Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Danmark
    Alder
    55
    Meldinger
    2

Standard Kan I hjælpe - hashimotos thyroiditis

Kære forum.
    Jeg ved ikke hvor jeg ellers skal spørge. Håber I vil svare her. Tusind tak fordi I er her, ikke mindst Anisa!!

Jeg er nyligt diagnosticeret med højt TSH og mange antistoffer og marginalt for lavt stofskifte (men med en del symptomer), men er ikke startet på eltroxinen fordi jeg gerne vil være sikker på at starte på den rette behandling fra starten, men lægerne bakker ikke ligefrem op om fokus på det autoimmune aspekt med glutentest, binyre-, jod-, d-vitamin-tjek og førstevalg af naturlig medicin som armour thyroid etc som jeg ønsker.

Mener I at det er vigtigt at starte på armour fra glostrup med det samme, eller sker der ikke noget ved at gøre som lægerne siger, at starte på eltroxin og se om ikke mine symptomer forsvinder, og så evt skifte hvis det ikke går godt?

Ved I om ens stofskifte burde ligge ca ens hele livet, for jeg fik tjekket mit stofskifte for 10 år siden og da lå det lige midt i normalområdet. Er det da det man skal stræbe efter.

Jeg er overbevist om at min sygdom er brudt ud da jeg for snart 3 år siden mistede min mand til kræft og samtidig fødte vores 2. barn, for herefter fulgte et år i stress-helvede, som jeg aldrig rigtig er kommet ud af, formentlig fordi det er kammet over i hashimotos med lavt stofskifte.

Mine blodprøver ser således ud ubehandlet: (er der noget lægerne burde tjekke bedre?)

B-Hæmoglobin (FE) 8.4

P-Natrium-ion: 139 (ref 136-146)
    P KAlium-ion: 3,4 (ref 3.3-4.7)
    P-Albumin: 43 (ref 40-51)
    P-creatininium: 52 (ref 45-90)
    S-calcium-ion, ph 7,4: 1,23 (ref 1.19-1.29)
    Nyre- Glomerulær filtration: >90 (ref >60)

S-Thyrotropin (TSH): 5.68 (ref 0.30-4.00) *
    S-thyroxin: 72 (ref 60-130)
    S-Triiodthyronin: 1.5 ref 1.3-2.2)
    P-Thyroxinbindingskapa: 0.82 (ref 0.64-1.22)
    S-Thyroid-peroxidase-a: 454 (ref 2-12)*

S-calcitonin: 1.9 (ref <7.3)

P-C-reaktivt protein: <1 (ref <10)

En masse sympatiserende tanker
    Helle
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    50
    Meldinger
    29

Standard Sv: Kan I hjælpe - hashimotos thyroiditis blodprøve

Jeg vil anbefale deg å starte på Eltroxin i første omgang, slik legen din anbefaler. De aller fleste blir frisk med syntetisk T4, selv om det ikke gjelder absoluttalle. På dette forumet virker det som om Eltroxin eller Levaxin ikke fungerer, men det stemmer altså ikke. Selv bruker jeg Levaxin og Liothyronin og føler meg frisk, heldigvis.

Lykke til

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Mener I at det er vigtigt at starte på armour fra glostrup med det samme, eller sker der ikke noget ved at gøre som lægerne siger, at starte på eltroxin og se om ikke mine symptomer forsvinder, og så evt skifte hvis det ikke går godt?
    Jeg ville ha startet på armour med det samme. Skulle gjerne ha vært årene jeg gikk på levaksin foruten. Jeg ville ha startet med liten dose, og økt svært langsomt. Jeg kjenner en som startet på altfor høy dose armour, og overdosering er såpass ubehagelig at vedkommende ble skremt bort fra armour og tilbake til levaksin. Og det er trist å se at hun går og hangler med en medisin som ikke virker skikkelig på henne.
    Jeg ønsker deg god bedring

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Enig med Knokkel, men desværre uenig med Smurf...

Sitat Opprinnelig skrevet av Smurf Vis post
    Jeg vil anbefale deg å starte på Eltroxin i første omgang, slik legen din anbefaler. De aller fleste blir frisk med syntetisk T4, selv om det ikke gjelder absoluttalle. På dette forumet virker det som om Eltroxin eller Levaxin ikke fungerer, men det stemmer altså ikke. Selv bruker jeg Levaxin og Liothyronin og føler meg frisk, heldigvis.
    Så længe det varer, Smurf. Du er en ung kvinde endnu, men det bliver du ikke ved med at være. Det er min egen erfaring og mangeårige observationer af hundreder af andre patienter, at når overgangsalderen nærmer sig, kan det syntetiske T4 end ikke længere lade som om det virker. Men "heldigvis" for lægerne kommer overgangsalderen og med den kommer lægernes yndlings argument om overgangsalderen som værende en universel årsag til alle gener og plager.

Sitat Opprinnelig skrevet av Smurf Vis post
    De aller fleste blir frisk med syntetisk T4, selv om det ikke gjelder absoluttalle. På dette forumet virker det som om Eltroxin eller Levaxin ikke fungerer, men det stemmer altså ikke.
    "De fleste" bliver ikke friske med syntetisk T4. Det har (blandt mange andre) svenskerne regnet på og resultater af forskningen siger klart og tydeligt, at kun 3 ud af 10 har en effekt af syntetisk T4 - som forresten slet ikke er et hormon, men kun en T4-analog, kroppen forledes til at "tro" at det er thyroxin. Når kroppen så forsøger at konvertere dette thyroxin-analog til T3 - går det galt for 7 ud af hver 10 patienter.

Man kan altid tage chancen med syntetisk T4-alone for at se om man er en af de 3 som kan leve med det syntetiske T4-analog, eller om man tilhører de 7 som ikke kan. Problemet er blot, at syntetisk thyroxin påvirker altid blodprøverne og selv om det syntetiske T4-analog ikke virker, vil prøverne sige noget andet og dette er hvad lægerne foretrækker at lytte til. De lytter til prøverne, ikke til patienterne, og det betyder at det kan blive ganske uoverkommeligt senere at overtale dem til at skifte T4 med Thyroid. Dertil er de alt for trofaste over for det syntetiske T4-analog. Så trofaste er de, at de hellere svigter deres patienter, end de opgiver deres egen tro.

Sitat Opprinnelig skrevet av Helene Vis post
    Jeg er nyligt diagnosticeret med højt TSH og mange antistoffer og marginalt for lavt stofskifte (men med en del symptomer), men er ikke startet på eltroxinen fordi jeg gerne vil være sikker på at starte på den rette behandling fra starten, men lægerne bakker ikke ligefrem op om fokus på det autoimmune aspekt med glutentest, binyre-, jod-, d-vitamin-tjek og førstevalg af naturlig medicin som armour thyroid etc som jeg ønsker.
    Helene. Du behøver strengt taget ikke spilde tiden med at kæmpe om glutentest, binyre-, jod-, d-vitamin-tjek. Det burde ej heller, strengt taget være nødvendigt, lige frem at "kæmpe" med lægerne om den slags, men det er ikke en perfekt verden, vi lever i og du kan selv gøre en hel del for at lægge en dæmper på den løbske immunitet, mens du hellere bør prioritere dialogen med lægerne med sigte på at starte behandlingen med Thyroid fra Glostrup, eller Erfa Thyroid helt lovligt rekvireret fra et europæisk apotek via en ganske almindelig gul recept fra en dansk læge, når det lykkes dig at finde sådan een.

