derfor litt tungt for det, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal starte dette. Har fått med meg at det anbefales å ta første dose 1,5 time før du vanligvis står opp. Jeg lurte på om det dreide seg om 1,5 time før jeg ville våknet av meg selv (kl 9) eller om det er når jeg står opp for å dra på jobb (730 - hinsides av tretthet). Har vel konludert at det er det siste Robinson anbefaler. Om noen mener jeg har misforstått dette, vær så snill og gjør meg oppmerksom på det

Jeg har også fått med meg at jeg må starte forsiktig siden jeg fremdeles har t4 i kroppen, men samtidig har jeg fått med meg at man må gjerne opp i en deldose på morgen/natt på 10 mcgr for å ha noen form for effekt. Å starte med 10 mcgr blir nok altfor heftig. Har vel bestemt meg for å prøve 5. Men det er kanskje også for mye? Er 2,5 det riktige?

Skal jeg starte med å ta bare en dose om morgenen, eller skal jeg starte med en gang med flere doser om dagen?

Så det jeg har tenkt er: Starte med 5 mcg klokka 6 i morgen tidlig. Deretter tenkte jeg å prøve 2,5 mcgr på formiddagen. Prøve dette noen dager.
    Om noen mener jeg er på ville veier, så si fra

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det kan hende at det er litt tøft å begynne på 5 mcg. Jeg ville delt hver tablett i 6-8 deler, altså 2.5-3.3 mcg og begynt der. Om det går greit første dagen, kan du jo øke til 5 mcg neste dag. Hjertebank er så ubehagelig! Jeg håper at du kan få enda bedre form nå Rufus

Det kan være lurt å ha CT3M dosen lav inntil du har funnet det rette tidspunktet. Så øker du T3, eller thyroid. Begge deler kan brukes.

Du vil sikkert kjenne behov for mer T3 når du starter, du sier jo at du kjenner at du er hypo. Så ja, jeg ville nok begynt med 3 doser, sett om det holdt. Jeg trengte vel 5 doser for å holde det gående i starten. Da jeg ble bedre, kunne jeg ha lengre intervaller mellom dosene, så jeg gikk ned til fire doser per dag
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Tusen takk for svar, Vigdis (vet jo at du ikke er i form selv for tiden).

Jeg gjorde som du skrev, tok ca 2,5 - 3 mcgr som startdose i går. Tok tilsammen 20 mcgr i løpet av dagen fordelt på 4 doser. Nå er jo jeg helt i startfasen og er ganske forvirret når det gjelder hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg finner vel mer ut av det framover. Lettere å skjønne boka når du er i gang, kanskje..?

Har jo kuttet ut levaxin og gått i kjelleren. Fått tilbake mange gamle symtomer som har vært borte lenge. Tror ikke jeg orker å bare stå på 20 mcgr i døgnet særlig mye lengre. Jeg vil forsøke å ta mer ganske snart. I morges tok jeg førstedosen kl 5, tok da 5 mcgr. Det kjentes ikke for mye ut (ingen ubehagelig reaksjon). Så prøver på høyere førstedose kanskje allerede i morgen. Det er vel ikke helt etter boka, men hvis jeg passer nøye på temp og puls og blodtrykk så tenker jeg at det er rimelig trygt....(?)

Kommer tilbake når jeg er littegrann mer erfaren....

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg skjønner at du er utålmodig. Men ta det bittelitt piano, det kan lønne seg. I allefall når du merker at du begynner å nærme deg fulldose skal du roe litt ned. Da kan 2.5 mcg være det som setter dosen på plass. Og da kan det å gå løs med storslegga gi ubehag. Følger du opp med blodtrykk og temp og puls og forsøker å følge med på form og symptomer? Samt skrive ned alt du tar av medisiner og kosttilskudd? Det krever litt jobb i begynnelsen, men det kan gi deg masse verdifulle opplysninger du kan dra nytte av.

Jeg lå på 70 mcg T3 på det meste og 55 mcg på det laveste. Hvor du har det bra vet ingen. De fleste ligger mellom 40-70 mcg, noen få trenger mer. De ekstreme trenger opp til 150-200 mcg. Men de er svært få. Antar at de har et gedigent problem med opptak, få T3 inn i cellene?

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Hei og takk

Ja, jeg skal være forsiktig. Har tenkt å komme meg opp i 40 mcgr og så ta det litt mer rolig fra da av. 20 mcgr er så langt unna behovet mitt at jeg tenker at jeg må komme meg opp ganske fort. I dag var førstedosen 10 mcgr klokka 0415 (sov som en stein etterpå). Nå er klokka tre og jeg har tatt 30 mcgr så langt. Føles mye bedre enn i går (da var jeg et vrak). Så jeg har ikke helt bestemt meg for om 35 eller 40 mcgr skal bli totalen i dag.

