Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    61
    Meldinger
    4

Standard Erfaring med å gå fra Levaxin til Thyro-Gold?

Hei, jeg har gått på Levaxin 800 mg i uka i 4 år. Fikk lavt stoffskifte etter en mycoplasma-lungebetennelse og har aldri blitt ordentlig bra igjen. Legen min ser kun på blodprøvene og sier at jeg får nok Levaxin, selv om det kanskje er litt for mye ettersom jeg har veldig lav TSH, så lav som 0,02, og TH4 på 16-21. Hva TH3 er, vet jeg ikke, det har aldri legen kommentert.
    Jeg har uten legens vitende prøvd Thyro-Gold i stedet for Levaxin i 6 uker. Har trappet opp fra 150 mg om dagen til 300.
    Men jeg blir ikke noe bedre, men heller ikke verre, i stedet har jeg bare fått hjerteklapp. Leste her at man kunne få det ved overdosering, spesielt når man var i ro og det stemmer for meg.
    Er det noen andre som har erfaring med overgang fra Levaxin til Thyro-Gold?
    Er kanskje dosen min for stor?
    Er det bedre å bruke Armour i stedet for Thyro-Gold?
    Jeg vet at jeg driver med litt farlig eksperimentering, men nå er jeg villig til å gjøre det meste for å få en bedre hverdag. Jeg jobber 100%, men orker ikke noe særlig utover det, og må stadig ha noen dager hjemme i senga når formen blir ekstra dårlig.
    Hypotyreose siden 2009, fortsatt ikke riktig medisinert.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: Erfaring med å gå fra Levaxin til Thyro-Gold?

Hei, og velkommen hit!

Jeg har også erfaring for at en kan bli desperat av å aldri fungere som før, og alltid være sliten og trøtt, men løsningen er nok ikke alltid så enkel. Det er mange som ikke blir bra med levaxinbehandling, så det er i utgangspunktet en god ide å prøve med naturlig thyreoideamedisin, som inneholder både T4 og T3.

Thyro-Gold som du bruker kjenner jeg ikke, men går ut fra at det er tilsvarende produkt som Armour og Erfa thyroid? Det høres noe voldsomt ut å doble dosen i løpet av en seksukersperiode, og det er nok ikke så rart at du får hjertebank. Sannsynligvis har du skaffet deg det de kaller et medikamentindusert høyt stoffskifte - dvs stoffskiftet ditt blir for høyt fordi du tar for mye medisin. Når det gjelder Levaxin, anbefales det vel ikke å øke med mer enn 50µ (mikrogram) pr. uke.

Jeg holder på med å gå over fra Levaxin til Armour Thyroid. Noen kan bare hoppe rett over fra levaxin, men det fungerte ikke for meg. På første forsøket prøvde jeg med en gradvis overgang men gikk likevel for fort fram, fikk plagsom hjertebank og kuttet ut - dvs tilbake til levaxin igjen. Nå har jeg tatt det roligere, og er snart i havn med utfasing av levaxinen uten plagsomme bivirkninger.

Har du sjekket verdiene dine av D-vitamin, B12, jern, selen og sink? Stoffskiftsyke har ofte lave verdier her, og det kan gjøre at du føler deg dårlig og uopplagt.

Har du fått testet anti-TPO, for å se om immunforsvaret ditt holder på å angripe skjoldbruskkjertelen så den ikke kan gjøre jobben sin? En hypotese som det forskes på, er at antistoffene i seg selv er med på å redusere allmentilstanden. Jeg har tro på at så er tilfelle, for jeg har vanskelig for å finne noen sammenheng mellom blodprøveverdiene mine og hvordan jeg føler meg. Jeg har for eksempel vært i storform med fritt T4 på 8, men elendig når alle blodprøver er der legen mener de skal være.

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    61
    Meldinger
    4

Tusen takk for tilbakemeldingen, Bettie B.:-)
    Ja, Thyro-Gold er sammenlignbart med Armour, slik jeg har forstått det, men det er tyroksid fra kuer i stedet for svin.

Skal snart inn og ta nye blodprøver og da skal jeg ta med dine forslag:-) Og i mellomtiden reduserer jeg dosen.
    Jeg har samme erfaring som deg at TH4-verdien som legen min vektlegger, ikke stemmer med formen min nødvendigvis. Jeg hadde høyere anti-TPO enn øverste grense for måling, når jeg fikk påvist lavt stoffskifte, men anti-TPOen har ikke vært fokus siden.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

På arket mitt med blodprøvesvar, står dette om anti-TPO:
    Forhøyet anti-TPO, forenlig med autoimmun tyreoideasykdom. Antistoffnivået vil være forhøyet i mange år og gjentatte målinger av anti-TPO ved behandling/oppfølging har liten eller ingen hensikt.

Det tolker jeg til at "god latin" hos norske leger er at hvis man først har påvist forhøyet anti-TPO, trenger man ikke å sjekke det på nytt. Antistoffene vil holde seg høye. Jeg tror det er mest vanlig å bare sjekke TSH og FT4, og justere medisindosen etter det. FT3 tas heller ikke rutinemessig (hvis du ikke ber om det).

En hypotese som det finnes mye om på nettet, er at gluten er med på å framkalle, og forsterke, den autoimmune reaksjonen. Hvis man går over til et glutenfritt kosthold, skulle det teoretisk være mulig å se at antistoffene synker. Mine har aldri vært superhøye, ikke målt over 60 noen gang. Jeg gjør et forsøk nå med å spise minst mulig gluten, men merker vel ingen forskjell foreløpig. Har heller ikke holdt på i mange ukene, så det er litt tidlig å vente resultater. I forbindelse med det begynte jeg å lese på brødposene i butikken, og fant at så å si alle var tilsatt ekstra gluten i deigen - for å få det til å heve og bli luftig sannsynligvis. En kan jo lure på hvor heldig det er med slik tilsetning i brødet, som er en så viktig basismatvare?

Det finnes studier som viser at selen er viktig for å få antistoffene ned. Artikkel her: http://jeffreydach.com/2009/11/07/se...y-dach-md.aspx , med linker til tre ulike studier om emnet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Erfaring med å gå fra Levaxin til Thyro-Gold?

Sitat Opprinnelig skrevet av Usedtobe Vis post
    ... prøvd Thyro-Gold i stedet for Levaxin i 6 uker. Har trappet opp fra 150 mg om dagen til 300.
    Men jeg blir ikke noe bedre, men heller ikke verre, i stedet har jeg bare fått hjerteklapp. Leste her at man kunne få det ved overdosering, spesielt når man var i ro og det stemmer for meg.
    Er det noen andre som har erfaring med overgang fra Levaxin til Thyro-Gold?
    Hej Usedtobe Har du fået nogen instruktion i brug af Thyro-Gold, inden du begyndte at bruge den?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    61
    Meldinger
    4

Hei Anisa
    Jeg har lest på nett hvordan jeg skulle øke dosen, men mulig jeg har misforstått noe... Har lært nå at jeg skal være forsiktigere med økning av dosen og mer nøye med å lytte til kroppen.
    Vet selvfølgelig at man ikke skal medisinere seg selv, men følte at det var verdt det for å se om jeg kunne bli bedre.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Hei, jeg har gått på Levaxin 800 mg i uka i 4 år. Fikk lavt stoffskifte etter en mycoplasma-lungebetennelse og har aldri blitt ordentlig bra igjen. Legen min ser kun på blodprøvene og sier at jeg får nok Levaxin, selv om det kanskje er litt for mye ettersom jeg har veldig lav TSH, så lav som 0,02, og T4 på 16-21. Hva T3 er, vet jeg ikke, det har aldri legen kommentert. Jeg har uten legens vitende prøvd Thyro-Gold i stedet for Levaxin i 6 uker. Har trappet opp fra 150 mg om dagen til 300. Men jeg blir ikke noe bedre, men heller ikke verre, i stedet har jeg bare fått hjerteklapp. Leste her at man kunne få det ved overdosering, spesielt når man var i ro og det stemmer for meg.
    Eller også kunne det betyde, at du er "resistent" overfor syntetisk T4, hvilket er jo årsagen til at du føler behov for at søge videre efter noget som virker bedre? Og at hormoner i Thyro-Gold rent faktisk virker for dig, men af andre årsager, reagerer du med hjertebank? Dr. Lowe som har udviklet Thyro-Gold, svarer på "overdose-spørgsmål" (i forhold til et andet raw-thyroid præparat ganske vist) med følgende til en patient der reagerer med rystelser, hvor du oplever hjertebank:

In your two-part question, you asked: (1) Why did you feel tremulous on 3 capsules of Nutri-Thyroid, and (2) would you do better taking Thyro-Gold?

First, let me say that your tremors are consistent with thyroid hormone overstimulation. I don’t think, however, that thyroid hormone overstimulation was the sole cause of your tremors. I say this because 3 capsules that contain 130 mg of thyroid powder each are not likely to cause most people to have thyroid hormone overstimulation. I’ve talked with many people who've gotten well on products that contain 130 mg of thyroid powder. Most of them got well by taking between 6 and 10 capsules. This would be 780 mg to 1300 mg of thyroid powder.

Most people who experience symptoms of overstimulation from only 3 of the capsules (390 mg of powder) have one or more underlying conditions that interacts with small doses of thyroid hormone to produce adverse effects. Tremors is one such effect. In my experience, the most common of these underlying conditions are: (1) a cortisol deficiency; (2) nutritional deficiencies, most often involving B complex vitamins; (3) abnormal blood sugar regulation; and (4) the intake of xanthine chemicals, such as caffeine, theobromine, theophyllin, and pseudoephedrine. (Examples of consumables that contain xanthines are coffee, tea, chocolate, cough medicines, and decongestants.)

The interaction of one of these underlying conditions with your low dose of Nutri-Thyroid most likely produced your tremors. And you could, of course, easily mistake the cause of your tremors as being the 3 caps of Nutri-Thyroid you were taking.

Det står skrevet på dr. Lowe's site www.thyroidscience.us , der er blevet lukket ned af dr. Lowe's søster Kimberly J. Britain, efter hans død sidste år. Men kan gudskelov fortsat læses på Web.archive.org, der arkiverer alle sites på Nettet. Oversigt over alle Questions and Answers stillet til dr. Lowe om Thyro-Gold findes også på Web.archive.org, på dette link.

Er kanskje dosen min for stor? Er det bedre å bruke Armour i stedet for Thyro-Gold?
    Dr. Lowe's beskrivelse af behandlingsprotokollen findes også på På Web.archive.org på dette link. Dr. Lowe anbefaler bl.a. diverse skemaer til monitorering af behandlingseffekt, men ligeledes sitet hvor disse skemaer ellers var hostet, ligeledes er væk fra nettet, og findes kun på Web.archive.org på dette link.

Jeg vet at jeg driver med litt farlig eksperimentering, men nå er jeg villig til å gjøre det meste for å få en bedre hverdag. Jeg jobber 100%, men orker ikke noe særlig utover det, og må stadig ha noen dager hjemme i senga når formen blir ekstra dårlig.
    Farligt og farligt... man skal have en ganske bestemt stærk rygrad og være fanget i en tilstand af intens desperation, samt nægte at acceptere håbløsheden, for overhovedet at kunne gribe efter chancen med selvbehandling.

Man kan vende det om og spørge: hvorfor i alverden er det OK når lægen opgiver sin patient, uanset at der findes muligheder for at forbedre behandlingen... og hvorfor er det ikke OK, når det er patienten som ikke giver op?

Der står en hel stribe læger som ikke kan sin thyroid-medicinsk viden, bag hver enkel patient som er tvunget ud i selvbehandling - så hvis skyld er det? Interessant artikel på Thyroid.about.com Should Thyroid Patients Self-Medicate?.

Jeg har lest på nett hvordan jeg skulle øke dosen, men mulig jeg har misforstått noe... Har lært nå at jeg skal være forsiktigere med økning av dosen og mer nøye med å lytte til kroppen. Vet selvfølgelig at man ikke skal medisinere seg selv, men følte at det var verdt det for å se om jeg kunne bli bedre.
    I juli sidste år har jeg postet denne tråd, hvor jeg efterlyser forslag til det man kan gøre, når lægen svigter? Måske kommer der lidt mere respons, nu jeg spørger igen?

Når alt det er sagt, så anbefaler dr. Lowe at forberede sig til Thyro-Gold ved at studere hans Free Book Chapters for Self-treating Hypothyroid Patients:

Jeg har lest på nett hvordan jeg skulle øke dosen, men mulig jeg har misforstått noe... Har lært nå at jeg skal være forsiktigere med økning av dosen og mer nøye med å lytte til kroppen.
    The best way for you to find your safe and effective dose of Thyro-Gold - or any other thyroid hormone product.

Jeg tror ikke, at 150 eller 300 mg af kirtelpulver pr dag kan være skyld i en overdose, når dagdosen 115 mcg Levaxin ikke havde en effekt. Faktisk indeholder disse 150 eller 300 mg af kirtelpulver langt fra den mængde af hormon målt i mcg, som Levaxintabletten indeholder.

Som jeg nævnte før, må forskellen berøre på at T4 i Levaxin enten virker for ringe, eller at du ikke kan omdanne (til T3) det syntetiske hormon-analog som Levaxin bliver til efter turen gennem leveren.

Dr. Lowe nævner cortisolmangel som en af mulige årsager til, at selv en lav dose hormon kan give tilsyneladende overdosesymptomer. Cortisolmangel er en sædvanlig tilstand hos folk i underbehandling eller i behandling som kroppen ikke kan nyttiggøre. Hos mange med langvarig hypothyreose, er cortisol-mønsteret omvendt, dvs. mindst om dagen og mest om natten... Du kan teste at tage din thyroid til natten ved sengetid - når der er mest cortisol til rådighed for at nyttiggøre tilskuddet af hormon. Man bør blive ved med natmedicinen i omkring 16 uger, før man selv kan bedømme effekten, korrigeret for almindelige, periodiske udsving mellem gode og mindre gode dage.

Jeg tror selv, at 300 mg af thyroidpulver indeholder ikke hormoner nok til en bedre effekt, end 800 mcg levaxin/uge. Dr. Lowe anbefaler selv doseringen på 2-3 kapsler à 300 mg hver hver dag, og man kan passende gøre et forsøg med en langsom øgning undervejs i natmedicinering, idet justeringer af medicindoser altid forløber mildere under søvnen.

Derudover kan du rette opmærksomhed på din kost, fordi den har en stor betydning for dit cortisol-spejl. F.eks. tvinges kroppen til at udsondre 6 gange mere cortisol til forarbejde indtag af en mængde sukker, mens samme mængde af f.eks. protein kræver 6 gange mindre cortisol at forarbejde. Principielt det samme gælder for alle hurtigt omsættelige kulhydrater, hvor blot en skive brød - i sammenligning med andre fødevarer med samme vægt - koster kroppen 3 gange mere cortisol at bearbejde maden med.

Den slags kost både overbelaster binyrerne OG skaber underskud af cortisol i de af kroppens funktioner, som kræver tilstrækkeligt med cortisol før de kan fungere. Der er flere andre muligheder for at ændre kostholdet for at opnå både bedre optag af medicinen og også for generelt at forbedre velbefindendet ud over effekten af behandling - men alene udelukkelse af sukker og alle former af hvede er så praktisk besværligt, at det er rigeligt at starte med det. Der er ikke noget som er så besværligt, som ændringen af spisevaner. Til gengæld er gevinsten enorm på længere sigt.

Man kan godt sammenstille det på denne måde: hvad er smartest? ½ times fornøjelse med kager eller brød og pasta, eller en bedre hverdag hele døgnet?

En rigtig god bedring, Usedtobe - uanset hvordan du opnår den. Lykke til med fremtiden. Du har hvad der skal til.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    61
    Meldinger
    4

Hei igjen Anisa og tusen takk for oppmuntrende og støttende ord, nyttige tips og deling av innsikten din

At kostholdet kan hjelpe tror jeg jeg opplevde en gang jeg gikk på veldig streng lavkarbodiett. Det slo meg etterpå at jeg hadde vært bedre under dietten. Men som du skriver, det er hardt å endre matvaner og man trenger nesten overskudd for å starte med diett. Men jeg skal gjøre et forsøk på å følge tipset ditt om å unngå sukker og hvete
    Klem.

Lignende tråder

1. Tammy Lowe Launches new Website Domain for Thyro-Gold Customers
    Av Mod i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 0
    Siste melding: 13-03-12, 00:52
  2. Erfaring med kombinasjon av Erfa Thyroid og Levaxin??
    Av knaskepott i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 12
    Siste melding: 21-01-11, 10:24
  3. Min erfaring med lavkarbodiett
    Av NoraH i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 12
    Siste melding: 11-12-09, 01:19
  4. Dere som har dårlig erfaring med Levaxin
    Av camomilla i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 39
    Siste melding: 20-10-09, 17:50
  5. Min erfaring med operasjon
    Av Juliemor i forumet Operasjon for Hashimoto's
    Svar: 1
    Siste melding: 21-11-06, 11:03

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg