Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    80

Standard For højt p-trijodthyronin, hvad betyder det?

Hejsa
    Har lige fået mine blodprøve resultater og lægen siger stofskiftet nu er for højt fordi p-trijodthyronin er let forhøjet, hvad betyder det?

Mine resultater er flg:

p-trijothyronin: 3.21 (1.2-2.8)
    P-thyroxin: 15.8(10-26)
    TSH: 0.01 (0.3-4)

Tager erfa thyroid 150 mg og har snart gjort det i 4-5 år.

Kan i mon hjælpe?
    Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden. Har været på Amour- nu Erfa i lidt over 2 år.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: For højt p-trijodthyronin, hvad betyder det?

Her forklarer nora hva trijodtyronin er og hvordan det virket på henne:
    Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Liothyronin er ikke engang et handelsnavn (merkenavn) , men en ennen betegnelse for t3, og
    man finner stadig utenlandske artikler om stoffskiftet som bruker liothyronn og trijothyronin om hverandre.

Hos meg var det som om en mann stod bak meg og dro en sor vattdott ut av hodet mitt når jeg prøvde liothyronin først.

en ting til:
    start med en kvart tablett om dagen, samme hva legen sier,
    vi har lest her at noen leger har gitt pasienter en hel tablett om dagen (som tilsvarer 80mg levaxin)
    Men da ser det ut for meg (utifra ref.området) som det er det totale T3 (TT3) som er blitt målt
    og det har jo lite for seg; hvis det ikke er for å sammenligne det med rT3 (reverse T3).

Det vanlige er å sjekke fT3 (fritt T3) - det har et annet referanseområde - f.eks her:
    http://www.furst.no/analyse-og-klini...yser/fritt-t3/
    er ref.området for fT3 3,5 - 6,5 pmol/L

p-thyroxin antar jeg må være måling av fT4 (fritt T4) - og den ligger iallefall ikke spesielt høyt

Kan du sjekke utskriften igjen - dvs om det er totale eller frie verdier
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Dec 2012
    Sted
    Danmark
    Alder
    43
    Meldinger
    18

Standard Sv: For højt p-trijodthyronin, hvad betyder det?

Hej Prinsessen

Dine referencer ser ud som dem jeg får når jeg får blodprøvesvar.
    Jeg vil mene at det er Frit T3 som lægen hentyder til er for høj nu. Jeg vil dog også mene at TSH er temmelig lav.

Som jeg har forstået det så er der i de naturlige stofskifte hormoner både T4 og T3. Når man udvinder disse hormoner fra grise så er mængden af T3 væsenlig højere end den er i mennesker. Måske det er derfor at din T3 bliver så høj.

Jeg ved ikke om du regulere din medicin mængde, men måske du skal prøve at skrue lidt ned over en periode. Det kommer selvfølgelig også helt an på hvordan du har det.

Jeg har jo ingen uddannelse i det her så det er bare hvad jeg har erfaret her på siden og på andre sider.

Hilsen Sabine

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: For højt p-trijodthyronin, hvad betyder det?

Sitat Opprinnelig skrevet av Sabine83 Vis post
    ..
    Jeg vil dog også mene at TSH er temmelig lav.

Som jeg har forstået det så er der i de naturlige stofskifte hormoner både T4 og T3.
    ..
    Når man bruker (tilstrekkelig med) thyroid, som inneholder T1, T2, T3, T4 og calcitonin,
    så blir TSH ikke målbart. Det er som det skal være -
    selv har jeg derfor sagt ifra til legen om at dette er en overflødig verdi og sjekke.

Utsnitt fra tråden Dr. Durrant-Peatfield om T0, T1 og T2 hormoner
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Følgende er et resumè af diskussionen mellem medlemmerne af About.com Thyroid UK Forum og Dr. Barry Durrant-Peatfield om påstanden om, hvorvidt Thyroid USP lægemidlerne indeholder thyreoideahormoner T1, T2 og calcitonin.
    Frit efter kilden.

Dr. Barry Durrant-Peatfield:

Inde i skjoldbruskkirtlen findes et struktur opbygget af et kompleks protein kaldet thyroglobulin. Inden for denne struktur (matrix), under påvirkning af TSH, tilstedeværelsen af enzymet ​​thyreoidea peroxidase (TPO) og brintoverilte (H2O2) kobles sammen aminosyrerne diiodotyrosine (DIT) og monoiodotyrosine (MIT) med jodatomer og danner dermed monoiodothyronine (T1) og diiodothyronine (T2).

T0 tæller ikke med som et thyreoideahormon da det (T0) ikke indeholder jodatom(er). Hvorimod bindinger med jod-atom(er) - antallet og placeringen afgør hvilket hormon dannes i processen. Monoiodothyronine (T1) har en ring med et jod-atom på, mens den anden ring er tom. Diiodothyronine (T2) har et jod-atom på hver ring. Triiodothyronin (T3) har to jod-atomer på en ring og et jod-atom på den anden ring. Hvis jod-atomerne er placeret omvendt, dvs. et jod-atom på det første ring og to jod-atomer på den anden ring - da er det dannet Reverse Triiodothyronin (rT3). Hormonet med to jod-atomer på hver ring er Tetraiodothyronine (T4), der frigivet til blodet og kroppens celler - under påvirkning af et af ​​de tre deiodinase-enzymer omdannes til det aktive Triiodothyronin (T3) der anvendes i alle kroppens iltforbrugende væv. Ved et andet af de tre deiodinase-enzymer medfører dannelsen af Reverse Triiodothyronin (rT3) (hvis funktion i kroppen er at hæmme energiomsætningen, når "spare-modus" er nødvendig for at beskytte kroppens energidepoter pga. f.eks. sult, langvarig stress m.v./red.).

