Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Hei Ingvild
Håper du skjønner at hensikten med det jeg skriver ikke er å frata deg håpet om å bli bra av dine plager. Det jeg skriver er bare min mer eller mindre kvalifiserte oppfatning som pasient og helsepersonell. Hvis det er nevrologiske plager du har kan disse være irreversible. Det vil si at de ikke blir helt bra igjen. Jeg har hatt mange slike problemer selv og selv om de er bedre blir de ikke helt borte. Formen er bra. Jeg trener 6 timer i uka, jobber fullt og er kone og mor. Prøvene mine er bra, men disse smertene og ubehaget forsvinner foreløpig ikke. Poenget mitt er at hvis en nerve er skadet kan skaden ofte være permanent. Det vil du også finne ut hvis du søker på nevropati og årsaker. Her står hypothyreose nevnt blant årsakene. Vi vet jo at noen som får nerveskader i spinalkanalen ofte ikke blir bra. Derfor burde det ikke komme som en overaskelse at nerveskader forårsaket av hypotyreose kan være permanente. Denne sykdommen er ikke så bagatellmessig som legene synes å tro. Din B12 er altfor lav, selv om den er i nenfor refområdet. B vitaminer er kjempeviktig for den nevrologiske funksjonen, og du burde ta tilskudd.
Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post
Jeg mener det blir feil å "svartmale" det hele å si at det sannsynligvis er på grunn av stoffskiftet og sannsynligvis blir jeg aldri kvitt det". Sålenge du eller jeg ikke har noen sterke "bevis" på at det er stoffskifte som er synderen eller en permanent nerveskade, så velger jeg å tenke/tro på at det finnes andre årsaker som kan la seg korrigere. Jeg har bare alt å tape på å stoppe å tro på at jeg kan bli frisk av parestesiene. Da kommer jeg ivertfall ikke fremover..
Ingen andre sygdomsgrupper end gruppen af hypothyroide patienter, fremviser så høj en rate af ramte af paræstesier! 40%! Det er sådan set, "bevis" nok for os (kildepålidelighed på forummet), når næsten hver anden ramt af hypothyreose, på et eller andet tidspunkt bliver ramt af Chronic Paresthesia.

Hypothyroidism: Paresthesia is a more frequent clinical manifestation observed in hypothyroidism (96, 97). About 40% of hypothyroid patients have predominantly sensory signs of a sensorimotor axonal neuropathy early in the course of thyroid disease. It appears that the axonal myelin sheath begins to degenerate without sufficient thyroid hormone, and regeneration of damaged nerves also slows (98). Kilde, citeret fra bogen Paresthesia.

Dette svar og oplysninger er rettet primært til andre som læser på dette forum i søgen efter korrekte oplysninger, og som kan blive tvunget til selv at skulle vælge mellem, enten for enhver pris at holde fast i håbet, eller erkende virkeligheden og søge efter løsninger/behandling. Disse to veje, som oftest befinder sig "i vejen" for hinanden.