Viser søkeresultater 1 til 10 av 954

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Det har hjulpet masse å bruke DHEA og testosteron igjen. Jeg har hatt en ubehagelig varmefølelse, og en lett utmattelse på kvelden. Så fikk jeg tips om å ikke ta så mye T3 i den perioden jeg har høyt kortisol, altså på kvelden. Jeg senket denne dosen, kl 16-17, fra 15 mcg T3 til 10 mcg. Og kuttet samtidig vekk 2.5 mcg T3 på døgndosen. Varmefølelsen forsvant, likeledes utmattelsen på kvelden. Jeg var overdosert. Oral temp viste 36.7, enten er termometeret ikke til å stole på, eller så må det finnes en annen forklaring. Nå bruker jeg 55 mcg T3. På det meste brukte jeg 70 mcg. Jeg har også forsøkt å ta Seriphos og sink litt før toppen av det høye kortisolet kommer, slik at jeg får full effekt av at disse senker kortisolet. Jeg forsøker også å ikke ta så mye sink som før, det kan visst være negativt for andre ting. Nå virker det som om jeg klarer å balansere kveldskortisolet ved å først ta 30 mg sink og 1 Seriphos, så tar jeg en Seriphos et par timer senere. tidligere har jeg brukt helt opp til 120 mg sink på kvelden, ble rett og slett litt småkvalm av det. Sover som en stein om natta. Hodet er klarere. Det er snålt, å være litt for høy på T3 gir mange av de samme symptomene som lavt: problemer med å tenke og konsentrere meg, lavt energinivå.

Å finne rett dose er rett og slett fikling. LDN har jo selvsagt rotet det til. Det er nok derfor jeg har måttet gå ned, ned, ned. Følelsen av balanse i kroppen når dosen er rett er helt nydelig
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg har også forsøkt å ta Seriphos og sink litt før toppen av det høye kortisolet kommer, slik at jeg får full effekt av at disse senker kortisolet. Jeg forsøker også å ikke ta så mye sink som før, det kan visst være negativt for andre ting. Nå virker det som om jeg klarer å balansere kveldskortisolet ved å først ta 30 mg sink og 1 Seriphos, så tar jeg en Seriphos et par timer senere. tidligere har jeg brukt helt opp til 120 mg sink på kvelden, ble rett og slett litt småkvalm av det.
    Senkes produksjonen av kortisol om kvelden på denne måten, eller er det effekten av kortisol som allerede er produsert som settes ned ?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ja, STTM skriver om at høyt kortisol er like galt som lavt kortisol http://www.stopthethyroidmadness.com/ps/ . Og Phosphatidyl serine og sink senker kortisolet. Jeg kjenner at det er viktig å treffe rett med dosen. I dag glemte jeg å ta den frem til klokka 19, da kjente jeg at det var litt sent, kortisolet var på vei opp. Jeg pleier å ta 1 Seriphos som inneholder Phosphatidyl serine pluss 30 mg sink ca kl 18. Men når man tar det varierer jo ut fra når toppen av kortisolet kommer. Det finnes også mat med mye Phosphatidyl serine, men det kan bli litt kvalmende å spise et par hundre gram makrell hver kveld for eksempel. Wikipedia har en liste med matvarer, søk på Phosphatidyl serine.

Senkes produksjonen av kortisol om kvelden på denne måten, eller er det effekten av kortisol som allerede er produsert som settes ned ?
    Ha-ha Tily, dette er sånn høna og egget spørsmål! Jeg kan ikke så mye om dette at jeg kan si kategorisk ja til den ene og nei til den andre. Jeg kan bare konstatere at Seriphos og sink virker og at det er veldig ålreit å merke det Over tid håper jeg at det høye kortisolet på kvelden går ned til normale verdier, slik at jeg kan kutte ut Seriphos og sink

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Forhåpentligvis er det selve produksjonen som går ned, da får vel bi-nyrene avlastning, og hjelp til å komme i riktig rytme.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg er ikke sikker på om du mener jeg bør kutte tvert? Det høres jo relativt skummelt ut da. Jeg kuttet ned på nytt igjen i dag. Bruker ca en 7 mg tror jeg (ikke mye nøyaktighet ute å går i denne tablett knekke saken jeg driver med) Har i tillegg utsatt morgendosen i ca 1 time. Dette er så langt jeg har kommet uten bivirkninger i form av hjertebank og hevelse i ansiktet, som er mine typiske tegn på lavt kortisol. Har i tillegg vært å nappet ut hormonspiralen i dag. Og håper med det å se frem til et liv uten østrogendominans. Har du forresten tenkt på å skaffet det dosett? Jeg kjøper ukesdosetter fra "enklere liv" butikkene. En ukesdosett er med 7 rom og passer perfekt mitt dagsforbruk av piller. Jeg fyller 6 slike og da klarer jeg meg noen dager. Veldig mye mer praktisk enn en avkryssningsliste.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Nei Blondie, ikke kutte tvert. Jeg tror det kan variere fra person til person hvor raskt dette kan gjøres. Men jeg merket at nattdose fungerte så bra at jeg kunne gå ned raskere enn de forslagene jeg har sett på STTM og andre steder. Du kan jo nå som dosen er så lav se om du kan klare deg uten HC på morgenen og heller ta det du trenger senere på dagen? På den måten får CT3M mulighet til å jobbe bedre.

Dosett: jeg har tre. Den største de har på apoteket er for liten... Og noe er dråper, noe er gel, noe er tabletter. Ikke lett å ha alt det i en dosett Så akkurat nå bruker jeg kun en bitteliten dosett til min T3 dose, som jeg fikser hver kveld. Så har jeg et morgenrituale, og et kveldsrituale med hver sine piller. Det hadde vært deilig om noe kunne kuttes vekk!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Har du forresten tenkt på å skaffet det dosett? Jeg kjøper ukesdosetter fra "enklere liv" butikkene. En ukesdosett er med 7 rom og passer perfekt mitt dagsforbruk av piller. Jeg fyller 6 slike og da klarer jeg meg noen dager.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Dosett: jeg har tre. Den største de har på apoteket er for liten... Og noe er dråper, noe er gel, noe er tabletter. Ikke lett å ha alt det i en dosett Så akkurat nå bruker jeg kun en bitteliten dosett til min T3 dose, som jeg fikser hver kveld. Så har jeg et morgenrituale, og et kveldsrituale med hver sine piller. Det hadde vært deilig om noe kunne kuttes vekk!
    Blondies pointe er vældig mentalt "aflastende". Og denne aflastning - mental ro - kan være næsten lige så nyttig som pillerne.

Hvis du søger på http://www.amazon.co.uk med søgeord Pill dispenser, kommer der mindst et par hundrede forskellige, prisrimelige dosetter frem. Bl.a. denne

Og det er rigtig nok, at du kan ikke lett å ha dråber og gel i dosetten, men du kan have f.eks. en rød perle for dråber, og en blå perle for gel, inde i rette rummet i dosetten. Eller to perler i samme rum, hvis noget skal tages to gange om dagen.

Når du fjerner en perle for hver gang du tager dråber/gel, har du styr på sagen. Du slipper for senere at tænke dig træt af forsøg på at huske om de er eller ikke er taget. Ingen perle tilbage i dosette-rummet = medicin taget.

Det er guld værd, kan jeg hilse at sige. Sjældent er der noget som stresser SÅ stærkt, som flere forgæves forsøg på at huske noget man er usikker på...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn