Sitat Opprinnelig skrevet av dennis Vis post
En liten oppdatering: Jeg ble i utganspunktet utfra prøver og symptomer diagnostisert med to ubalanser - lett økte kryptopyrroler og under-metylert i grenseland. Behandlingen mot økte kryptopyrroler med høye doser Zink og b6 er jeg helt sikker (så sikker som man kan bli da når ting er så sammensatt som det er) på at fungerer. Behandling mot under-metylering med sam-e og no-flush niacin er jeg heller usikker på om har noen effekt.

Før jeg begynte med disse behndlingene var det som kroppen sa ja takk til mer stoffskiftemedisin mens hodet ble rørete ved høyere doser av stoffskiftemedisin. Nå tåler jeg høyere doser av Erfaen uten å bli rørete i hodet.

Formen er fortsatt ikke helt topp og svinger mye. Akkurat nå vet jeg ikke helt hva som er problemet:-)
Stoffskifte, binyrer, balanse i signalstoffer, balanse østrogen/progesteron, mage/tarm - det er mye som skal på plass:-) Men hvis jeg ser meg tilbake så er jeg jo stort sett i veldig mye bedre form nå enn for 2 år siden. Og jeg kan delta mye bedre i hverdagen med barna mine enn før og det betyr veldig mye:-)

Jeg har også begynt på terapeutisk yoga og tar akupunktur. Føler dette gir god effekt på stressmestring og for håpentligvis igjen på binyrene.

Vil ellers takke alle som deler sine erfaringer her inne. Det er verdifullt og betyr mye!

Ubalansene måles i blod og urin på Bmlab i Sandvika.
Dette kan være verdt å sjekke for de med binyrer som sliter. Uten å rette opp ubalansene vil binyrene fortsette å bli belastet og aldri få hvile.

Glemte å nevne at jeg ser ut til å ha fått til en bedre balanse mellom østrogen og progesteron. Tar 3x pump av Now sin progesteron krem fra dag 12 frem til mens. Dette har gitt utslag i mindre pms og mindre ømme bryster. Vær obs på at hvis du tar dhea så kan dette øke østrogenet og gi ubalanse i forhold til progesteronet, tror jeg.
Så interissant at du skriver dette..Jeg startet brått opp med 20 mg DHEA etter fødsel og amming og ble etterhvert så trist og utafor, fikk vektøkning etc. Måtte bare slutte. Det fungerte så bra før svangerskapet så jeg skjønte ikke hvorfor det skulle bli slik nå. Men nå i ettertid og når jeg leser det du skriver er det sikkert østrogendominanse. Jeg har forsøkt både progesteron krem og utrogestan piller men det har ikke hjulpet nevneværdig. Har du noen erfaring med p piller og om det kan stabilisere kjønsshormonene? Vet det er viktig å tilføre anabole hormoner når man bruker cortef.