Viser søkeresultater 1 til 10 av 354
Hybrid View
-
12-02-13, 10:18 #1
Sv: Hashimotos. Under behandling med hydrokortison og Thyroid.
Hvor får man tak i en slik vekt ??
-
04-05-13, 21:20 #2
Hei
Ja, jeg har brukt t3 i ca to måneder nå. Det har ikke vært noen umiddelbar suksess. Temmelig dårlig start. Men synes at jeg etter hvert har blitt bedre, særlig de siste to-tre ukene. Metoden virker likevel ikke som den skal for meg. Jeg reagerer ikke på dosene som en skal (i følge boka til Robinson). Jeg har tenkt at dette kanskje skyldes opphopning av rt3 (jeg konventerer ikke t4 til t3 godt nok, og jeg brukte t4 før oppstart av t3). Jeg har tenkt at jeg må vente til at rt3 forsvinner ut av kroppen. Vanligvis i løpet av tre måneder... Det at jeg har blitt bedre i det siste gir meg et bittelite håp.
Mageprosjektet med tarmskylinger er nå avsluttet. Jeg tror jeg er i mål nå, selv om jeg ikke er helt sikker. Men tar nå en lengre pause.
Det som imidlertid er nytt er at jeg har fått vite at jeg har ubalaser i signalstoffene. Etter å ha tatt test, gav det utslag på undermetylering: Forhøyet histamin, fritt kobber og noe lav kobber i serum bla.
http://www.custommedicine.com.au/unc...r-methylation/
http://www.walshinstitute.org/Undermethylation.asp
Litt overraskende først, men etter å ha satt meg ned og lest litt, er mange av symptomene og kjennetegnene temmelig spot on (hvis en ser bort fra de mest ekstreme kjennetegnene..og de depressive tendensene). Begynner nå med SAM-e, metionin, B6, 5-htp sammen med sink. Målet er å øke metyleringen, som undermetylert er man lav på dopamin og serotonin bla. Det jeg håper er at dette kan roe meg ned litt. Er en svært rastløs type og klarer ikke sitte stille særlig lenge av gangen (møter og middagsselskaper er stressende for meg). Klarer ikke slappe ordentlig av. Kan være segneferdig av tretthet, men klarer ikke å sette meg ned/legge meg ned for å slappe av. Stresset hode - og jeg har vært sånn hele livet. Blir godt for binyrene om jeg kan gire ned hodet mitt litt.
Så da krysser jeg fingrene for at dette kan fungere for meg. Skal lese meg mer opp på temaet så fort jeg kan.
Ha en god helg
-
05-05-13, 17:30 #3
Jeg blir selv behandlet for undermetylering. Blir spennende å høre om dine erfaringer med denne behandlingen. Selv er jeg ikke helt i mål. Har også vært gjennom behandling for overmetylering og er nå helt sikker på at overmethylert er jeg ikke. Har i tillegg forhøyete kryptopyrroler.
-
05-05-13, 20:00 #4
For meg som bare så vidt har satt meg litt inn i dette, virker det litt rart at legen først behandler for undermet., så overmet. og deretter undermet. igjen. Men du har kanskje prøver som lå i grenseland? Jeg hadde ikke forhøyede kryptopyroler, og hadde visst utvetydige prøver mht metylering. Kanskje blir det enklere? Håper du finner balansen snart!

Som jeg skrev i går har jeg blitt i bedre form de siste ukene. Merker dessuten at jeg bare i løpet av de siste to ukene har gått ned i vekt og jeg er nå normalvektig for første gang på mange, mange år. Håper binyrene mine tåler formstigningen. Det som skjedde sist stoffskiftemedisinen begynte å virke var at jeg kjørte meg selv fullstendig i grøfta etter et par måneder. Ble sykere enn jeg hadde vært noen gang. Veldig brått! Veldig skremmende! Det vil jeg for all del unngå denne gangen. Forskjellen på da og nå var at nå bruker jeg binyrestøtte. Har økt opp progesterondosen litt de siste ukene. (50 mgr) Men jeg tror foreløpig at binyrene takler det bra, men jeg må passe på.
-
05-05-13, 20:58 #5
Veldig hyggelig å høre at det går fremover for deg:-)
Bare for å forklare litt ang metyleringen så mener legen at jeg har et overaktivt sentralnervesystem. Dette gjør at hodet går på høygir, pisker binyrene og deretter har kroppen satt ned stoffskifte for å ikke gå helt i stå. Når jeg da prøver øke stoffskifte, øker aktiviteten i hodet og binyrene piskes videre.
Jeg hadde på prøvene histamin i øvre grense men innenfor normalen samt økte kryptopyrroler. Startet med behandling for de økte kryptopyrrolene og undermetylering på bakgrunn av histamin prøven og min profil. Ble mye bedre etter ca 2 mnd, kunne både øke Erfa og redusere/slutte med Cortef. Men etter en periode på et par mnd så økte presset på binyrene og måtte igjen påbegynne Cortef. Ble også etter en stund litt rar i humøret- litt likeglad og nedstemt. Noe jeg ikke har vært før.
Siden jeg/legen fortsatt tror på teorien om overaktivt CNS så ønsket jeg å se om jeg kanskje var overmethylert. Histamin prøven er jo en indikasjonsprøve og ikke helt bombesikker. Samt at jeg syntes det er litt vanskelig å kjenne seg igjen i symptomene på både over- og undermetylering.
Prøver nå sam-e i litt mindre dose da tanken er at det kanskje ble for mye og at jeg etter en periode ble overmetylert. Balanse er vel nøkkelen til det meste har jeg erfart etterhvert:-)
-
07-05-13, 11:23 #6
-
20-04-14, 11:24 #7
Hei
Det er veldig lenge siden sist jeg var her inne (og ja, jeg har litt svart samvittighet
).
Her er i alle fall en liten recap:
Det er egentlig lite endring i min situasjon. Jeg har fremdeles ingen effekt av orto-behandlingen min, dvs. SAM-e, metionin, 5P5, 5-HTP og sink som jeg tar pga undermetylering. Har snart stått på denne behandlingen ett år nå, men altså ingen effekt. Jeg økte dosen på SAM-e fra 400 til 800 mg i døgnet i desember, men fortsatt uteblir virkningen. Er klar over at det kan ta lang tid. Vil nok vente littegrann før jeg øker SAM-e mer.
Byttet lege før jul. DS kunne ikke hjelpe meg videre Går nå hos Skogi ved Funsonellmed.senter: http://www.funksjonellmedisin.no/
Nye prøver er tatt. Avføringsprøver viste normal flora med unntak av en bakterie (som jeg ikke husker navnet på i farten og får ikke sjekket det da jeg er på ferie for øyeblikket, men den var veldig uvanlig). Bakterien anses ikke patogen i seg selv, men den må fjernes. Den danner biofilm (http://www.funksjonellmedisin.no/biofilm) og er resistent mot de fleste typer antibiotika. - Ikke helt enkelt med andre ord. Må kanskje gjøre mange forsøk før jeg klarer å knekke den. Kan nok være forklaringen på at soppen blusser opp med ujevne mellomrom og at magen aldri blir bra. Behandlingen er at først må biofilmen brytes ned, så angripes bakterien med antibiotiske urter. Jeg har stått på biofilmbehandling i snart to måneder nå (Interfase plus, Nattokinase, Chitosan og Lactoferrin), nå snart skal jeg starte kuren for å knekke bakterien. Den besår av Cats's claw, Berberine, Grapefruit seed, Uva ursi og Pau'd Arco. Tar i tillegg chlorella samt bruker Fiberhusk og Heathers Tummy Care for magen.
Jeg har kviknet noe til etter at jeg har fått doblet dosen med pregnenolone. Bruker 100 mg og det har hjulpet meg.
Men jeg har fremdeles opptaksproblemer mht stoffskiftehormoner. Står på ren t3, det er det som definitivt har best effekt for meg. Bruker 120 (!) mcgr i døgnet, likevel er jeg underdosert. Grensenytten går ved 120, virker det som. Liten vits i å ta mer, merker ingenting av det. Men kan ikke ta mindre, da blir jeg dårlig. Tenkte først at jeg hadde et Rt3-problem (bla. siden jeg svitsjet over fra t4 til t3 og ikke klarer omdanningen av t4/t3), men etter over ett år med ren t3-behandling må nå den teorien forkastes, det er ingen endring. Det tyder nok på et annet slags reseptorproblem. Har ikke nok reseptorer? Mulig det skyldes autoimmun reaksjon?
Alt i alt er jeg fornøyd med bedring, ikke minst at hodet mitt virker igjen!
Jeg må bare innstille meg på at dette tar lang tid. jeg jobber full tid (jeg har ingen fysisk jobb derfor går det relativt greit), men jeg har fortsatt et gedigent forbedringspotensiale!
Ønsker alle en fortsatt god påske.
Beste hilsner fra Rufus
-
05-05-13, 21:25 #8
Er det progesteron kremen fra Now du bruker? Bruker du noen annen støtte for binyrene? Vil anta at det er enklere å finne balanse når man har histamin nivåer og kanskje symptomer som peker mer i enn retning. Fikk du 5-htp også som en del av metyleringsbehandlingen? Masse lykke til!
-
05-05-13, 21:35 #9
Re: Hashimotos. Under behandling med hydrokortison og Thyroid.
Hei Dennis

Bare en kommentar til humørskifte ditt. Jeg følte meg nedstemt og flat på bateriene når jeg startet på cortef. Fikk opp humøret etter hvert bla med hormonkremer og hormontilskudd. Kan humøret ha sammenheng med oppstart av cortef
Bare en tanke
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
05-05-13, 22:07 #10
Sv: Re: Hashimotos. Under behandling med hydrokortison og Thyroid.
Takk for kommentar:-) Har nå gått på Cortef siden mars 2010 med bare et lite opphold på et par-tre mnd på slutten av 2011, begynnelsen av 2012. Bruker også pregnelone, 7-keto, progesteron krem ++ så tror nok ikke det. Tror nok dette kan henge sammen med ubalanse i signalstoffene. Men takk for at du tenker og kommer med innspill. Veldig verdifullt:-)
Lignende tråder
-
Hashimotos og Erfa Thyroid
Av Freya i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 10Siste melding: 19-10-11, 11:36 -
Jeg har sat mig for at jeg vil i behandling med Armour Thyroid.
Av arenys i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 15Siste melding: 21-03-11, 16:59 -
Info til lege om behandling av Hashimotos?
Av Rufus i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 09-11-10, 17:47 -
Info til lege om behandling av Hashimotos?
Av Rufus i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 09-11-10, 17:47 -
Erfa Thyroid/Hydrokortison i Danmark
Av Gekko i forumet "Naturlig" Thyroid til danskereSvar: 3Siste melding: 15-04-10, 22:09

Svar med sitat

Bokmerker