Viser søkeresultater 1 til 10 av 43
Hybrid View
-
12-10-12, 13:19 #1
Sv: SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner overalt og smerter som flytter på se
Takk.
"Problemet" er vel at jeg ikke er diagnostisert med lavt stoffskifte, så dermed tenker de at symptomene ikke kan skyldes dette. Men jeg kjenner meg usikker når jeg er jeg får ulike prøvesvar med så kort tid i ml prøvetakingene og prøvesvar som tyder på at jeg "med stor sannsynlighet kommer til å utvikle lavt stoffskifte".
Vet noen hvor denne boka kan kjøpes?
Tily: ser det står at du har mange symptomer tross "normale" prøver. kanskje du er i samme situasjon som meg?? Hva er prøvebehandling med naturlig thyroid? Er det trygt?
-
12-10-12, 16:45 #2
Re: SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner overalt og smerter som flytter på se
Ble stoffskifteprøvene, både de du la ut svar på nå, og de som viste forhøyet TSH tatt om morgenen?
-
12-10-12, 17:02 #3
Sv: SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner overalt og smerter som flytter på se
De jeg tok på riksh.p ble tatt om morgenen (før frokost), men de jeg la ut her som ble tatt av fastlegen ble tatt kl. 15, så jeg hadde spist både frokost, lunsj og en skive rett før jeg dro til han. Er dette relevant altså? Burde fastlegen tatt prøver om morgenen han også? Uff, jeg er så redd jeg utvikler lavt stoffskifte, alt jeg leser om taler for det - med både høy TSH og anti-TPO. Jeg har det virkelig ille nok som jeg har det.. Leser at det er så omdiskutert om man skal behandle "subklinisk hypothyreose"...
-
13-10-12, 11:01 #4
Hei igjen!
Jeg bare kommer på at du skrev at du nettopp har fått barn. Kanskje det er en autoimmun thyroiditt (postpartum thyreoiditt) av typen som oppstår og går tilbake etter fødsel du har hatt? Da har man høy anti TPO, men den og stoffskiftet kan stabilisere seg. Rett etter jeg fikk barn hadde jeg også høy anti TPO, jeg håpet jo at blodprøvene skulle stabilisere seg, noe de ikke gjorde hos meg og jeg utviklet Hashimotos. Men når jeg ser på dine blodprøver, så virker de jo ganske normale, bortsett fra at anti-TPO er litt forhøyet (kan kanskje forklares av postpartum thyreoiditt?)
Derfor lurer jeg på om det var lenge mellom blodprøven du tok på Riksen og hos fastlegen? Vet du hva anti TPO var på på Riksen? Kanskje dette kan forklare hvorfor det er så forskjell i blodprøvene dine?
Etter hva jeg har hørt så trenger man vel ikke ta stoffskifteblodprøver fastende på mat, men kun på medisin.
Jeg tror at du må ha symptomer på lavt stoffskifte og evt. blodprøver i grenseland for at legen skal behandle deg for lavt stoffskifte.Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009
-
13-10-12, 11:50 #5
Ja, jeg oppfattet det slik at det ikke var akutuel med noen medisinering, før evt T4 og T3 ble utenfor grenseomr..
Jeg har ikke nettopp fått barn, det er nok bare jeg som omtaler han som "liten" enda, men han er tre år..
Det var bare 10 dager mellom prøvene jeg tok på riksh.p og hos fastlegen..
Jeg vet ikke om de tok Anti-TPO på Riksh.p, de sa ingenting om det, sa bare at TSH var forhøyet og at det betydde at "hypofysen var på høygir". Jeg håper jeg snart får verdiene der i fra..:(
Han jeg kaller fastlegen er egentlig en privatlege, jeg byttet til han fordi det er svært stor utskiftning av leger på det ordinære legekontoret, jeg fikk stadig ny, og det er for tette/små forhold her til at det var noe kjekt når jeg er kronisk syk. Jeg tror ikke min lege vil ta noen nye prøver nå (slik at jeg kan få tatt om morgenen), han sa det skulle følges med på en gang i året han.. det var retningslinjene.. Jeg kan sikkert få han til å sjekke det igjen før det har gått ett år altså, men han vil nok ikke se noen grunn til å sjekke det igjen nå med det førte?
Problemet er vel at jeg ikke vet om jeg har symptomer på lavt stoffskifte... I flg legen/nevrologene har jeg det ikke, men så ser jeg jo her inne at flere skriver om parestesier/allodyni, fascikulasjoner og smerter som flytter på seg, så jeg vet jammen ikke hva jeg skal tro. Det er slitsomt å være så usikker..:(
Jeg lurer også på om jeg har andre sykdommer, som bl.a ME/CFS..(men er nok mindre utmattet enn de fleste med dette, og mer av nevro.plager..)
Jeg har dessuten pos kalprotektinprøve, og skal snart til coloskopi..men også her fikk jeg høre at evt inflammatorisk tarmsykdom ikke kan forklare alle disse nerve-"fenomenene" mine:(
Føler av og til at jeg er i ferd med å gi opp..:(
-
04-11-12, 14:41 #6
Hvorfor i all verden tar legen din så mange av de samme prøvene å sender til ulike laboratorier? Inke rart du er forrvirret. Kort forklart (og som du tydelig kan se ut fra det du selv har skrevet) har ulike laboratorier ulike referanseområder. Så hvis du regnet ut hvor du ligger i de ulike referanseområdene, feks midt i ref området, eller i nedre fjerdedel, så er det ikke sikkert det var så stor forskjell på en del av prøvene Om man skullle tro ved første øyekast. I tillegg må jeg si at jeg synes det er idiotisk å benytte flere laboratorier på denne måte. Skal man følge en og samme pasients endringer og utvikling må man benytte samme lab og ta prøvene under samme forutsetninger, fastende kl 08 om morgenen, hver gang. Dette er gullstandarden for laboratoriefaget og ikke noe jeg sitter å synes. Alle kan ikke av praktiske årsaker ta prøvene sine kl 08 om morgenen. Derfor må vi plukke disse ut etter hvilke prøver som skal taes. Med det mener jeg at prøver som har store døgnvariasjoner som de prøvene du snakker om her må prioriteres å taes kl 08 om morgenen. En stoffskifte prøve tatt hos en og samme pasient på en og samme dag analysert på en og samme maskin viser stor forskjell mår den taes kl 08 og kl 0830. Det er ikke bare et stikk, det er laboratoriefag, en egen vitenskap. Hvorfor har du så antistoffer hos den ene laben og ikke hos den andre? Det kan gå på følsomheten på analysemaskinen, men spiller det egentlig noen rolle? Har du antistoffer så er kjertelen din i en prosess hvor den gradvis brytes ned. Hnor mye antistoffene er på har ingen klinisk betydning, annet enn at prossessen er i gang. Det er lite legene kan gjøre med det annet enn å behandle symptomene som er en konsekvens av prosessen. Det erkjennes at antistoffer i seg selv kan gi økt sykdomsfølelse, men dette behandles i liten grad, annet alternativt av den enkelte pasient med antiinflamatorisk kost eller noen få leger gir ldn for å dempe symptomer som følge av antistoffer.
-
04-11-12, 20:28 #7
Legen sendte først inn en gang - fordi Riksh.p bad om nye prøver for å se om TSH fremdeles var for høy, de anbefalte "full sjekk". Så fikk jeg altså andre verdier enn på Riksen bare to små uker tidl.
Så var jeg på Norsk borreliosesenter og de krysset av på prøver de ville at fastlegen skulle ta, det var mange andre prøver enn disse stoffskifteprøvene. Derfor ble det sjekket enda en gang - og da igjen nye resultater..Labr Fürst har jo nokså like verdier de to gangene dette labr er brukt - med pos anti-TPO, men to andre labr (Riksen og Haukeland) finner altså ikke dette, langt i fra.. Jeg synes dette virker rart, for så vidt jeg har skjønt skal ikkje Anti-PTO svinge ila dagen heller. Det skal vere veldig stabilt..
Dessuten vet jeg at anti-PTO kan vere pos ved andre sykdommer også, revamtiske sykdommer som sjøgrens, revmatiod arthritt m.m..som har vært mistenkt hos meg..så jeg føler meg ikke trygg på hva dette er et uttrykk for..(om det i det hele tatt er riktig at den er pos.) Jeg nevnte dette til en annen lege, som sa at verdien av PTOen abs er viktig, fordi den pleier å være enda høyere ved andre sykdommer enn hypothyrose..men jeg føler meg mest forvirret nå..og får altså ikke tatt nye prøver. Er litt frista til å tro på legene at stoffskifteverdiene mine er fine (men fare for at jeg utvikler hypothyreose), og at plagene mine må skyldes noe helt annet, men ikke lett når man famler i blinde..det er slitsomt å sette seg inn i så mange ulike sykdommer også -bli redd for alt mulig. Jeg er mest redd for MS (har vært for ALS) fordi alle mine symptomer passer godt inn i et MS-bilde, og jeg vet det kan ta tid før det vises på MR f.eks..
