Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    6

Standard Normale blodprøver(?) men føler meg elendig. Frustrert!

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette, men er bare så skuffet og lei. Har lenge nå gått til psykolog for det vi antok var depresjon uten å komme noen vei. Så var jeg hos ny lege for første gang i forrige uke og følte at noen endelig forstod meg og hva jeg sliter med. Han var nesten skråsikker på at det var lavt stoffskifte, men så kom prøvene idag og alt virker normalt. Dette slo meg helt ut, for jeg har vært så forberedt på at jeg endelig skulle få hjelp:( hva nå?

Verdier:
    S-TSH rec.antis: <1,5
    S-Thyroxin(T4): 75
    S-Trijodthy.(T3): 1,6
    S-Thy.perox.antis: <10
    S-TSH: 0,62
    S-FT4: 15,5

Ut i fra det jeg så på nettet er alt dette normalt? Har en hel skokk med andre verdier hvis det er noe mer jeg bør legge ut?

Edit: skriver fra mobil så trykket send for tidlig.
    Symptomer jeg har er:
    Sliten og tom for energi
    Sover mye men dårlig, føler meg aldri uthvilt
    Sitter med jakke på både på jobb og på skolen for jeg er så kald
    Bryter sammen uten grunn
    Gråter hele tiden
    Ingen ~~~~~~~
    Hoven på høyre side av halsen (skal ta UL)
    Hovne lymfekjertler/knuter(?) på høyre siden av kropp
    Mister MYE hår
    Gått opp 8kg siden sommeren, fra 62 til 70.

Jeg er forresten jente på 24år.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    6

Standard Sv: Normale blodprøver(?) men føler meg elendig. Frustrert!

Ingen som har noen tips?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Normale blodprøver(?) men føler meg elendig. Frustrert!

Hej FrkFryd

Sitat Opprinnelig skrevet av FrkFryd Vis post
    Symptomer jeg har er:
    Sliten og tom for energi
    Sover mye men dårlig, føler meg aldri uthvilt
    Sitter med jakke på både på jobb og på skolen for jeg er så kald
    Bryter sammen uten grunn
    Gråter hele tiden
    Ingen ~~~~~~~
    Hoven på høyre side av halsen (skal ta UL)
    Hovne lymfekjertler/knuter(?) på høyre siden av kropp
    Mister MYE hår
    Gått opp 8kg siden sommeren, fra 62 til 70.
    Jeg ved hvad du mener med "~~~~~~~" men ordet er bannet pga. noget du kan læse om her.

Ingen som har noen tips?
    Vi snakkes ved i morgen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Hei!

Har du noen referanseverdier på de prøvene dine? Hvor har du ev. tatt de?
    Du ligger lavt i ref.omr. på både T3 og T4 i forhold til ref.omr. hos helse Bergen f.eks. Der står det: Nedsatt verdi ved primær/sekundær hypotyreose, undersubstituert med tyroksin/trijodtyronin og nedsatt mengde bindingsprotein (TBG).
    Når på dagen har du målt disse verdiene dine?
    Hvis du ikke har fått sjekket vitamin- og mineral-nivåene dine den senere tid, kan det være lurt å få gjort det også - vit.B, vit.D, jod, jern, osv.

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Hei!

Du ligger lavt i ref.omr. på både T3 og T4 i forhold til ref.omr. hos helse Bergen f.eks. Der står det: Nedsatt verdi ved primær/sekundær hypotyreose, undersubstituert med tyroksin/trijodtyronin og nedsatt mengde bindingsprotein (TBG).
    Når på dagen har du målt disse verdiene dine?
    Hvis du ikke har fått sjekket vitamin- og mineral-nivåene dine den senere tid, kan det være lurt å få gjort det også - vit.B, vit.D, jod, jern, osv.

Ingen referanseverdier dessverre. Prøvene ble tatt ved et legekontor i Bergen, og så vidt jeg vet sendt til Haukeland for analyse. Skulle gjerne lagt ut bilde av hele arket da det er mange prøver, men skjønner ikke helt hvordan jeg får lagt til bilder her, så dere får heller se det på denne måten hvis noen orker? Dette ble målt ca. kl 11. Da hadde jeg vel vært oppe siden 9 eller noe (om det har noen betydning).