Skriver ned symptomer og tar ofte blodtrykk og temperatur. Selv om jeg ennå ikke helt har skjønt hvordan jeg skal bruke alle dataene. Jeg jobber hver dag, og i løpet av arbeidsdagene blir det vanskeligere å notere dette (det er uaktuelt å ta temp og blodtrykk på jobb), får nøye meg med å notere symptomer og heller fokusere på BT/temp i helgene. (Har forresten straks ferie, det er litt beleilig)

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Jeg gjorde som du skrev, tok ca 2,5 - 3 mcgr som startdose i går. Tok tilsammen 20 mcgr i løpet av dagen fordelt på 4 doser.
    Bare for ordnes skyld.... jeg tok det på 7 deldoser...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Etterhvert kan det være en tanke å se på rytmen i T3 virkningstid og dosere etter det. 7 doser kan være litt for mange. Jeg måtte ha 5 i starten, men gikk over til 4 etterhvert. Mange klarer seg med 3 doser. Alt i alt er det litt forskning som skal til, uansett hvilken medisin som velges: doser, tidspunkt, virkningstid

Det de som bedriver CT3M anbefaler er å sjekke det de på engelsk kaller vitals, blodtrykk, puls og temp når du har våknet, så 1-2 timer senere. Deretter før dosering av T3 og 2-3 timer etterpå. Pluss når du føler behov for det, hvis blodtrykket kjennes som om det har endret seg, eller tempen. Og ja, skal du følge dette, får du vel følelsen av at du får ikke gjort stor annet. Å kombinere det med jobb er nok bare å glemme! Jeg har jo selv mistolket høyt blodtrykk, så jeg skal ikke kaste masse bastante meninger rundt meg. Tempen fikk jeg aldri helt tak i. Jeg har inntrykk av at for noen er ikke den noe parameter å forholde seg til.

Å jobbe deg raskt opp på 40 mcg er sikkert en god ide. Du er jo ingen novise. På Liothyroninboksens pakkseddel står det at dagsdose er 40-60 mcg.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Takk for det, Vigdis

Ja, jeg har vært på 40 og drøyt det noen dager nå. Holder meg til 5 doser. Tenker nok å øke litt til. Det eneste jeg kan si er at jeg merker at t3 har effekt. Og det har jeg ikke vært bortskjemt med før.. Så tenker jeg at jeg forhåpentligvis finner litt ut av ting etter hvert nå...?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det er godt at du har en lege som er åpen for at denne sykdommen for mange av oss krever en aktiv tilstedeværelse og nesten en form for forskning på egen kropp. Godt at du merker effekt. Det er tydelig hvor godt det gjør å få det kroppen har savnet når det har vært for lite av det en stund

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Hei

Vel, dette går ikke akkurat strålende. Etter at jeg kom meg opp på 40 mcgr, sluttet jeg å respondere på høyere doser. Fikk formen opp på samme nivå som før jeg begynte med t3, men ikke høyere. Forsøkte meg på å øke dosen. Gikk temmelig høyt opp (105 mcgr). Nei, fortsatt ingen respons. Puls og temperatur var like lavt som tidligere. Blodtrykket ble heller ikke påvirket.

Det synes som om jeg ikke klarer å ta opp mer t3 enn da jeg gikk på levaxin og Erfa. Tenkte først at jeg kanskje var en av dem som trenger ekstra høy dose. (Det kan vel fortsatt være tilfellet) Men turde ikke lenger bruke den same høye dosen, så etter et par dager med høy dose, gikk jeg ned igjen. Er nå nede i 55.

Lurer på om det kan handle om rt3. Jeg vet at jeg ikke klarer å konvertere t4 til t3. Gjorde jo et nytt forsøk på t4 behandling i høst (ville se om jeg responderte bedre nå enn tidligere ettersom jeg hadde behandlet magen og hadde bedret binyrefunksjonen min). Jeg merket bare en svak bedring. Dessuten kunne man se på blodprøvene mine at ft4 hadde steget, ft3 var nærmest uforandret. Konsekvensen av det er vel at jeg sannsynligvis har høyt nivå av rt3? Revers t3 som blokkerer reseptorene for t3?

Inntil ny legetime tenker jeg at jeg bare får holde på denne teorien. Lurer på om 55 mcgr er passende dose å ligge på nå eller om bør ligge lavere. Har tenkt å gå ned litt å se hvordan det går.

Hvis det er slik at problemene mine handler om rt3, får jeg vel bare smøre meg med tålmdighet for å få det ut av kroppen. Noen steder leser jeg at det tar 6 uker, andre steder 8, andre igjen sier 12 uker, mens andre igjen hevder det tar ett (!) år. Prøver å speede opp prosessen ved å la ekstra leverstøtte (NAC).

Er usikker på dette. Hvis noen har noen gode innspill, er jeg takknemlig.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Hei, og god påske til alle.. Jeg har endelig kommet et godt stykke ut i boka til Paul Robinson. Mye interessant der. Imidlertid er det en ting jeg lurer veldig på etter å ha lest den. Er det fornuftig å bruke nattmedisinering når man har påvist forholdsvis høye verdier av kortisol i døgnurin? Vil det å ta medisin på natta (f.eks kl 3), øke produksjonen av kortisol ytterligere og dermed øke de uheldige virkningene av for mye kortisol/stresshormoner i kroppen? Fint om noen av dere som har satt dere inn i denne metoden har mulighet til å svare meg på det.

Side 4 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Laboratorietester og kosttilskudd Paul Robinson anbefaler
    Av Vigdis i forumet Recovering with T3
    Svar: 0
    Siste melding: 01-04-12, 16:33
  2. Cirkadisk døgnrytme og kortisol av Paul Robinson
    Av Vigdis i forumet Recovering with T3
    Svar: 2
    Siste melding: 30-03-12, 01:08
  3. Svar: 5
    Siste melding: 16-03-12, 11:00