Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
Fikk du noe svar Anisa
Hej kære Kevlin

Jeg har helt glemt denne sag... her er hvad svar jeg har modtaget fra denne superfine læge, tilbage i 2009:

Tak for Din flotte kommentar til vores oversigts artikel.
Vi har lavet en undersøgelse af 18.192 patienter henvist til Klinisk Kemisk Afdeling mhp. måling af D vitamin og hos i gennemsnit 45% af deltagerne fandt vi lavt D vitamin og hos 5% var D-vitaminet svært nedsat. Resultaterne gælder alle aldersgrupper lige fra spædbørn til de ældre på over 80 år. Mænd havde lavere D vitamin end kvinderne. Så D-vitaminmangel er et stort problem i Danmark!

Jeg har allerede grebet din ide med at forsøge at korrelere D-vitamin med cholesterol, men vil gøre det hos diabetikere. Mange af disse patienter får statiner.
Vi har en biobank med mere end 4000 type I og type 2 diabetikere så vi kan hurtigt se på disse værdier. Jeg har indbygget dit forslag i en protokol som jeg er ved at udfærdige i øjeblikket. Så skal jeg ud at søge financiering til undersøgelsen, men det er ikke let i disse krisetider.

Endnu engang tak for dine kommentarer.
Henrik Hey

Jeg prøver at finde ud af, hvor langt han er nået med at korrelere D-vitamin med cholesterol, eller om projektet løb tørt for penge... eller er blevet hindret af andre årsager (?), idet det ville jo undergrave statinernes "fortræffelighed", ikk' ?

Tænk bare... kun en binding til forskel mellem kolesterol-molekyle og D-vitamin-molekyle... Hvad har medicinalindustrien gang i ?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Billederne viser molekylestruktur for D-vitaminet og for kolesterol. De kunne nærmest være "tvillinger"..... ikk`?
(det er kolesterol, der ses øverst)