B-Hemoglobin 12,4
    E-MCV: 88
    B-Leukocytter: 5,0
    LK-Nøytr.gran: 2,4
    Lk-Lymfocytter: 2,2
    Lk-Monocytter: 0,34
    Lk-Eos.gran: 0,1
    Lk-baso.gran: 0
    B-Trombocytter: 320
    B-retik.cytter 0,084
    S-Kobalaminer: 344
    S-Folater: 22,5
    S-Ferritin: 44
    S-Glukose: 5,3
    S-Kreatinin: 56
    Estimert GFR: >60
    S-Natrium: 142
    S-Kalium: 3,6
    S-Kalsium: 2,34
    S-Fosfat: 1,27
    S-ALAT: 12
    S-ALP: 51
    S-GT: 14
    S-Albumin: 50* H(39-50)
    S-Kolesteroler: 5,8
    HDL: 1,4
    LDL: 4,2
    S-TSH: 0,62
    S-FT4: 15,5
    HbA1c: 4,5

HbA1c metoden ved LBK har tidligere gitt noe forhøyede resultater sammenlignet med referansemetoden. Dette er nå korrigert. For prøver analysert etter 21.11.12 vil nalyseresultatet være ca. 0,2 enheter lavere i lavt nivå (dvs. før 5%, nå 4,8%) og ca 0,5 enheter lavere i høyt nivå (dvs før 10% nå 9,5%) sammenlignet med tidligere.
    S-IgE: 386* H(<120)
    S-Matvareallergi: Negativ
    Anti-transglutaminase2 IgA: Negativ (1,70)
    Anti-deamidert gliadin, IgG: Negativ (<0,35)
    Cøliakiassosiert antistoff påvises ikke, funnet støtter ikke diagnosen aktiv cøliaki.

Legen ringte og sa at alt var ok, men det ser ut som jeg har matvareallergier(?), og at jeg bør prøve å kutte ut en og en vare i noen uker og se om det hjelper. Men hva skal det hjelpe på? Humøret mitt? Det at jeg er sliten og lei? Håravfall og vektøkning?

Ellers er jeg satt opp til nye prøver 18.des, så får vi se om det blir noe annerledes då:/

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Normale blodprøver(?) men føler meg elendig. Frustrert!

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Vi snakkes ved i morgen.
    Man kan have nok så mange gode hensigter, men når noget andet kommer på tværs... Sorry.

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Du ligger lavt i ref.omr. på både T3 og T4 i forhold til ref.omr. hos helse Bergen..
    Nemlig, Mumimamma Det lyder klart som Haukelands referenceområder. Dem fandt jeg og føjet til herunder med rødt.

