Sitat Opprinnelig skrevet av Kiwi123 Vis post
Hei!
Takk for raskt svar! SÅ godt å høre at det går bedre med deg! Det gir håp.
Jeg har vært grundig utredet nevrologisk: EMG (som bekrefter masse fascikulasjoner/leamus), nevrografi, SEP, tynnfibernevrografi, MR m kontrast, spinalpunksjon... De har ikke funnet ut hvorfor jeg har alle disse plagene - INTENSE SMERTER SOM FLYTTER SEG RUNDT (SOM NEVROPATISKE SMERTER), PARESTESIER OG FASCIKUALSJONER. Alt kom etter en svært hissig virusinfeksjon i jan. Jeg har for noen uker siden innlagt på riksh.p og der fant de forhøyet TSH, men ellers ok. Jeg har ikke fått noen verdier, men skal be om det, og nye prøver er tatt hos fastlege for å sammenligne. Mor +++ fam.medl har lavt stoffskifte så nå lurer jeg på plagene mine kan ha noen som helst sammenheng med dette. Det trodde imidlertid ikke nevrolog-ass.legen, men de er vel heller ikke blant dem som kan mest om dette..?
Jeg har alle vitaminer/mineraler innen normalomr..

Jeg føler ikke det akkurat som noen som stryker over huden min, men får ofte "gåsehud følelse", over hele beina eller på noen partier. Hos meg er det slik at jeg ikke kan gå med tettsittende bukser/strømpebukse e.l. i det hele tatt:( Da øker plagene veldig på. Det kjennest ut som nervene "danser og spretter og hopper", det kribler, sitrer, sildrer, partier som føles iskalde/vibrerende/våte, følelse av at kalde regndråper treffer meg, følelse av at små slanger kryper i huden og at jeg har tusenvis av små maur på huden.. Grusomt, føles som jeg blir torturert når det står på som verst:(

Jeg kan lite om stoffskifte siden jeg tidl har hatt normale verdier og ingen har satt mine plager i sammenheng med stoffskifte-problematikk.. har ikke fått noen diagnose enda. Kanskje feiler det meg flere ting. Både revmatiske og nevrologiske sykdommer har vært mistenkt/fortsatt mistenkes..(en nevrolog mener jeg har "benign fasciculation syndrome")

Hva er liothyronin? Er det en stoffskiftemedisin det også?

Har du (eller noen andre) råd til meg?
Jeg tar magnesium tilskudd + kalsium + e-vit + b-vit + fettsyrer (men altså normale blodprøver). Har ikke funnet noe som hjelper og har det svært tungt.

Klem fra meg
Hei igjen!

Får håpe de finner ut hva som feiler deg. Hva er det legene tror mest på? Har du i det hele tatt symptomer på lavt stoffskifte, for jeg vil ikke si at dine plager høres ut som typisk stoffskifte-relatert....men jeg er heller ingen lege da men har litt peil da jeg også jobber i helsevesenet.

Når det gjelder mineraler og vitaminer, så er det ikke alltid nok å ha de innenfor normalverdien hvis man har lavt stoffskifte, da flere stoffer som Selen, Magnesium og Vitamin D er veldig viktige for stoffskiftet og skal ligge i øvre grense/litt over normalomrdet.Jeg går til en privat-lege som kan mer om stoffskiftet og tar daglig tilskudd av disse vitaminene og mineralene (har vel og merke jernmangel og D-vitamin mangel). Om det er behandlingen med Liothyronin (T3 i motsetning til T4 som er Levaxin) eller vitaminene som er årsaken til at jeg føler meg bedre det vet jeg ikke...men jeg følte meg uansett bedre etter jeg startet opp med dette i kombinasjon hos den nye legen i Januar.
Må bare få presisere at jeg ikke har smerter i kroppen og ellers er lite plaget av leamus (leamus er jo også et normalfenomen) men bare disse parestesiene av og til. Jeg er enig i at det kan kjennes ut som gåsehudfølelse, men noe mer enn det kan jeg ikke si at det er....har ikke alt det andre du beskriver..men vet at andre her på forumet har beskrevet det også som maur under huden..Min teori er også at det er gåsehuden er en psykisk reaksjon på stress o.l.

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg fortsatt utredningen hos nevrolog/revmatolog. Hvis det ikke fører frem, ville jeg oppsøkt en privat stoffskifte lege, men bare hvis du har symptomer på lavt stoffskifte og litt avhengig av hva blodprøvene dine viser.