Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
Tror du har en lege som ikke kjenner så mye til stoffskiftet, desverre.
Jeg må ha min FT4 over referanseområdet, helst mellom 25 og 27 for og føle meg menneskelig.
De gangene FT4 faller ned til f.eks. 18, så er jeg mildt sagt elendig i formen. For noen av oss er det tydeligvis ikke nok med og være innenfor "normalområdet"
Videre så vil forholdet mellom FT3 og FT4 spille inn; er FT4 høy så skal også FT3 være høy. Ligger din FT4 på 20 og FT3 på 4, så er begge tallene innenfor det legene kaller "normalområdet (jeg hater det ordet), men tallene sier for meg at stoffskiftet ditt er ikke optimalt medisinert. Er i tillegg TSH høy er det helt klart for lite av det virksomme FT3 i kroppen din, kanskje fordi du har for lave verdier på andre ting slik som d-vitaminer eller kanskje fordi kroppen din rett og slett ikke klarer og omdanne nok Levaksin til FT3.
Om kroppen din av en ellr annen grunn ikke klarer og nyttigjøre seg av Levaksinen, så vil en økning føre til at FT4 blir høyere men kroppen vil fremdeles ha for lite FT3 (som er det virksomme hormonet).
Antistoffer i seg selv gir iallefall meg symptomer, selv om en del besserwisser leger påstår det ikke kan stemme (hvordan vet de hva vi føler når de ikke har prøvd det selv).

Når du er lav i folat (B9), er du oftest også lav på B12, men igjen; legene ser bare at vi hanker oss innenfor "normalområdet" uten og ta hensyn til at ved f.eks. lavt stoffskifte så er det absolutt ikke nok og ligge på 200 (normalområdet er 150-700), men over 400. Det samme med d-vitaminer; normalområdet sier 37-170, men man må over minst 70, helst 100, for at kroppen skal fungere slik den skal og kunne ta og omdanne levaksin.
Anbefaler deg på det varmeste og lese deg opp; som stoffskiftesyk er det alfa og omega, siden alt for mange leger kan alt for lite om stoffskiftet.
Takk for svar Ja, tror også det er mange sammenhenger her som er viktig for å få til en optimal behandling, og som jeg desverre ikke har kunnskap til å se selv. Dels fordi jeg ikke er lege, men også dels fordi når jeg setter meg å leser om sykdommen føler jeg at jeg flytter fokuset over til å kjenne etter symptomer. Så derfor har jeg unngått dette i stor grad. Til slutt tror jeg jo at jeg har både MS, ME osv Men fint at det finnes ett forum slik som dette, slik at jeg kan spørre og lese når jeg kjenner jeg står fast i dårlige perioder, slik som nå