Verdier:
    • S-TSH reseptorantistoff (TRAS): <1,5 (< 1,5 IE/L)
      Det er godt. Du har ikke TSH-antistoffer som forfalsker TSH til lavere eller højere end det i virkeligheden er.
      ---
    • S-TSH: 0,62 (Voksne ³ 20 år 0,40 - 4,50 mIE/L)
      Det er et uforholdsmæssigt lavt TSH, der står i misforhold til de lige så lave Thyroxin-tal, både totale 75 og frit på kun 15,5, tillige med at T3 på kun 1,6 ligger også i underkanten dvs. for lavt. Ved alle disse tal burde TSH være højere som f.eks. på mellem 2 og 3. Det er på kun 0,62 hvilket indikerer (når TRAS ikke er til stede) at din hypofyse burde undersøges med henblik på at finde forklaring på det for lave TSH. Når TSH er for lavt, bliver også thyreoideahormoner for lave (uanset indenfor ref.omr.) og man kan i realiteten udvikle sekundær hypothyreose, med alle hypothyreosens symptomer.
      ---
    • S-Thyroxin (Total T4): 75 (58 - 161 nmol/L )
      Som sagt: for lavt uanset indenfor ref.omr.
      ---
    • S-FT4: 15,5 (Voksne ³ 20 år 9,5 - 22,0 pmol/L)
      Som sagt: for lavt uanset ref.omr.
      ---
    • S-Trijodthyronin (Total T3): 1,6 (1,3 - 2,6 nmol/L )
      Det samme (som for T4) gælder her: for lavt, uanset indenfor ref.omr.
      ---
    • S-Thyreoidea peroksydaseantistoff (anti-TPO): <10 (< 50 IE/mL)
      Det er godt! Ingen "Hashimoto's antistoffer".
      ---
    • S-Albumin: 50* (39-50)
      Tallet er i overkanten. Du drikker nok for lidt vand, fordi tallet tyder på dehydrering, uanset om du måske selv tror på at du får vand nok hver dag.
      ---
    • S-Kobalaminer: 344 (175 - 700 pmol/L)
      Det er B12-vitamin. Den godt kunne være højere. Masser af symptomer kan stamme fra B12-mangel, selv om B12 ellers ligger indenfor ref.omr. Hvis tilskud over nogle måneder ikke medfører at B12 stiger indenfor ref.omr. bør tillægsprøverne Metylmalonsyre (MMA i serum) og Homocystein i plasma tages for undersøgelse for evt. funktionel B12-mangel. Ellers kan en tarmoptag-forstyrrelse (se forklaringen af dit IgE-tal) også være årsag til, at B12 ligger for lavt uanset indenfor ref.omr.
      ---
    • S-Kolesteroler: 5,8 (18 - 29 år 2,9 - 6,1 mmol/L)
      5,8 er tæt på den øverste grænse for en 24-årig og kan betyde en del, herunder kan være et klassisk symptom på funtionel lavt stofskifte dvs. lavt stofskifte uanset blodprøver indenfor ref.omr. f.eks. pga. hypofyse-relateret for lavt TSH. Derudover stiger kolesterol altid hos dem som spiser fedtfattigt, vel at mærke hvis man har en velfungerende lever (dit s-ALAT er OK). For alle kolesteroler gælder det, at forhøjede er det kun "farlige" såfremt Triglyserider er for høje. Er de ikke forhøjede, er der ingen grund til bekymring pga. selv forhøjet kolesterol. Dine Triglyserider er ikke målt i denne omgang.
      ---
    • HDL: 1,4 (det "gode" kolesterol) (Kvinner: 1,0 - 2,7 mmol/L)
      Det er OK, men kunne godt være højere a.h.t. generel helsegevinst, ved at erstatte flerumættet plantefedt med olivenolie, undgå transfedt fra industrielle fødevarer, og øge mejerismør og kokosolie.
      ---
    • LDL: 4,2 (det "dårlige" kolesterol) (1,8 - 5,7 mmol/L)
      Det er OK, men kunne godt være lavere a.h.t. generel helsegevinst, ved at erstatte flerumættet plantefedt med olivenolie, undgå transfedt fra industrielle fødevarer, og øge mejerismør og kokosolie.
      ---
    • S-Ferritin: 44 (Kvinner: 18 - 240 mg/L)
      Det ER jernmangel uanset at tallet 44 er indenfor ref.omr. jernmangel vil give en lang række stofskifte- og neurologiske symptomer. Både selen i serum og jod i døgnurin skal kontrolleres, fordi hvis de alle ligger for lavt, eller selen alt for højt - vil tilskud af jern ikke virke. Hvis man lykkes at "overtale" lægen til at rekvirere jod-i-døgnurin, vil det ikke nytte medmindre man cutter helt alle flerumættede planteolier fra sin kost i mindst 1-2 uger inden urinopsamling, fordi flerumættet plantefedt "udvasker" jod fra kroppen og dermed vil prøveresultatet vise falsk "i orden".
      ---
    • S-IgE: 386* (<120)
      Har lægen kommenteret på den? Der er en hel del årsager til at IgE bliver for højt, herunder parasitter/tarmparasitter, følsomhed for luftbårne allergener som kan give udslæt, astma, lungeproblemer o.s.v. Forhøjet IgE kan også forekomme ved flere indremedicinske sygdomme, og i det hele taget: uanset ikke diagnosticeret - kan man udvikle masser af symptomer alene pga. immunsystemets reaktion på det "ukendte noget" lægen hellere må forsøge at finde ud af, hvad er... Hvis det var den arvelige variant, ville du have haft andre symptomer allerede tidligere i livet, end dem du her har beskrevet. Hvis du har parasitter - vil de af lægen anbefalet elimination af enkelte fødevarer, ikke hjælpe. Parasit infektion alene kan give en række "cøliaki-lignende" symptomer. Jeg kan ikke forstå, at din læge kalder mere end tredobbelt IgE som "alt OK".

Det bedste vil være ikke at foretage sig noget (heller ikke med evt. kostomlægning eller "eliminerings-testen") før efter at nye prøver den 18. december skal tages. Jeg går ud fra at lægen vil gentage thyreoidea-prøverne, denne gang gerne med også Fritt T3. IgE-prøven er ekstremt vigtig at gentage! Prøv også inden d. 18. december at overtale lægen til også at rekvirere selen i serum og jod i døgnurin.

