Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Min opplevelse er at Levaxin og syntetisk T3, Liothyronin ikke kan sammenlignes i det hele tatt. Har du sett det kjemiske bildet av syntetisk T4 og naturlig T4? Jeg er ikke i stand til å finne disse to bildene, men jeg har funnet det på nettet før. Jeg er ikke kjemiker, og vet ikke hvor stor betydning denne forskjellen har på kroppen. Når du ser på tegningen av disse to, er forskjellen iøyenfallende.
Hej Vigdis Kan det tænkes, at det er disse billeder du har i tankerne?

Billedet findes på flere sites, bl.a. Stopthethyroidmadness.com og Thyroid-s.com. Begge steder er illustrationen ledsaget af uddybende artikler, men min foretrukne i dette tilfælde er nok den sidste.

Denne forskel mellem syntetisk T4 og Thyroid, består både af, at syntetisk T4 findes ikke i tabletten, men skal først syntetiseres fra tablettens "forhåndsstof" i leveren. Afhængig af leverens tilstand (god, svækket eller svag) hos den enkelte patient, bliver der mere eller mindre af det "færdige" T4 og derfor kan man ikke anse syntetisk T4-tabletter for at være stabilitet- og styrke-pålidelige.

Derimod er T4 i Thyroid altid det rette og det samme i hver tablet, tillige med at T4 (og alle de andre T-hormoner inkl. Calcitonin) er allerede bundet til de transportproteiner som distribuerer T-hormonerne rundt om i kroppen. Yderligere forskel mellem syntetisk T-hormon, og T-hormoner i Thyroid er, at hormonerne "pakkes ud" fra Thyroid efterhånden som kroppen har brug for dem, og det betyder at kroppen ikke overloades med hormoner på en gang - som det sker med de syntetiske - hvor niveauet falder til mange-grænsen igen, i tiden til den næste tablet tages, selv når dosen deles i flere dele over dagen.

Et syntetisk, ubunden T-hormon er for kroppen som berg og dalbane, selv hvis dosen deles over dagen, hvorimod hormoner frigjorte fra Thyroid-tabletter er meget mere jævnt fordelte over dagen, fordi det er kroppen selv som bestemmer, hvad skal "pakkes ud" og hvornår, i forhold til det aktuelle behov. Det er nok den største forskel i effekten og virkningen mellem "syntetisk" og "naturligt", tror jeg.

Sorry, hvis for meget Off Topic.