Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
Hybrid View
-
25-08-12, 20:34 #1
Sv: Har Graves og skal snart opereres (have fjernet skjoldbruskkirtel). Gode råd søge
Hej

Mon nogen hjælpe mig med nogle gode kostråd m.m. i forhold til min Graves?
I ( et måske urealistisk) håb om, at det kan udjævne min skæve profil med T3 i overkanten (2,28) og T4 i underkanten (9,3) af normalværdierne, har jeg tænkt mig at forsøge med at sætte ind på kostområdet. Dette gælder også i forhold til mine alat-tal, som har ligget noget højt (sidste gang på 88), og som gerne skal længere ned, inden jeg skal mødes med min endokrinolog om godt en uges tid (venter på brev desangående). Fysisk har jeg det stadig fint uden mærkbare symptomer på ikke at kunne tåle PTU.
Tidligere har jeg i perioder/mere eller mindre været noget af en "sukkergris", men her de sidsts 14 dages tid har jeg næsten intet sukker fået, hvilket jo må være godt for organismen uanset hvad. Agter at fortsætte med dette og har desuden i dag fået købt nogle goitrogene fødevarer som jordbær, pinjekerner, mandler m.m. Har læst lidt om emnet her på dette forum, men synes ikke, der er meget at finde, som direkte relaterer til Graves. Er heller ikke vild med tanken om at spise rå brocoli, kål etc.
Findes der en liste på dansk over goitrogene fødevarer? Og hvor "almindeligt" må jeg i det hele taget spise ud over det goitrogene? Er der fødevarer, som bør udelukkes i tilfælde af Graves? Kort sagt: hvordan er den "ideelle" Graves-kost? NÅ ja! Og den "ideelle" osteoporose-kost (har jo nyligen fået konstateret osteoporose og er sat i behandling med medicin)? Men nu stiller jeg måske for mange spørgsmål?
Hvad angår drikkevarer, drikker jeg nærmest kun kamillethe og vand - samt en sjælden ganm alm. the, saftevand og friskpressset appelsinjuice. Jeg drikker aldrig mælk men spiser surmælksprodukt til morgenmad, som jeg tænkt mig hurtigst muligt at skifte ud med hirsegrød.
Jeg har aldrig været overvægtig, og har som regel ligget på 52 kg til mine 160 cm. Pt vejer jeg 47 kg, som egentlig passer mig fint. Regner også med at tage noget på i muskelmasse, når jeg er kommet i gang med noget styrketræning. Konditionen har jeg i 2-3 uger holdt nogenlunde ved lige med daglig cykeltur på 50-60 min. Inden jeg blev syg, trænede jeg 3-4 timer om ugen i motionscenter(konditionstræning på stepbænk og noget styrketræning).
Min største bekymring lige nu, er at mit stofskifte, levertal etc ikke retter sig op i den nærmeste tid, og at jeg vil være/føle mig nødsaget til at komme under kniven eller tage radioaktivt jod. Jeg kan næsten ikke bære tanken om, at min lille, fine - og ja, overaktive - skjoldbruskkirtel skal sættes ud af spillet. Frygten er der næsten hele tiden, og min nattesøvn er derefter. Ind imellem må jeg ty til en halv sovepille for at få en nogenlunde nattesøvn. Tsk, tsk! Ja, og så er mine bekymringer og problemer vand i forhold til dem, som mange her på forummet kæmper med.
-
04-09-12, 15:55 #2
Sv: Har Graves og skal snart opereres (have fjernet skjoldbruskkirtel). Gode råd søge
Hej