Trods at lægen ser en tredobbelt IgE som OK (måske venter han på om IgE-testen viser det samme ved næste måling), ser jeg det som alligevel et positivt tegn, at din læge har rekvireret både TSH- og TPO-antistof prøverne. Det er et godt tegn! Det er en sjældenhed at lægerne gør det medmindre resultater af TSH og T4 kommer med ekstremt lave eller høje værdier. Din læge derimod har garderet dig fra starten, og jeg håber derfor at han vil også lade sig overtale til at få udført tillægsprøverne selen i serum og jod i døgnurin. De er virkelig vigtige i processen mod at forbedre dine jern-tal, idet jermangel alene kan give de fleste af alle de plagsomme symptomer, du allerede har beskrevet.

Hvad ellers er din kost, og hvad spiser du fordi du "skal" eller hvad spiser du fordi du kan lide det?

Håber du kan holde fanen højt, trods alle symptomerne, frem til de næste prøver, og helst også gennem hele denne jule-december. Du kan alligevel ikke fremskynde, hverken diagnose eller blodprøverne. Ved jod i døgnurin, hvis lægen lader sig overtale - skal du først forberede dig ved at cutte flerumættede planteolier i perioden inden urinopsamlingen, så heller ikke her kan du gøre noget ved at presse dig selv med uro og stress. Så hellere forsøge at tage pause fra bekymringer, spare på kræfter ved forberedelse af højtiden, og så vidt muligt - nyde julefreden på forskud her i december. Det er nemmere sagt end gjort, men du kan kun gøre dit bedste, så forsøg alligevel. Måske bliver du positivt overrasket. Held og lykke, trods alt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    6

*snip*
    TUSEN TAKK!! Endelig fikk jeg forklart en del ting, og jeg føler meg 10kg lettere Jeg prøvde å google en del selv, men ble bare mer forvirret. Så du var til enorm hjelp her!
    Da skal jeg bare ta det med ro frem til den 18. og så ser vi hva som skjer etter det. Legen er i grunn veldig grei, og tar meg seriøst. Men han gikk fra å "kjefte" for at jeg ventet så lenge med å komme inn, og skremme meg med alle mulige diagnoser(stoffskifteproblemer, lymfekreft, svulst på hypofysen/hypothalamus(?), binyreproblemer, etc) til å bare ringe og si at alt ser bra ut, men vi tar nye prøver om et par uker. Satt jo igjen som et spørsmålstegn og livredd

Uansett, tusen takk

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    6

Hvad ellers er din kost, og hvad spiser du fordi du "skal" eller hvad spiser du fordi du kan lide det?
    Glemte å svare på denne. Jeg spiser "karboredusert" til vanlig. Dvs ikke lavkarbo per se, men jeg spiser ikke brød, pasta og poteter til vanlig. Spiser mye grønnsaker, egg og kjøtt, kylling, bør spise enda mer fisk. Bruker olivenolje, rapsolje og meierismør til mat, ingen margarin o.l. Prøver å lage mye mat fra bunn og ikke så mye halvfabrikata da jeg sliter litt med fordøyelsen og reagerer fort på "dårlig mat". MEN, jeg sklir ofte ut i helgene med litt sjokolade, chips o.l. Helst mørk sjokolade 70-86%. Og dette kjenner jeg fort på kroppen dagen etter, jeg blir oppblåst og litt uvel. Ellers er jeg glad i å eksperimentere med "sunne desserter", og har derfor brukt en del sukrin og mandelmel siste året. Vet ikke om dette kan være skadelig? Har sett at feks. aspartam ikke nødvendigvis er så bra. Fast food og slikt spiser jeg kanskje 10 ganger i året (mindre enn en gang i mnd).
    Alkohol tåler jeg dårlig, så det blir med et glass rødvin i ny og ne. Drikker jeg meg full så er jeg dårlig i mange dager etterpå..

Har også ofte hodepine, hvilket jeg ikke har hatt før. Men hvis kroppen er dehydrert er det kanskje ikke så rart. Jeg er ikke flink å drikke nok vann, drikker mest te og kaffe.

Lignende tråder

1. Føler meg plutselig elendig. Virker årstidene inn på stoffskiftet?
    Av Milli i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 18-10-12, 09:08
  2. Føler meg elendig ved oppstart av levaxin
    Av Milli i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 3
    Siste melding: 31-05-12, 13:30
  3. Føler meg veldig slapp tross normale prøver
    Av Glenn i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 2
    Siste melding: 18-06-11, 05:19
  4. normale blodprøver...eller?
    Av superkatti i forumet Blodprøver
    Svar: 17
    Siste melding: 15-02-11, 17:26

Søkeord for denne tråden

Bokmerker