Hjertesukk..og klem!
-
14-10-12, 15:12 #8
Ser ikke ut som den er i salg lenger, men jeg fant: http://www.nb.no/utlevering/nb/9dda3...#&struct=DIV68
Dette er 1. utgaven, de oppl. jeg ref. fra er på side 69.
Siden du har fått påvist forhøyet TSH og anti-TPO burde du vært diagnostisert med lavt stoffskifte, slik har jeg i alle fall oppfattet at det bør være. Mine prøver er alle innenfor "normalt", så vi er ikke helt i samme båt, bortsett fra at vi deler frustrasjonen over våre plager, og den båten er vi mange i ....
Prøvebehandling med naturlig thyroid (medisin laget av thyreoideakjerelen fra gris) betyr for meg at jeg har bestilt det på nettet, og bruker pr. nå 90 mg/dgl. Jeg har ikke opplevd det som problematisk, men har heller ikke blitt det jeg vil kalle bedre. Jeg tror ikke det er farlig i en periode.
Det ser ikke ut til at jeg får tak i mere, tilgangen er høyst usikker. Se andre tråder om dette. Det er best å få det gjennom lege, enten naturlig thyroid eller levaxin som er den syntetiske medisinen.
Har du forresten forsøkt tilskudd med magnesium ? Google symptomer på magnesiummangel, og du vil finne mye relevant.
Håper det beste for deg
-
15-10-12, 20:07 #9
Takk for lenke til bok Tily, har lest litt.
Og takk for svaret ditt. ok, så man kan kjøpe det selv over nettet altså? Hmmm, nå ble jeg fristet til å prøve.. Men har lest at det kan vere skummelt med feilbehandling, så vet ikke om jeg tørr..Lar ikke legen deg prøve? Nei, jeg har spurt flere leger nå, og de sier forhøyet TSH og pos anti-TPO tyder på at jeg med stor sannsynlighet kommer til å utvikle lavt stoffskifte, særlig siden det er stor hyppighet i nær fam., men at jeg pr i dag ikke har det med normale T3 og T4. Men jeg har også lest i noen retningslinjer at dersom pas har verdier som jeg, og symptomer på lavt stoffskifte, så kan man vurdere med forsiktig prøvebehandling. Legene er imidlertid ikke med på at mine symptomer er symptomer på lavt stoffskifte... da burde jeg hvert fall hatt de mer klassiske symptomene, som jeg nok ikke har.. Forvirret og fortvilet..i dag oppdaget jeg fascikulasjoner også i tunga! Og smertene jager "gj marg og bein":(
Hvilke plager har du?
klem klem
Ja, jeg har tatt magnesiumtilskudd i ni mnd nå..og div andre kosttilskudd...
-
16-10-12, 00:03 #10
Re: SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner overalt og smerter som flytter på se
Parestesier, fascikulasjoner og smerter som flytter seg kan komme av mange ting, fibromyalgi er vel en av de sykdommene som svært ofte har dette. Lavt stoffskifte en annen. Jeg skal ikke si at symptomene dine ikke kommer fra stoffskiftet, men siden problemene oppstod etter en infeksjon og du ikke har noen av de klassiske symptomene på lavt stoffskifte, tror jeg sjansen er liten for at stoffskiftet er synderen.
Jeg mistenker at stoffskiftet ditt er i ferd med og bli lavt pga antisistoffene, men tror altså ikke problemene dine skyldes stoffskiftet. Og selv om stoffskiftet er synderen, så er det mange av oss som fremdeles sliter med disse symptomene selv etter år med medisinering.
Ellers vil jeg bare si at jeg håper du finner en måte og leve med problemene i stedet for og være redd for at det er farlige sykdommer som ALS som forårsaker det, så lenge det like godt kan være en helt ufarlig, men plagsom tilstand.
Jeg er ingen lege, men av egen erfaring har jeg lært at livet er mye lettere om man fokuserer på alt det positive i livet i stedet for og frykte sykdomsdiagnoser. Om du ser i signaturen min eller leser i dagboken min, vil du se jeg har nok av dem.
Lignende tråder
-
Parestesier
Av Vilje i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 22-11-12, 13:44 -
Parestesier/kiling i huden
Av Ingvild i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifteSvar: 27Siste melding: 03-11-12, 16:00 -
Plaget av Graves!!
Av LivF i forumet Graves sykdomSvar: 17Siste melding: 04-01-12, 15:15 -
svært at blive gravid med hashimoto?
Av kat1982 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 5Siste melding: 16-02-09, 11:02

Svar med sitat

Bokmerker