Så påstanden om, at skjoldbruskkirtlen ikke producerer T2 eller T1 er forkert. Disse hormoner udgør en del af opbygningsfase (for T4), så Armour Thyroid (og andre Thyroid-mediciner) er nødt til at indeholde dem. T1 og T2 forekommer i vævene igen som T4, deiodiniserede til enten T3 eller rT3 og derefter igen som T2 og T1, denne gang til genanvendelse i leveren, hvor de opbrydes til til jod og aminosyren tyrosin. I denne forbindelse har Forest Farmaceuticals der fremstiller Armour Thyroid meddelt, at der sandsynligvis vil være små mængder af T1 og T2 i Armour Thyroid (og andre Thyroid-brands/red.), men fordi disse to hormoner hidtil (dengang, nu er der forskning som bekræfter at T1 og T2 ser ud til at spille en selvstændig rolle som thyreoideahormoner i kroppens metabolisme/red.) ikke har været anset for at have tilstrækkelig betydning, at der ikke kræves en angivelse af mængderne i Thyroid USP.

Selv om det teoretisk er muligt, er der mig bekendt ikke identificeret "andre former" af T2. I min bok bemærkes der dog, at T2 faktisk menes at have andre anvendelser i kroppen, f.eks. i hjernen og i fedtvæv. Både T4 og T3 brudt ned under omdannelserne i vævene. T4 har en halveringstid på måske 21 dage og T3 halveres allerede efter cirka 8 timer, så de alle forsvinder til sidst.

For at opsummere:
    skjoldbruskkirtlen producerer T1 og T2 som part i "built-up" proces.
    De kan dog også dukke op igen som en del af genvindingsprocessen.
    Jeg kan også bekræfte, at calcitonin dannes i skjoldbruskkirtlen (samt i spormængder andre steder i kroppen).
    Armour Thyroid (og andre Thyroid-brands/red.)
    indeholde T1, T2, T3 og T4. T2 har tillige andre funktioner i kroppen,
    hvorfor deres tilstedeværelse i Armour Thyroid (og andre Thyroid-brands/red.)
    kan meget vel have en klinisk fordel for patienterne. Jeg er også enig i (med opponenterne/red.),
    at denne sag ikke er et spørgsmål om tro, men handler om kendsgerninger.

Referencer:
    Durrant-Peatfield Barry, The Great Thyroid Scandal og gode til at overleve det, pp 24-26, Barons Ned Publishing, 2003
    Griffin James & Ojeda Sergio R, Tekst Book of Endokrine Fysiologi, pp 303-306,
    Oxford University Press, 2000.
    Hvordan føler du deg da, føler du at du tar for mye thyroid?
    Har du opplevd midlertidig kraftig hjertebank iløpet av døgnet -
    det er et sikkert signal på at du kan senke thyroiddosen;
    det er denne metoden jeg har brukt.
    Metoden er anbefalt av Finn (som dessverre ikke lenger er på Forumet).

Anisa vet jeg har sitt optimale fT4-nivå på rundt 30 - dvs over alle laboratoriers ref.område.
    Hva som er dine ideelle blodverdier - er jo ikke for meg å vite,
    men din fT4-verdi synes ikke å ligge spesielt høyt iallefall

Så kan man jo også spørre seg når på døgnet disse blodprøvene ble tatt?
    fT4 har også en kurve som faller og stiger iløpet av døgnet.

En annen metode (som jeg ikke har prøvd ut ordentlig ) er temperaturmåling:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    ..
    Personligt ville jeg ikke være bekymret for at der ikke er gået 12 timer mellem natmedicinen og blodprøverne næste dag. Min holdning er, at det som måles er frie hormoner, dvs. fri T3 og fri T4, mens hormoner i Thyroid er proteinbundet, og derfor kan ikke måles med "fri-hormon-analyser" (så vidt jeg husker). Det betyder at kun de T-hormoner som allerede er "pakket ud" som respons til kroppens aktuelle behov (TSH) kan måles i blodet. Som jeg ser på det, måden som kroppen administrerer/distribuerer hormoner fra Thyroid-tabletter, er ret tæt på at ligne et hormon-mønster ved en normal skjoldbruskkirtel.

..
    Der er to begreber indenfor kropstemperaturen: Normal body temperature og Basal body temperature
    (den som er relevant for bedømmelse af behandlingseffekten i hypothyreose).

Målte du din morgen-temperatur straks du var vågen, mens du endnu lå i sengen? Eller var du stået op for at hente termometer, eller gå på toilettet, eller noget andet?

