Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Det hjelper fint lite om blodverdiene dine er bra hvis du ikke er det.

Det hadde vært greit for deg å fått målt folat og vit D og kolesterol i tillegg for å være på den sikre siden. Du har noe lavt/fallende jern og B12, du har stigende TSH og synkende FT4 (særlig sett i forhold til ref området) Jeg vil iallefall si at det er på tide å ta nye prøver igjen på bakgrunn av dette og særlig med tanke på arveligheten som du nevner.
Folat har jeg målt, vitamin D ville ikke legen måle da han mente at jeg hadde fått tilstrekkelig med sol sommeren 2010. Hvorfor det ikke ble målt jan. 2008, det husker jeg ikke. Kolesterol er også målt. Så det er på tide og ta nye prøver igjen, selv om det bare er to mnd siden sist?

Vel, her er resultatene for folat og kolesterol:

Jan. 2008

Folat: 16,9 (>5,7)
HDL-kolesterol: 1,2 (1.0 - 2.7)
LDL-kolesterol: ikke målt
S-kolesterol: 3,8 (2.9 - 6.1)

Aug. 2010

Folat: 9,7 (>5.7)
HDL-kolesterol: 1,1 (1.0 - 2.7)
LDL-kolesterol: 3,3 (1.4 - 4.7)
S-kolesterol: 5.0 (1.4 - 4.7)

Referanseområdene er noe forskjellig da det er to forskjellige labaratorier som har analysert prøvene. (Legekontoret og Furst)
Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Så først den andre posten din, men glem den.......
Viktigste prøva i stoffskfitesammenheng er jo anti-TPO.
Den forteller om helsa til skjoldkjertlen, og din er frisk. Verdien må være over 100 for at den er syk.
Men...
Det kjertlen produserer (fT4) er jo i laveste laget da. Og TSH har ikke reagert særlig på den lave verdien. TSH skulle vært mye høyere på en så lav verdi.
Da kan man jo spekulere....
Er det forhold io kontrollapparatet i hjernen som er årsaken, eller tilbyr kroppen kjertlen mangelfulle forhold å arbeide under ?
Kjertlen er helt avhengig av Jod, og produserer ikke mer enn det jod den får.
Og feks D-vitamin eller selen og sink må også ha verdier..... De prøvene tas desverre veldig sjeldent. Prøv å få det gjort ?
Jeg skal vel være glad for at skjoldkjertelen min er frisk, men jeg må innrømme at det litt frustrerende og ikke bli bedre. Du skriver at TSH ikke har reagert på den lave verdien av fT4. Jeg ser at den har økt fra 1,2 til 2,1 mellom de to blodprøvene, men det er kanskje av liten betydning? Er det andre stoffskifteprøver som er av betydning, som legen ikke har tatt?

Jeg noterer meg at jeg skal snakke med legen angående vitamin D, selen og sink. Får håpe han er mer medgjørlig denne gangen.

Takk for hjelpen, dere!

Til dere andre som forhåpentligvis leser, kom gjerne med innspill hvis dere tenker noe. Jeg vil helst være best mulig rustet til ny legetime denne uken.