Lykke til monsemann! Leger er ikke alltid så gode pedagoger, og ser ikke at det som er deres hverdag kan virke skremmende for oss som er på andre siden av bordet. Det er fint at du tar aktivt del i din egen skjebne. Du er på rett vei. Å lese og lære er veien å gå gå til et bedre liv. Å være en passiv pasient er ikke den beste strategien når du har hypotyreose, da kan du risikere å stå på stedet hvil.

Å leve uten kjertel vet jeg ikke så mye om. Men det at du fikk det bedre med T3, og at du har en lege som er villig til å la deg teste doseringer selv er et godt tegn på at du er på vei til et bedre liv.

Du har ekstremt lavt D3. Du bør hugge inn på D3. Verdiene bør ligge på minst 125 eller mer i følge min lege. Andre mener at oppover mot 170 er det beste. Tar du 20 000 IE daglig, bør det gjøres i samarbeid med lege. Tar du under det, tåler kroppen det bra uten sjekk av lever etc. Uansett må det store doser til for å komme opp raskt, og det bør du ta raskt for å bedre formen. Jeg har sett en oversikt over hvor mye man må ta for å komme opp raskt ut fra hvor man ligger. Samtidig tror jeg ikke slike systemer er helt sanne. Fordi det er så mange faktorer som avgjør hvordan det tas opp i kroppen, så tror jeg du bare må lære deg hvor mye du må ta i uka for å komme opp på et godt nivå. Jeg kan nevne at jeg må ta 35-40 000 IE pr uke for å l,igge på ca 125 i vinterhalvåret, på sommeren får jeg litt sol og tar lavere doser. Da har jeg samme nivå i blodet som en venn av meg som tar 9000 IE i uka. Og for mange med MS må de ta enda mer enn meg for å komme opp. Så dette må rett og slett læres og erfares på egen kropp. I tillegg kan dette muligens endre seg til det bedre ved kostomlegging og tilstrekkelig inntak av andre vitaminer og mineraler. Har du sjekket jern og B12 og vet hva de ligger på?