Det er nok til at temperaturen hopper op med halv eller hel-komma-et-eller-andet grad, blot man sætter sig op i sengen lige efter at man er vågnet. Det er derfor, at man siger (også Broda O. Barnes), at man skal have termometeren liggende på natbordet og at temperaturen skal tages mens man endnu ligger ned under dynen. Det ideelle ville være at måle sin temperatur kl- 04-05 om morgenen, fordi fra kl. 05 til 07 stiger temperaturen igen med et par decimaler, i retning mod "Normal body temperature"...

Hvis du måler din temperatur straks du vågner, og ellers uden at røre en finger, andet end at tage termometeren fra natbordet, og så trækker 2-3 decimaler fra - da vil du se hvad din "Basal body temperature" er, og bare den ikke under 36 grader - er det faktisk i orden og alle enzymer arbejder som de skal....

Når man vil vurdere den daglige, normale temperatur, er det bedst at vurdere temperatur-range, i stedet af vurdere hver enkelt måling for sig. Menneskekroppen, med eller uden hypothyreose, energiomsætter forskelligt indenfor selve range... så blot temperaturen befinder sig indenfor rangen i løbet af dagen, er det i orden. Det betyder, at man behøver ikke være så nøjeregnende med den temperatur som kroppen opnår i løbet af dagen, fordi her er det også andre hormoner som har indflydelse på energiomsætningen, og dette hormon-mønster kan være ganske forskellig, forskellige personer imellem. Hvorimod Basal body temperature er mere universel og kan derfor bruges til både at vurdere graden af hypothyreose og/eller vurdering af behandlingseffekten, mest hvis man er i tvivl. Jeg føler ikke, at man behøver at tvivle, såfremt man ellers trives fint, og føler sig ikke hypothyroid.

Her er en gammel graf som netop viser udviklingen af den normale kroppens temperatur i løbet af døgnet.

Læg mærke til hvordan temperaturen falder efter midnat, til den når helt ned til sit laveste = "Basal body temperature".

Chart showing diurnal variation in body temperature, ranging from about 37.5° C. from 10 A.M. to 6 P.M., and falling to about 36.3° C.
    (This image comes from the 12th edition of the Encyclopædia Britannica or earlier. The copyrights for that book have expired and this image is in the public domain.)

Sist endret av Kevlin; 14-03-13 kl 17:27
    Kevlin

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av Prinsessen Vis post
    Hejsa
    Har lige fået mine blodprøve resultater og lægen siger stofskiftet nu er for højt fordi p-trijodthyronin er let forhøjet, hvad betyder det?

Mine resultater er flg:

p-trijothyronin: 3.21 (1.2-2.8)
    P-thyroxin: 15.8(10-26)
    TSH: 0.01 (0.3-4)

Tager erfa thyroid 150 mg og har snart gjort det i 4-5 år.

Kan i mon hjælpe?
    Hei Prinsessen

Du har flere års erfaring i bruk av thyroid-medisiner, da har du vel kjent litt på hva de gjør med deg. Om du føler det på kroppen slik som det blir spurt om her. Har denne prøven plutselig blitt forhøyet? Hvordan har prøvene dine vært før?

Så er det jo relevant om det er fritt T3 eller total T3. Og som det blir spurt om: Når på dagen er prøvene tatt?

Og som Kevlin sier: Ikke tenk på TSH. Den forsvinner ved bruk av Thyroid.

Jeg føler at du må utdype ting litt.

Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    80

Hej allesammen

Tusind tak for jeres søde svar og input

Ringede til min læge og spurgte, og han siger det er frit T3 som er målt. Jeg ved godt at TSH ikke blir målbar med thyroid, så det er jeg ikke så nervøs for ;)

Jeg har stort set samme symptomer på for høj dosis som på for lav dosis, så det er lidt svært at vurdere om min dosis skal ned synes jeg...

Prøven blev taget kl 10.15 og jeg tager thyroid til natten, altså ca 12 timer inden prøven blev taget...

Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden. Har været på Amour- nu Erfa i lidt over 2 år.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Jeg trodde du hadde utskriften?
    Ref.området du oppgir svarer ikke til at det er fritt T3 som er blitt målt
    Var det bare disse tre verdiene som ble målt, eller har du flere

TSH: for det første er det rart at legen har målt det (legen bør opplyses av deg;
    så kanskje legen jekker seg ned litt! Jeg tror det er bløff at det er fT3 som er målt!)

Grunnen til at jeg skrev om TSH, var svar til Sabine, fordi hun syns din TSH var lav.
    Kevlin

Lignende tråder

1. Hvad betyder "heterofile antistoffer"?
    Av Tullepigen90 i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 5
    Siste melding: 16-02-12, 21:28
  2. Svar: 1
    Siste melding: 07-09-10, 18:32
  3. Trijodthyronin T3 og kosthold.
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 21-03-10, 21:30
  4. Trijodthyronin T3 og kosthold.
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Svar: 0
    Siste melding: 21-03-10, 21:30
  5. Anti-Tpo - hvad betyder det
    Av gitteh i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 7
    Siste melding: 11-03-07, 17:45

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn