Side 5 av 15 Først 123456789101112131415 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 147
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: På grensen av Hashimoto's ?

Vil det sige, at du slet ikke har testet natmedicinering? Jeg mener ikke at man kan sige noget forsvarligt om dit T3-status når du tager medicinen spredt ud over dagen, hvorimod kroppens højeste behov for T3 faktisk topper omkring kl. 03-04 om natten. Det kunne tænkes, at hvis du tog din medicin på et tidspunkt, der hen over perioden på døgnet tilgodeser kroppens eget T3-rytme, ville dit T3 kunne måske vise anden værdi.

Ellers kunne man evt. vove formodningen om, at det kan være genetiske forhold som afgør T3-status hos dig og dine børn? Det kunne også være en form for en mild, familiær hormonresistens, hvilket kræver højere niveau af blodhormoner i cirkulation. Det eneste jeg kan sige er, at enhver må selv træffe sit eget valg om man vil stole på sine symptomer (eller fravær af dem), eller om man vil stole på alle lægens vurderinger... Mange har stor succes med, kun at opsøge lægekontoret når de mistrives. Hvis man gør det oftere end allerhøjst nødvendigt, vil man blive behandlet for sine blodprøver, ikke for sin sygdom.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Hei, takk for svar. Nei, jeg har foreløpig ikke testet kvelds/nattmedisinering, siden jeg opplevde så god bedring her tidligere, ved oppdeling av dose. Men, jeg er ikke fremmed for å prøve. Hvordan gjør jeg det? Spesielt klokkeslett? Hvor stor avstand fra måltid etc? Jeg kan jo godt teste ut dette nå i sommer og fram til neste konsultasjon. Jeg har bare litt problemer med å huske medisiner på kveldstid, så da må jeg lage en huskemetode...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Mange tager hele dosen samtidigt med at de går i seng til natten, mens andre venter til kl. ca. 03. med vækkeuret osv. Det gør Blondie, så vidt jeg husker. Ellers synes jeg, at du kan få mest ud af at læse i forummet Virker medisinen ikke?. Jeg ved ikke hvornår den næste konsultation finder sted, men hvis du ikke har god tid til at teste, mindst et par måneder, er det måske ikke så smart at skifte, medmindre du selv vil tage chancen og fortsætte... God bedring
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Cool Sv: På grensen av Hashimoto's ?

Hei, da har jeg forsøkt ca en uke med kveldsmedisinering. Jeg tar hele dosen, 2 og en halv Erfa (1 stk er 60 mg) på kvelden før jeg legger meg. Foreløpig er jeg svært usikker på om dette er noe for meg. Første natta sov jeg svært lite, og måtte stadig opp på do. Fikk en følelse av at medisinene virket både oppkvikkende og vanndrivende.... Det har vært noe bedre de neste nettene, men jeg finner meg fortsatt våken på et eller flere tidspunkt i løpet av natta. Hvor lenge bør man teste ut dette? Vil nattesøvnen kunne bli bedre etterhvert, eller er dette noe som ikke passer for meg? Forøvrig synes jeg at jeg merker effekt av at jeg reduserte fra 2 og 3/4 til 2 og en halv Erfa. Kroppstemperatur har sunket noe, jeg har blitt ørlite mer frossen, og jeg har opplevd en svak vektoppgang. Jeg teller litt på knappene, lurer på om jeg skal øke dosen eller om jeg skal vente til neste blodprøve for å se hvordan dette ser ut på prøveresultatene. Håper dere alle har en fantastisk sommer.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Cool Bye bye kjertel

Hei, en liten oppdatering fra meg. Jeg ga opp kveldsmedisineringen etter ca 2 uker, da jeg følte at det forstyrret søvnen for mye. Vet ikke om jeg burde ha forsøkt lenger? Ved reduksjon av Erfa thyroid 60 mg fra 2 3/4 til 2 1/2 følte jeg at jeg fikk flere hyposymptomer tilbake. Fikk tatt blodprøver mens jeg tok denne medisineringen og stoffskifteprøvene var fine, og ikke for høyt på fritt T3. Men, siden jeg følte at formen ikke var helt som den skulle så økte jeg til 2 3/4 i etterkant. Jeg ble umiddelbart klar i hodet påfølgende kvelder og med mye energi, men falt litt ned igjen etterhvert. Huden ble mykere og mindre tørr og jeg sov bedre og dypere om natta. Det eneste jeg ikke likte helt, var at jeg av og til våknet av noen slags skjelvinger i brystet på natten. Jeg er fortsatt ikke kvitt alle symptomer. Har fortsatt tørre øyne og har perioder med mindre energi. Nå har jeg vært til ny konsultasjon hos Heggeli DS. Vel, han sa at vi kunne vel si bye bye til kjertelen. Han hadde gitt opp håpet om å redde den, og så da er man vel avhengig av thyroid for resten av livet. På en måte er det skremmende, selv om det ikke er overraskende. Hadde håpet at det skulle være mulig å stoppe de autoimmune prosessene og redde kjertelen. Jeg hadde noe økende betennelsestilstand i kroppen også. Ting gikk i feil retning. Noe irriterer immunforsvaret fortsatt, trolig mage tarmsystemet. Vel. vel da er det vel bare å fortsette å finne gode løsninger

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Question Noen som kan forklare hva som skjer????

Hei igjen. Denne gangen håper jeg på at noen kloke og erfarne her på forumet kan hjelpe meg til å forstå hva som skjer. For noe er rart og merkelig. Etter Heggeli konsultasjonen fikk jeg beskjed om at det trolig fortsatt var noe "rusk" i mage og tarm systemet. Jeg skulle derfor øke Uva Ursi fra 2 om dagen til 4 om dagen, fordelt på to tidspunkt. Samtidig begynte jeg også med Colostrum pulver (råmelk) etter forslag fra meg selv. Etter ca 4 dager, tror jeg det var så fant jeg meg selv med veldig uro i kroppen, og pulsen føltes høy. Det viste seg at hvilepulsen da var på 98. Skremmende høyt synes jeg da. På bakgrunn av det valgte jeg å redusere dosen Erfa litt, dvs fra 2 3/4 (60 mg) og til 2, 5. Tidligere erfaringer fra disse dosenivåene var at jeg i perioder følte meg fantastisk på den høyeste dosen, selv med god sommervarme, og da jeg den gangen reduserte til 2,5 pga blodprøver, så følte jeg at noen hyposymptomer kom tilbake. Vel, jeg valgte å redusere likevel, selv om det nå er høst og mye kaldere både ute og inne. Jeg trappet også ned på Uva Ursien for å sjekke om den ga høy hvilepuls. Kroppstemperaturen falt rett ned under 36 gr. C rett etter doseendringen. Etter noen dager haddde jeg også et par målinger med lavere puls, dvs helt nede i 76. Men det var kun to målinger det. Så var hvilepulsen oppe i 90 ca og vært der stabilt en god del dager. Jeg føler meg egentlig glovarm, også om morgenen med åpent vindu. I dag våknet jeg med en kroppstemperatur på 36,6. Hodet føles også forholdsvis klart og jeg har ganske bra med energi. Men, har smerter under føttene, verking i fingrene, øynene er ikke perfekt etc. I tillegg har jeg vært plaget av brystmerter, trolig stressrelaterte muskelsmerter. Men, hva skjer, hvorfor er jeg plutselig mye varmere på en lavere dose når det er lavere utetemperaturer? Noen forslag:
    • Deler av kjertelen går til grunne og frigir hormoner
    • Colostrumen reparerer lekk tarm og øker opptak av stoffskiftemedisiner
    • Det skjer en bedring av skjoldbruskkjertel, autoimmun prosess bremses (usannsynlig???)

Eller kan kanskje pulsøkningen skyldes stress? Er det ok å gå lenge med en hvilepuls på 90?? Ønsker dere alle en riktig god helg.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Post Sv: På grensen av Hashimoto's ?

Hei
    Har du høyt blodtrykk? Jeg har og har vært testet ang hjerte uten at de har funnet noe. Går på medisiner for høyt trykk. Min hvilepuls har vært på ca 90 stående i mange år med levaxin og nå med thyroid.

Mitt høye blotrykk er "rart" siden jeg også har slitne binyrer. Så det kan være så mangt. Fortsett å søke å forstå.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Hei, jeg har ikke sjekket blodtrykket i det siste, dvs etter at jeg begynte med thyroid. Tidligere hadde jeg forholdsvis lavt blodtrykk. Fastlegen spøkte med at jeg kanskje burde begynne å røyke......

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Post Sv: På grensen av Hashimoto's ?

Hei
    Min lege syns det er så "rart" at jeg har så høyt trykk når alle andre prøver sier at mine binyrer er slitne. Lavt blotrykk og slitne binyrer er et av symptomer som står på listen for å finne ut hvordan står det til med binyrer.

Har hatt høy puls siden jeg ble syk i 1999 og snakket med legen om at da jeg ble syk var min daværende lege inne på tanken at min diagnose var ME.
    Dette fordi jeg fysisk og ikke minst mentalt hadde brukt krefter jeg egentlig ikke hadde over en perioden på mer enn 10 år.
    Så vi har snakket om å gjøre noe med min stress faktor. Det gir seg ikke utslag i kaotisk tanke kverning men ligger nok mer på et dypere nviå.

Jeg tåler stress maksimalt dårlig etter at jeg fikk stofskifte problemer. Så nu tar jeg en og en ting og så ser vi hva som må til. Har lært meg å leve på blotrykks medisin og prøver på alle måter å leve sundt. Ting tar tid.

Vi er alle her inne interesert i å gjøre noe med vår helse, så du finner din vei det er jeg trygg på. Du skriver godt og jeg følger "deg".

Lykke til

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Har også slitt mye med høy hvilepuls. Det heger utvilsomt sammen med søktne binyrer hos meg. Jeg har også lavt BT. Men mange som sliter meg lavt stoffskifte får stive og lite elastiske blodårer. Det gir seg utslag i høyt BT. Derfor kan man ha høt trykk og slitne binyrer samtidig. Pulsen min har det aller best med den perfekte kortisondose...

Side 5 av 15 Først 123456789101112131415 Siste

Lignende tråder

1. hashimoto encehalopati
    Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 28
    Siste melding: 07-05-13, 10:50
  2. Hashimoto's Treatment 1-8
    Av Mod i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 3
    Siste melding: 26-02-11, 18:15
  3. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker