Tak for alles svar - også smurf, som jo helt sikkert mener det godt, men jeg er nu også skeptisk med det syntetiske, for selvom symptomerne dæmpes er det jo ikke ensbetydende med optimal behandling på sigt, så jeg synes det gir bedst mening med et stof der inderholder alle hormonerne i naturlig sammensætning.

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
Jeg ville ha startet på armour med det samme. Skulle gjerne ha vært årene jeg gikk på levaksin foruten. Jeg ville ha startet med liten dose, og økt svært langsomt. Jeg kjenner en som startet på altfor høy dose armour, og overdosering er såpass ubehagelig at vedkommende ble skremt bort fra armour og tilbake til levaksin. Og det er trist å se at hun går og hangler med en medisin som ikke virker skikkelig på henne.
Jeg ønsker deg god bedring
Tusind tak for input Knokkel - rart med en med samme diagnose. Føler du dig helt frisk igen så? Eller må man bare indstille sig på nedsat blus?

Anisa
Tusind tak for uddybende svar! Det er guld værd, når man ikke længere kan gennemskue hvad der passer på ens diagnose og hvad ikke og samtidig har vat i hovedet. Det går dog altid bedre for mig om aftenen, gælder det generelt?

Dt lyder faktisk rigtig fornuftigt, at koncentrere mig om at få armour eller erfa fra lægerne og så bare en gang for alle indse at kosten skal omlægges. Jeg har allerede gjort en del, men synes det er svært at orke at lave spændende mad på nye måder med to små børn alene. Så jeg håbede jeg kunne slippe for fuldstændig gluten og sukker askese Også fordi det bliver meget begrænset hvad man må spise, når der både tages hensyn til skjoldbruskkirtel, binyrer og for mit vedkommende blodtype, for det har jeg prøvet i en periode og fået det meget bedre af. Det der overbeviste mig var at der specifikt stod ved blodtype 0 at man ved forkert kost havde tendens til ledgener, gigt, allergi, eksem, overaktivt immunforsvar og nedsat skjoldbruskkirtelfunktion - og det er mig i en nøddeskal...

Har du det generelt stabilt godt Anisa?

Er det forøvrigt helt ligemeget hvilken man får af de to produkter? Jeg er fra Odense, så det er endokrinologisk afd.s Steen Bonnema jeg er oppe imod. Tvivler ærlig talt på at de skriver en recept på erfra eller armour, så jeg skal vel til en orthomolekylær betalingslæge eller lign for at få det. Man kan vel også tage til en læge i Tyskland eller Sverige? Men vil lægerne på sygehuset alligevel gerne følge en hvis man siger nej til eltroxin og tager fx erfa?
Nogen gode råd til bevismateriale (eller ligefrem et navn på læge)? Er der en undersøgelse der peger på bedre effekt af naturlig medicin, som er bare lidt overbevisende for læger?

Ja Anisa du har vel ret i at mine tal er for lave, de var faktisk lavere til første blodprøve, før kostomlægning og træning. Men jeg tænker alligevel, om ikke det meget høje TSH kan skyldes at der produceres for lidt pga nedbrydningen af skjoldbruskkirtlen, så den prøver at overstimulere? Så jeg måske ikke skal helt højt op i reference området, også i betragtning af at det lå midt i referenceområdet for 10 år siden? Det må jeg vel mærke efter når jeg får medicinen...

Er der nogen der har en ide om hvad der kommer først: det lave stofskifte eller den autoimmune reaktion?

Mange hilsner Helle