Viser søkeresultater 1 til 10 av 95
Threaded View
-
23-10-12, 23:34 #11
Sv: Gråteferdig
Hei igjen! Du, jeg kjenner meg veldig godt igjen i mye av det du skriver. Å få beskjed om at alt er ok, men likevel føle at kroppen går i stå, hodet ikke vil fungere, man orker ikke å være sosial, jobbing er nesten umulig osv - jo da
Jeg kjenner også godt den følelsen man får når man egentlig har lyst til å sette igang med ting (hobbyer, fritidssysler, selskapelige aktiviteter osv), men så kommer denne forferdelige "JEG ORKER IKKE"-følelsen!! Som jeg sier av og til: Jeg har det best når jeg får sitte stille, i ro og fred, i stolen min og lese avisa og se på tv
. Egentlig så er jo ikke det noe liv heller, men likevel det beste til tider. Etter nesten ett år på tyroid har jeg fortsatt ofte denne følelsen av maktesløshet, men kan også, heldigvis, se at det er en del forbedringer i forhold til i fjor høst. Det er bare det at det tar så uendelig lang tid å komme ovenpå igjen - noe jeg tror har en sammenheng med HVOR LENGE man har gått ubehandlet, eller underbehandlet. Når kroppen er nedkjørt, tar det også lang tid å bygge seg opp igjen.
Apropos binyrer: Ikke ta det for god fisk om legen sier at prøvene er normale. Det sier de når de er innenfor referansegrensen, men det trenger ikke å bety at DU har nok kortisol til de nødvendige funksjoner. Og det ser ut for at de som har gått lenge med underbehandlet lavt stoffskifte får trøtte binyrer. Jeg har tatt flere spyttprøver som har vært lave, både under ref.grensen og snudd på hodet. Dvs lav morgen, for høy om kvelden. Men normale var de! For et par år siden hadde jeg døgnkortisol i urin på 31, ref. var < 165. Jeg har lurt litt på om 1 også ville vært normalt, ettersom alt under 165 er det
. På samme tid var morgenprøve i blod 249 (138-690) etter 1,5 timer med stress for å komme ut til sykehuset før kl 8 (bl.a. kjøring i høstmørke, mangel på parkeringsplasser osv). Denne prøven skal helst tas før man begynner å røre på seg om morgenen! Men legen (indremed.) ymtet ingenting om hverken stress eller lavt resultat. Alt var som vanlig normalt. Senere leste jeg om en som var godt oppe på 300-tallet på en slik morgenprøve, som fikk beskjed om at det var lavt. Ja, ja - det kommer an på de øyne som ser, heter det.
Nå tok jeg nye prøver i sommer, på Balderklinikken. Døgnurin 82 (45-272), og den var "lav normal" sa legen der. Spyttprøvene var fortsatt "gærne" angående døgnvariasjon, og jeg har forstått hvorfor jeg er halvdød før kl 12-1 om dagen
Nå har jeg en periode tatt en liten dose Cortef om morgenen, og det gjør ting noe lettere! Legen sa at h*n vektla resultatet av døgnurin mer enn spyttprøvene, så 82 er altså i minste laget, dog "normalt" i øynene til de fleste leger. Så om du igjen sjekker binyrene, så se på HVOR i referansen du ligger. Og husk at blodprøver er det dårligste alternativet i denne saken (minst pålitelige).
Ut fra ditt siste innlegg forstår jeg det slik at det er blitt "skilsmisse". Stemmer det? Jeg hadde tenkt å spørre om du ikke burde vurdere den situasjonen du levde i, for det hørtes ut som det brøt deg mer ned enn det bygde opp, og for en som sliter med helsa er det bare enda mer ødeleggende. Alle voksne må jo få velge sin livsstil og sine relasjoner, men det hørtes ut som du la en annen mal på et godt samliv enn det din samboer gjorde. Ja, det hørtes ut som dere var skikkelig på kollisjonskurs. Er du nå alene, så gratulerer med friheten (den rette dukker nok opp en gang
). Bruk den til å bygge opp igjen helsen og tilværelsen - lykke til!
Lignende tråder
-
Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 4 år
Av Caramella i forumet Lavt stoffskifteSvar: 20Siste melding: 23-03-08, 22:24 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Jeg har hatt lavt stoffskifte (Hypothyreose) siden tidlig på 90-tallet
Av Thomasine i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 13-01-08, 19:12 -
Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen
Av Alani i forumet Lavt stoffskifteSvar: 51Siste melding: 18-05-05, 19:30

Svar med sitat

Bokmerker