Sitat Opprinnelig skrevet av frokawaii Vis post
Jeg har levd med struma siden jeg var ca 6 år når min mor oppdaget at jeg hadde en kul på halsen. Strumaet har heldigvis ikke vokst så altfor mye med årene men den har gjort det såppas at den klemmer på pusterøret desverre. Jeg har aldri fått ordentlig oppfølging og når jeg tok tak i dette selv i en alder av ca 18 så var blodprøver hos legen av stoffskiftet og en ultralyd av kjertelen alternativet. Prøvene har bestandig vist seg "normale", blitt fulgt opp og tatt blodprøver siden. Men jeg har jo mange symptomer jeg tror har med kjertelen og gjøre. Og nå har jeg sett meg nødt til og oppsøke ordentlige leger, altså en privat spesialist i endokrinologi på volvat.
Hej Frokawaii

Har du været undersøgt lige efter at din mor har opdaget din struma, da du var 6 år gammel? Kan du spørge din mor, om I var til læge med det, og om din mor evt. husker hvilke prøver var taget dengang, og senere?

Var antistof-prøver taget, og jod i døgnurin - dengang eller senere?

Hvis antistof-prøver viser negativt, da er det meget sandsynligt, at en kronisk jodmangel kan få kirtlen til at vokse, selv op til en enorm størrelse - dvs. proportionelt: jo større og længeværende jodmangel, jo større struma. Jodmangelen vil også reducere stofskiftet og dermed vil man opleve alle symptomer på hypothyreose (lavt stofskifte). Jodmangel-hypothyreose er vist den eneste type af hypothyreose, der er reversibel, når man effektivt behandler jodmangelen.

Med hensyn til valg af læge, er der blandede tilbagemeldinger om lægerne på Volvat, med overvægt af (så vidt jeg husker) ret skuffende tilbagemeldinger. Særlig når man skal af med så mange penge, som konsultationer på Volvat koster.

Som jeg læser dit indlæg, lyder det som om du kunne have langt større gavn af at opsøge læge Siri Abel i Oslo. Du kan læse et par kommentarer om denne læge her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13264