Det ser ud til, at jeg var først fremme med denne nyhed, mens Ekstra Bladet følger med i dag med artiklen skrevet af journalist Christine Brasch Andersen. Journalisten har ikke gjort sig anden umage end at tage udgangspunkt kun i tråden på Reddit, og uden at forsøge at finde ud af og formidle hvilken kræfttype det handler om. Hvad i alverden lærer de på Journalisthøjskolen, må guderne vide...

Journalistens mangel på omsorg for detaljer i "nyheden" har fremkaldt netop det, jeg kalder for den maskuline "sunde skepsis"....

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Så hellere overvinde den maskuline "sunde skepsis" og den kønsløse (over)tro på at "alt skidt sker altid hos naboen", og teste sig med en graviditetstest med jævne mellemrum, mener jeg....
... og kommentarer i stil med disse:

Martin B.: "Smart historie, plantet af en graviditetstest-producent?";

Anders L.: "Ja smart måde lige at fordoble antallet af potentielle kunder";

Bo K.: "Fordi en mand med almindelig omløb i hovedet, ikke ville stå og urinere i et bæger og tage en graviditetstest. Det skal nok være rigtigt nok at den virker, men dog kun i nogle tilfælde af testikelkræft som producenten også skriver. Der kan derfor være god grund til at digte denne lille historie, for at få folk til at købe den. For man kan jo ikke gå ud at proklamere at den kan bruges til testen, når den ikke virker på alle."

Det er her journalisten har ikke gjort sit homework ordentligt ved ikke at pointere, at graviditetstesten netop afslører kræft hos alle mænd, der er ramt af Testicular Choriocarcinoma, som udgør ca. 1% af alle testikkelkræft-diagnoser.

At det kun er så lidt er ingen trøst idet dette "så lidt", dræber alle ramte netop pga. den hastighed hvormed Testicular Choriocarcinoma udvikles og spredes! Det betyder at der er all mulig god mening i at benytte graviditetstesten f.eks. hver måned, fordi ingen, heller ingen skeptiker kan forudse, hvem bliver de næste "udvalgte" af Testicular Choriocarcinoma til at stå for tur at dø af.

Set i denne sammenhæng, kan det blive svært at afgøre om det er Testicular Choriocarcinoma og andre sygdomme - eller generelt den stolte, mandlige "sunde skepsis" som tager livet af flest mænd.

Jeg stemmer på det sidste: når det kommer til bevarelse af helbredet og forebyggelse af sygdom, er mænd deres egne værste fjender:

Dick S.: "Test dig selv for dit og test dig selv for dat, for vil jo være frygteligt, hvis du føler dig fuldstændig rask, og du i virkeligheden render rundt med en eller anden af de hundredevis af sygdomme, der findes. Brug endelig hele dit liv til at bekymre dig om du er syg i stedet for at nyde, du er rask, og finder du ingen sygdomme i alle dine tests, kan du på dit dødsleje glæde dig over, at du døde rask *ggg*"

Kilde: Heads in the sand

*ggg*