Det løbske immunitet kan du udfordre ved at lade det komme an på en prøve af mindst 6-måneders varighed. Ryd hjemmet for alt fluorholdig tandpleje, spis aldrig rosiner og drik aldrig sort te. Omlæg kosten til glutenfrit. Omlæg kosten til 100% sukkerfrit herunder fri for syntetiske sødemidler. Vær superopmærksom på indholdet af fruktose i fødevarer. Omgående ophør med at spise mælkeprodukter fremstillet af homogeniseret mælk. Gør din kost 100% fri for flerumættede planteolier og gå over til "normalfedt-" og "normalsalt-" mad. Ved daglig indtag af mad der svarer til ca. 3000 kcal bør mættet fedt (kokosolie, smør, fedtegrever hvis man kan lide det o.l.) udgøre ca. 40%, mens proteiner samt langsomme kulhydrater (grøntsager) hver på 30% af dagligt kalorieindtag. Suppler med en god multivitaminpille og få enkelte vitaminer til, hver dag. Det er en kost der er ekstremt jod-stabiliserende, binyre-understøttende, immunitetsregulerende og psyke-styrkende, herunder stress-reducerende. Jeg er sikker på, at efter 6-måneders forsøg vil du fortsætte helt frivilligt. Hvis du også omlægger dine børns kost tilsvarende - vil du på sigt få sunde og ADHD-frie børn i balance, med energi til at udvikle deres begavelse og stærkt sikrede mod autoimmune sygdomme i fremtiden.

Jeg kan kun sige, at havde jeg kendskab til Thyroid-lægemidler den gang i 1978, som er det år jeg startede på Eltroxin - havde mit liv i dag set ganske anderledes "normalt" og bedre ud, end tilfældet er. De første 7-8 år havde jeg ingen symptomer (troede jeg, da man kan vænne sig til hvad som helst, blot det sker langsomt nok), men på tærsklen til overgangsalderen brød helvedet løs... Blodprøverne var altid "fine-fine", selv under frit fald direkte ned til helvedet. Det ville ikke ske hvis jeg var i behandling med Thyroid fra starten.

S-Thyrotropin (TSH): 5.68 (ref 0.30-4.00) *
    S-thyroxin: 72 (ref 60-130)
    S-Triiodthyronin: 1.5 ref 1.3-2.2)
    P-Thyroxinbindingskapa: 0.82 (ref 0.64-1.22)
    S-Thyroid-peroxidase-a: 454 (ref 2-12)*
    S-calcitonin: 1.9 (ref <7.3)
    Alle dine thyreoidea-prøver ligger forkert! Dine thyreoideahormoner ligger for tæt på bunden, hvilket bekræftes af det høje TSH, som tyder på at alle T-hormoner burde ligge højt eller lidt over den øverste grænse i ref.området - i forhold til det personlige hormonbehov, det individuelle TSH-niveauet afspejler. Du har brug for at komme op i hormon-niveauer, men med Eltroxin bliver det fortrinsvis dit TSH som vil falde, og med det falder dit stofskifte yderligere. Kæmp for behandling med Thyroid som om det var kampen på liv og død, fordi det er netop det, det er. Held og lykke!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Danmark
    Alder
    55
    Meldinger
    2

Tak for alles svar - også smurf, som jo helt sikkert mener det godt, men jeg er nu også skeptisk med det syntetiske, for selvom symptomerne dæmpes er det jo ikke ensbetydende med optimal behandling på sigt, så jeg synes det gir bedst mening med et stof der inderholder alle hormonerne i naturlig sammensætning.

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Jeg ville ha startet på armour med det samme. Skulle gjerne ha vært årene jeg gikk på levaksin foruten. Jeg ville ha startet med liten dose, og økt svært langsomt. Jeg kjenner en som startet på altfor høy dose armour, og overdosering er såpass ubehagelig at vedkommende ble skremt bort fra armour og tilbake til levaksin. Og det er trist å se at hun går og hangler med en medisin som ikke virker skikkelig på henne.
    Jeg ønsker deg god bedring
    Tusind tak for input Knokkel - rart med en med samme diagnose. Føler du dig helt frisk igen så? Eller må man bare indstille sig på nedsat blus?

Anisa
    Tusind tak for uddybende svar! Det er guld værd, når man ikke længere kan gennemskue hvad der passer på ens diagnose og hvad ikke og samtidig har vat i hovedet. Det går dog altid bedre for mig om aftenen, gælder det generelt?

