Sitat Opprinnelig skrevet av Nora2 Vis post
Hei!
Jeg lurer på om noen har noen hyggelige historier om vellykket nedtrapping av binyrestøtte etter årevis med behandling. Jeg har nå brukt cortef og dhea i snart to år... Virker som jeg er totalt avhengig av dette for å fungere i hverdagen.Forsøker å trappe ned med like dårlig resultat hver gang.. Dette er ganske fortvilende.
Hei Nora2
Har du lest lenken om hyggelige historier? Jeg vet ikke om du finner det du leter etter der, men det er verdt å prøve. Og kanskje kommer det noen innom deg og forteller en hyggelig historie. Jeg skjønner at du synes det er fortvilende. Jeg har selv gått på Cortef i noen måneder. Det fungerte for så vidt fint, men jeg sluttet for tidlig. Det jeg har igjen for det er at binyrene mine ikke er bra ennå. Men de fungerer så bra at jeg også fungerer i dagliglivet. Jeg syntes det var både stressende og dyrt. Det var årsaken til at jeg sluttet. Dessuten fikk jeg bare det, og i ettertid ser jeg at det ikke var nok.

Når det gjelder delen om avhengighet av det er det vanskelig å vite. Vær tålmodig, og du skal se det går bra. Det er i alle fall bra at det finnes noe du kan ta for å fungere bedre. Hva har du uten disse tablettene?

Er redd jeg ender opp som avhengig av disse medisinene uten skikkelig diagnose. De fleste offentlige leger mener binyretretthet er en tullediagnose.
I dette innlegget får du bare mine meninger. Og til det som står over, har jeg følgende å si: Jeg skjønner at du er redd for å bli avhengig av disse medisinene. Men en diagnose på binyretretthet får du ikke av offentlig norsk helsevesen så vidt meg bekjent. Rett meg hvis det er noen der ute som vet bedre.
Offentlige leger: Drit i dem!

Hvis legen min plutselig faller fra etc. hva gjør jeg da.
Alt kan jo skje, men er det noen grunn til å tro at nettopp din lege skal falle fra? Om så skulle skje er det flere privatleger som kan hjelpe deg med cortef og dhea. Så vidt jeg vet har du erfaring både fra Balder og Heggeli (hvis jeg husker riktig).

Har vært hos endokrinolog og prøvene er lave men innenfor referansen..
Prøvene hos endokrinologer er alltid innenfor ref.området. De har bare to diagnoser, og det er Addisons og Cushings (jeg orker ikke å sjekke om dette er riktig skrevet).

Skal i tillegg nevne at jeg er testet på Heggeli og er overmetylert. Går på vitaminregime og diett uten gluten og melk. Merker ingen forskjell.Desverre. Synes det blir fortvilende mye å holde styr på og ikke minst utrolig kostbart.
Hva er overmetylert? Det har jeg aldri hørt om før.
Ja, det er mye styr, og det blir dyrt. Det beste du kan gjøre er å se på det som en investering i tid, energi og krefter for fremtiden din. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men uansett er det en investering i fremtiden.

Har vi ingen rettigheter vi som har slitne binyrer?
Dette er enkelt å svare på: Nei.

Skulle så gjerne hørt noen solskinnshistorier for å holde motet oppe
Jeg kunne ikke gi deg en solskinnshistorie, men jeg håper jeg har gitt deg noen innspill som gjør at du evner å tenke i andre baner. Hvis det kan være noen trøst: Vi er mange i din båt (det pleier jo å være en trøst).

Nå går tiden ifra meg, må løpe.....
Lykke til Nora2, jeg håper du holder ut behandlingen