Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette Vis post
Østradiol har øket ved påsmøring av Progesteronkrem.
Jeg har ikke noget videnskabeligt svar på hånden, Yvette

Men det er jo hvad progesteron er - "moderhormonet" bliver det kaldt. Det må betyde, at progesteron bliver brugt til at afhjælpe problemer - for meget eller for lidt - med andre hormoner.

Ved underskud af østrogen, bliver det omdannet til østrogen. Ved underskud af cortisol, bliver det omdannet til cortisol. Ved underskud af testosteron, bliver det omdannet til testosteron etc. etc.

Samtidigt bliver også andre tilstande påvirket af denne, progesteronets "lager-funktion" som råstof til dannelse af andre hormoner. Som f.eks. ved "østrogendominans", (der kan f.eks. give lave T3/T4-værdier udenom skjoldbruskkirtlen) ved at "trætte" binyrer (for)bruger "eksternt" progesteron til at kompensere på cortisol-mangel, og derved skabes mangeltilstand for progesteron, hvorved østrogen kommer til at dominere (bliver for meget af, uden samspil med det nu manglende progesteron)....

.... dette går igen og kan medvirke til udvikling af insulinresistens, som så igen svækker optagelsen af T-hormoner i cellerne.... og kan være årsag til at kroppen lagrer uhæmmet kropsfedt (overvægt). Jeg har endda end ikke nævnt lavt blodsukker og en hel del andre syndrom-plager der kan udvikles i denne sammenhæng. Og man kunne blive ved og ved at udlede den ene efter den anden sammenhæng i samspillet hormonerne imellem - uanset om man lider af lavt stofskifte eller ikke. Det gælder sørme alle mennesker - med eller uden stofskiftesygdom. Progesteron er en slags "nøgle-hormon" og min personlige holdning er, at en fast anvendelse af progesteroncreme i det daglige, af alle over 35 år - kan i realiteten forhindre mange "naturlige" hormonproblemer i at udvikles, eller - afhjælpe allerede udviklede hormonproblemer. Ikke helbrede, hvis man er syg - men "blokere" for en forværring og i mange tilfælde - direkte hjælpe.

Ked af, at jeg ikke kan svare entydigt - Yvette - men det er virkelig et kompliceret billede og jeg kan kun være sikker på en ting, og dette er, at progesteroncreme er i sandhed et universelt middel til at bringe løbske hormoner tæt på i orden hos alle (netop fordi det (direkte/indirekte) regulerer ned, når der er for meget, eller op når der er for lidt - østrogen, cortisol, testosteron, DHEA, insulin osv. osv. Plus - effektivt understøtter hormonbalancen hos "hormon-syge", så hormonproblemerne ikke forværres. Det mener jeg er ikke så ringe, når man har på egen krop oplevet de mange uhyggelige plager ved det hormon-kaos, som i varierende grad følger med hypothyreose.

En forbløffende oplysende norsk hjemmeside om DHEA: DHEA.no

Avgjør DHEA din helse?

DHEA.no ønsker å bidra til en bedre forståelse av de potensielle helseeffektene et optimalt nivå av DHEA hormonet kan medføre. DHEA forskere hevder at ”riktig bruk” av "ungdomshormonet" DHEA kan lede til et bredt spekter av helsefordeler. DHEA hormonet ser blant annet ut til å spille en nøkkelrolle for hormonbalansen og dermed også vår livskvalitet. At DHEA er så viktig for kroppens hormonbalanse er trolig og nøkkelen til en rekke av DHEA sine potensielle helseeffekter.
Mere på DHEA.no