Dt lyder faktisk rigtig fornuftigt, at koncentrere mig om at få armour eller erfa fra lægerne og så bare en gang for alle indse at kosten skal omlægges. Jeg har allerede gjort en del, men synes det er svært at orke at lave spændende mad på nye måder med to små børn alene. Så jeg håbede jeg kunne slippe for fuldstændig gluten og sukker askese Også fordi det bliver meget begrænset hvad man må spise, når der både tages hensyn til skjoldbruskkirtel, binyrer og for mit vedkommende blodtype, for det har jeg prøvet i en periode og fået det meget bedre af. Det der overbeviste mig var at der specifikt stod ved blodtype 0 at man ved forkert kost havde tendens til ledgener, gigt, allergi, eksem, overaktivt immunforsvar og nedsat skjoldbruskkirtelfunktion - og det er mig i en nøddeskal...

Har du det generelt stabilt godt Anisa?

Er det forøvrigt helt ligemeget hvilken man får af de to produkter? Jeg er fra Odense, så det er endokrinologisk afd.s Steen Bonnema jeg er oppe imod. Tvivler ærlig talt på at de skriver en recept på erfra eller armour, så jeg skal vel til en orthomolekylær betalingslæge eller lign for at få det. Man kan vel også tage til en læge i Tyskland eller Sverige? Men vil lægerne på sygehuset alligevel gerne følge en hvis man siger nej til eltroxin og tager fx erfa?
    Nogen gode råd til bevismateriale (eller ligefrem et navn på læge)? Er der en undersøgelse der peger på bedre effekt af naturlig medicin, som er bare lidt overbevisende for læger?

Ja Anisa du har vel ret i at mine tal er for lave, de var faktisk lavere til første blodprøve, før kostomlægning og træning. Men jeg tænker alligevel, om ikke det meget høje TSH kan skyldes at der produceres for lidt pga nedbrydningen af skjoldbruskkirtlen, så den prøver at overstimulere? Så jeg måske ikke skal helt højt op i reference området, også i betragtning af at det lå midt i referenceområdet for 10 år siden? Det må jeg vel mærke efter når jeg får medicinen...

Er der nogen der har en ide om hvad der kommer først: det lave stofskifte eller den autoimmune reaktion?

Mange hilsner Helle
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Standard Sv: Kan I hjælpe - hashimotos thyroiditis

Tusind tak for input Knokkel - rart med en med samme diagnose. Føler du dig helt frisk igen så? Eller må man bare indstille sig på nedsat blus?
    For tiden føler jeg meg ikke bra i det hele tatt. Det har gått sakte men sikkert fremover de siste årene synes jeg, med noen tilbakefall innimellom. Begynte å føle meg dårlig i vår/sommer igjen. Jeg vet ikke riktig hva det kommer av. Mistenker at det kan være vaksiner som jeg fikk. (En trippelvaksine i den ene skuldra og en stivkrampesprøyte i den andre) Det kan jo også hende at jeg ikke er riktig innstilt på thyroid. Eller det kan være noe helt annet. Har bestilt time hos Arendal legesenter og håper at de kan hjelpe meg å finne ut av hva som som er galt. Om man kan bli helt som før man ble syk, det vet jeg ikke. Der er det nok mange faktorer som spiller inn. Hvor raskt man blir diagnostisert og får behandling osv. Jeg har iallefall ikke mistet håpet

Lignende tråder

1. ”Kronisk autoimmun atrofisk thyroiditis”
    Av akas i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 97
    Siste melding: 18-11-13, 10:00
  2. Viktig! Oppstart LDN ved Hashimoto’s thyroiditis
    Av Vigdis i forumet Low Dose Naltrexone (LDN)
    Svar: 5
    Siste melding: 08-06-13, 11:32
  3. Jod og Hashimoto’s Thyroiditis
    Av Admin i forumet Hashimoto's Thyroiditt og jod
    Svar: 2
    Siste melding: 09-04-12, 00:20
  4. Nogen der kan hjælpe med disse resultater?
    Av Honeyhob i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 20-11-10, 16:13
  5. Psykiatriske manifestationer af Hashimoto`s thyroiditis
    Av Anisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 0
    Siste melding: 16-01-10, 22:38

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn