Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Tråd: Protein kan forgifte os
Hybrid View
-
09-05-12, 09:10 #1
Sv: Protein kan forgifte os
Jeg er faktisk en av de som tror det ikke er helt ok for alle og kutte karbohydrater og kun erstatte dem med proteiner.
Ser en del som skal starte på "egkenkomponert lavkarbo", som fjerner alt i kosten som kan gi karbohydrater, inklusive grønnsaker og meieriproduketer, og som i tillegg fremdeles prøver og unngå fett. Det de pøser på med er proteiner, i haufer og lass.
Kroppen vår kan bruke protein til energi, men det er en krevende prosess for kroppen, og slett ikke det optimale.
Proteiner er i utgangspunktet kroppens kilde til vedlikehold og bygging av muskler, mens karbohydrater og fett er den naturlige energikilde.
Har sett veldig mange med "egenkomponert lavkarbo" som stort sett kun får i seg ...proteiner, og for det første ikke oppnår den ønska vektreduksjonen, for det andre ikke kommer over "the Atkins flue" og for det tredje ikke føler seg mette og tilfreds og sliter med magen.
Jeg tror på balanse og fornuft.
Det er like feil og si at vi bør kun spise proteiner slik enkelte forskere tror lavkarbo er, som det er og si at fett er farlig eller at alle karbohydrater MÅ unngås.
Jeg ble faktisk mektig imponert når sykehuset støttet meg i at min måte og spise på ut ifra min helse, er den optimale. Det eneste de stusset på er at jeg må spise minimum 2300 kcal i dag for ikke og miste mer vekt (jeg spiser mellom 2100 og 3500 kcal hver dag), men de mente dette skyldtes Graves......
Uansett, det er deilig og av og til møte leger som ikke går i vranglås når jeg sier jeg lever lavkarbo, men tvert i mot tar seg tid til og høre hva jeg spiser før de skylder på lavkarbo.
-
09-05-12, 09:29 #2
Meldingen min over kan kanskje misforstås. Er ikke alltid like flink til å få skrevet ned alt som foregår i hodet. Og inni mellom (ubevist) tror jeg andre er synske for forstå hva jeg mener
Har en lillesøster som er likedan, og det oppstår noen intressange diskusjoner inne i mellom 
For jeg er som deg og tror på balanse og fornuft. Og sitatet om kjøtt var som et motargument om at proteiner forgifter oss. Jeg selv spiser ikke etter lavkarbo, selv om jeg vet at jeg må over på den siden pga at kroppen min føler seg mye bedre uten gluten, melkeprodukter og sukker. Men for tiden er jeg sukkerslave og sliter med å få lagt om. Ser det litt som med røyking "forandringen skjer når du er klar for det". Men jeg har lest mye om temaet, og har hatt mye om human adferds økologi, og evolusjon da jeg tokk univeritets utdannelsen min. Og av egenintresse så har jeg også lest mye om temaet i ettertid. Så brenner litt for dette
-
09-05-12, 18:45 #3
At altfor mye protein ikke er så veldig bra for kroppen er gammelt nytt. Jeg tror ikke på noen form for altfor ensidige dietter. Vi trenger variasjon. Men karbohydrater er så mye. vi trenger definitivt ikke mye kornprodukter, sukker og andre høykarbovarianter. Å si at lavkarbo ( i protein.høyfettvarianten) er svaret på alle problemer tror jeg heller ikke på. Vi er så forskjellige at det som er lykken for en, kan være en meget dårlig løsning for en annen.
-
09-05-12, 21:07 #4
"Vi er alle forskellige"
Jeg tror bestemt, at jeg har forstået dig som det var din mening.
Tusind tak for din respons. 
Det er der ingen der siger i denne tråd, fordi tråden handler ikke om for eller imod lavkarbo. Tråden handler om "hidden agenda" mod lavkarbo, rettet mod sagesløse mennesker, agenda-forskere snyder til lavkarbo-frygten ved at levere propaganda i forklædning af videnskab.
Hvad angår dine ord om at "vi er så forskjellige" er det, for såvidt korrekt. For de friske... Men vi med hypothyreose har ikke den samme frihed til at trives og styre vægten, som de friske. Dermed er vores muligheder noget mere begrænsede, og almindelig ("afslappet") lavkarbo tjener hos os med hypothyreose, flere aspekter, hvoraf vægten er kun den ene, mens autoimmunitet er den anden - måske endda den vigtigste...
... så når vi er her, på stofskifte-forummet, kan det ikke nytte, at henvise til at "vi er så forskjellige at det som er lykken for en, kan være en meget dårlig løsning for en annen", fordi med ganske særlige og få undtagelser (som f.eks. Eirin
), er dem med hypothyreose der har kunnet styre deres vægt, er dem, der har omlagt kosten til almindelig lavkarbo, tillige med at mange af dem med Hashimoto's - de har oplevet at deres immune over-aktivitet er blevet dæmpet på almindelig lavkarbo, hvor almindelig kost har fejlet...
Der var folk her, der ikke kunne tåle hverken almindelig lavkarbo eller LCHF, hvor det senere viste sig, at (som så mange med hypothyreose) har de faktisk dannet for lidt af mavesyre og for lidt af bestemte fordøjelsesenzymer. Det var grunden til at deres krop afviste kostomlægningen. For mange blev det en AHA-oplevelse, at kunne begynde nyde maden, efter omlægningen, da de var begyndt at bruge tilskud af fordøjelsesenzymer, og pludselig var vi alligevel ikke så forskellige.
Hvis "vi er så forskjellige" skulle have lov til at være et argumnet, ville der ikke være nogen mening i at have et netsted som dette, fordi alt kan - i virkeligheden - affærdiges med at "vi er så forskjellige"... Det er virkelig et udtryk, der låser alle emner/samtaler fast, hvor det (udtrykket) anvendes. Derfor tror jeg, at udtrykket "vi er så forskjellige" hører bedre til en anden tråd her: Hva er lavkarbo?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
protein s og c mangler
Av Sture i forumet Medisinsk behandlingSvar: 2Siste melding: 30-07-12, 15:00 -
Protein kan forgifte os
Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 6Siste melding: 09-05-12, 22:31

Svar med sitat

Bokmerker