Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
Threaded View
-
26-11-12, 20:02 #7
Sv: Gravid hjælp !! Lægen siger at jeg skal trappe helt ud af min medicin !
«Under graviditet øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første trimester, og derfor øker også TBG-konsentrasjonen sterkt. Det er en av årsakene til at tyroksindosen må økes med omtrent 50 % hos gravide som behandles med tyroksin, og doseøkningen bør skje i første trimester. Hos thyreoideafriske kvinner vil den sterke økningen i choriongonadotropin (hCG) i første trimester stimulere thyreoideas hormonproduksjon, slik at TSH-sekresjonen reduseres eller undertrykkes.
TSH kan derfor ikke brukes som mål på thyreoideafunksjonen i den første delen av graviditeten.
Hos pasienter med primær hypotyreose er imidlertid thyreoideas kapasitet til å produsere tyroksin sterkt redusert eller helt ødelagt. Det betyr at hos gravide med hypotyreose kan TSH brukes som mål på om substitusjonsdosen er adekvat. Dersom TSH-nivået stiger, er det uttrykk for at tyroksindosen bør økes. Resultatene av de andre funksjonsprøvene kan være vanskelige å tolke, fordi vanlige referanseområder ikke gjelder på grunn av økningen i TBG-konsentrasjonen». Behandling av hypotyreose. Dr. E. Haug http://tidsskriftet.no/article/520952
http://www.thyroidmanager.org/chapte...nction-in-the-En rekke studier har indikert at under graviditet øker kravene til tyroksin. Det er flere årsaker til trinnvise skjoldbruskkjertel hormon krav: den raske veksten i TBG nivåene som følge av den fysiologiske økningen i østrogenkonsentrasjon, økt distribusjonsvolum av thyreoideahormoner (vaskulær, lever og fosterets placentaiskemi enhet), og til slutt økt placental transport og metabolisme av mors T4. Dersom en graviditet er planlagt, bør pasientens funksjon i skjoldbruskkjertelen bli testet like etter savnet menstruell periode. Hvis serum TSH ikke økes på den tiden, skal tester gjentas mellom 8-12 uker og deretter igjen ved 20 uker, siden økningen i hormon behovet ikke alltid blir klart før senere i svangerskapet.
pregnant-patient/
"Ubehandlet eller underdosert behandling av hypotyeose kan gi mor problemer, slik som preklampsi (svangerskapsforgiftning), anemi, abort, morkakeløsning og blødning etter fødsel (patologisk, ikke normal).
Ubehandlet eller underdosert hypotyreose kan også gi alvorlige problemer for den nyfødte, slik som for tidlig fødsel, lav fødselsvekt, dødfødsel og problemer med skjoldbruskkjertelen».
http://womenshealth.gov/publications...-disease.cfm#h
Det er temmelig alvorlig og helt feil det legen ber deg om å gjøre.
Håper du får en bedre lege
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Hjälp till nu.... så vi slipper beställa vår medicin på internet!!
Av Admin i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 2Siste melding: 05-10-11, 09:22 -
Helt ny, hvilke prøver skal tas
Av Srts i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 26-05-11, 12:55 -
Hjælp, plz... hvad skal jeg bede min læge om nu?
Av Marejka i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 29-05-10, 15:24 -
Hei, er helt ny her inne. Er endelig gravid i femte uke med prøverør.
Av Sigrid i forumet Lavt stoffskifteSvar: 69Siste melding: 29-03-10, 21:21 -
Besøg hos lægen
Av Marisse i forumet Hos legenSvar: 6Siste melding: 06-06-07, 10:32

Svar med sitat

Bokmerker