Sitat Opprinnelig skrevet av majsen Vis post
hej
Jeg står i den situation at jeg er gravid i uge 10.
Jeg får Erfa, og fejler det, at jeg ikke selv kan omdanne t4 til t3 samtidig med at jeg døjer med at danne nok t4.
Nu vil min læge at jeg skal trappe helt ud af min medicin pga graviditeten, men dette er da ekstrem farligt for både mig og barnet ikke?
Er der nogle der kan hjælpe med nogle links til nogle læger/forskere der præcicerer dette?
På forhånd tak for hjælpen
Den noget fortvivlede majsen
Du plejer aldrig svare på mine indlæg, men jeg svarer dig alligevel.... Det er tydeligt at du ikke vil vinde i nogen form for diskussion med denne læge. Links eller ikke links. Hvis du alligevel forsøger, vil du komme til at spilde tiden og du har ikke nogen tid at spilde. Du er gravid i 10. uge.

Du er bekymret for at du ikke danner nok T4! DET SKAL DU IKKE VÆRE! Det er ganske normalt for dem som er i behandling med Thyroid USP præparater, at deres FT4 er lavt eller "ualmindeligt" lavt.

Havde du et højt FT4 under behandling med Erfa, ville det betyder at din krop netop ikke omdanner T4 fra Thyroid-tabletter til nok af T3. Når du skriver "jeg ikke selv kan omdanne t4 til t3" betyder det at du har et ekstremt lavt FT3 tal? Det har jeg svært ved at forestille mig, da chancen for overhovedet at kunne blive gravid med alt for lavt T3 er altså ret ringe.

Med tanke på din sygdomshistorie, vil jeg vove påstanden at du ville slet ikke kunne blive gravid, hvis du ikke havde begyndt med Erfa i sin tid.

Jeg vil også vove påstanden om, at både hvis du reducerer eller hvis du trapper helt ud af Erfa i den kommende tid, vil du selv blive mere syg igen, og dit foster bliver skadet.

Uanset hvor inderligt du ønsker at støtte dig til en læge, og hvor inderligt ønsker du at læne dig op ad lægeassistance - bliver du nødt til at vælge mellem følelsen af at være "tryg" i lægehænder - eller ansvaret for din helse og ansvaret for at dit barn skal fødes sundt og rask (frisk på norsk).

Beklager, men denne læge har bragt dig ind i en situation, hvor du ikke kan indrette dig efter lægens instrukser, uden samtidigt at svigte dig selv og dit kommende barn. Det er et dilemma ingen andre end du kan forholde sig til. Så enkelt er det nødt til at blive sagt.

Hvis du ønsker at forblive gravid og hvis du ønsker at være mor - er du nødt til at overtage kontrollen selv, akkurat som enhver forælder er nødt til at gøre i årene mens børnene vokser op. Betragt det som et forskud på ansvaret, som følger ubønhørligt med rollen som forælder. Spørg dig selv om du har styrke til at tage over ansvaret, og handl derefter.

Drop håbet om at links og kilder får en læge til at reflektere over dem, eller at lægen overhovedet vil tage dem til efterretning... Jeg mindes kun ganske få, nok kun et par herinde, uanset fra Danmark eller i resten af Norden, hvor links og kilder overhovedet gjorde en forskel for læger ansatte indenfor det etablerede offentlige sundhedsvæsen.

Oprigtig ked af at jeg ikke kan trøste dig med håb om at lægen vil lade sig bevæge. Det er jeg virkelig sikker på at han ikke vil, når han overhovedet kan finde på at insistere at en gravid skal trappe helt ud af sin behandling. At han "mener det godt" i forhold til omfanget af sin uvidenhed, er ingen undskyldning når skaden først er sket.

Selv om det kan lyde lidt fladt på baggrund af ovenstående - held og lykke alligevel.