Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Threaded View
-
17-12-12, 08:30 #6
Sv: Om autoimmun binyretretthet
Det er riktig som BenteR sier at det står kolesterol faktisk. Og jeg synes det er litt interessant for jeg har aldri hørt om dette før og har observert at kolesterolet mitt har falt ganske kraftig og som jeg skrev en el. annen plass her inne, så passerer jeg snart ut av nedre referanseområde og har lurt på hvor heldig/uheldig dette er, men det vil ingen lege si noe om - lavt kolestrerol er bare bra har jeg inntrykk av, men man må vel ha "litt" el.?
Leser følgende om kolesterol: "Kolesterol er en sterol (undergruppe av steroider) som syntetiseres hovedsakelig i leveren. Det er en viktig byggesten for alle cellemembraner og forløper for kjønnshormoner, binyrebarkhormoner, gallesalter og vitamin D. Selv om kolesterol kan syntetiseres av kroppens egne celler, blir også noe tatt opp fra kosten."
Og så følgende om kortisol: "Kortisol, hydrokortison, det viktigste glukokortikoidet hos mennesker; produseres i binyrebarken i et lag av celler som kalles zona fasciculata. Syntesen av kortisol starter i cellenes mitokondrier, hvor sidekjeden til kolesterol blir kuttet av. Produktet som dannes, er pregnenolon (forstadium til kortikosteroider), og ved den videre omdannelsen produseres også progesteron og metabolittene 17α-hydroksyprogesteron og 11-deoksykortisol ved hjelp av enzymene 3β-hydroksysteroid dehydrogenase, 17α-hydroksylase og 21-hydroksylase i det endoplasmatiske retikulum. 11-deoksykortisol transporteres inn i mitokondriene igjen, hvor enzymet 11β-hydroksylase omdanner det til kortisol."
Kan dalende kolesterol være en følge av problemer med binyrene el. ev. går det med mer kolesterol til div. omdanningsprosesser (f.eks. til kortisol?) når man tar medisiner i form av binyrestøtte..???
Ull i hue mitt..!
Lignende tråder
-
Autoimmun tyreoiditt
Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 20-10-14, 14:45 -
Autoimmun
Av Vigdis i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 0Siste melding: 14-11-11, 16:25 -
Undersøgelse for autoimmun neurologisk lidelse
Av Sharon i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 2Siste melding: 28-07-11, 11:20 -
IVF behandling og autoimmun sygdom
Av Libber i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 10Siste melding: 02-08-10, 19:29 -
Forbigående autoimmun thyreoidea sykdom???
Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 03-06-06, 00:32

Dette burde noen gi Kari Jaquesson....
Svar med sitat
Bokmerker