Er der mon nogen, der har tid og overskud/lyst til at komme mig til undsætning vedr. min Graves? Pt føler jeg mig meget alene med min sygdom, som jeg ud over at tage medicin (PTU) for prøver at "bekæmpe" med en sund, sukkerfri, så godt som glutenfri kost i håbet om, at min såkaldt skæve profil (dvs at T3 og T4 ikke følges ad) vil udjævne sig og mit levertal vil falde til normalområdet. Jeg er virkelig parat til at gå langt i forhold til at slippe for operation eller radioaktivt jod, da jeg på ingen måde har lyst til at ende op som permanent hypoteroid.
Rent kostmæssigt famler jeg stadig i blinde, da jeg endnu ikke har fået/fundet et fyldestgørende svar på, hvad der er den ideelle kost i forhold til Graves. Ud fra hvad jeg har læst, er jeg usikker på, om goitrogene fødevarer er noget for mig. Dels i forhold til struma (som jeg ikke har men heller ikke vil fremprovokere), og dels fordi mine T3 og T4 tal nu ligger i den lave ende. Ja, faktisk ligger T4 nu under normalområdet.
Jeg lægger lige (nogle af) mine blodprøvesvar frem i håb om, at det kan hjælpe mig til at få svar på, om der kan være tale om falskt sænket TSH, da både min TSH og T4 er lave. Hvis nogen kan skrive om eller henvise mig til relevante steder om falskt sænket THS, må de meget gerne det.
Biokemiskkumuleret svar (blodprøve-tal):Dato.............................. TSH (0,3 – 4,5 int. Enh.)............ Total T3 (1.-1 – 2,5)................... Frit T4 (Thyroxin – 12,0 – 21, 0)....... Alat: 14/2 – 2012: 29,4 15/2: 24/2: 4,6 32,6 44 13/3: 2,63 14,8 108 27/3: 0,055 2,0 8,3 109 13/4: 3,7 22,8 44 24/4: 3,4 21,6 2/5: 2,81 13,3 15/5: 0,016 2,71 8,8 12/6: 5,7 19,3 3/7: 3,5 17,0 215 10/7: 0,014 3,1 13,8 182 23/7: 0,013 4,5 15,8 100 25/7: 4,1 20,7 30/7: 3,0 17,9 7/8: 2,03 12,1 14/8: 0,02 2,28 9,3 88 28/8: (egen læge) 0,08 1,94 7,4 60 31/8: 0,113
Vedr. den sidste blodprøve d. 31/8: bad jeg om at få svarene tilsendt, men tror, at grunden til, at T3, T4 etc ikke står i de tilsendte papirer, er, at prøvesvarene er rekvireret fra og tilsendt det sygehus, hvor jeg oprindeligt stod til at skulle opereres. Kan nu ikke forstå, at jeg ikke har fået alle svar, da jeg jo har ret til at få dem udleveret. Går da også ud fra, at det er en fejl, at der skulle tages og videresendes svar fra disse blodprøver, da min operation jo netop er aflyst i hvert fald indtil videre.I den her uge skal jeg så ifølge min endokrinolog, som ringede mig op i dag, have taget nye blodprøver, som han vil se på på fredag. Jeg kan ikke forstå, at jeg ikke allerede i sidste uge er blevet sat ned i dosis nu, da både T3 og T4 er for nedadgående og på vej udenfor normalområdet.
Jeg er stærkt utilfreds med den måde, det hele foregår på fra sygehusets/den fortravlede endokrinologs side. Han har fokus på den skæve profil, som han siger vil være vanskeligt at styre hus. Og jeg fornemmer ret så meget, at han ved næste samtale igen vil bringe operation på tale. Jeg derimod vil have ham til at fokusere på muligheden for via tålmodig finjusteringaf medicinen, som jeg - i og med, at mit alat-tal er ved at være tæt på normalområdet - vil mene, at jeg godt kan fortsætte med. Er mit "krav" til ham helt urealistisk?
Anyway! I morgen vil jeg forsøge at få ham i tale og spørge ham, om jeg ikke allerere nu skal sættes ned i dosis i stedet for at vente til mandag eller hvornår, jeg nu hører fra ham.
Mismodige hilsener fra en efterhånden noget knotten men endnu ikke helt opgivende kvinde med Graves
-
04-09-12, 19:04 #3
Re: Har Graves og skal snart opereres (have fjernet skjoldbruskkirtel). Gode råd søge
Hei!

Du er ikke alene
selv om jeg ikke har noe fasitsvar til deg.
Dine blodprøver virker for meg som om det kanskje er blokkerende TRAS du har siden stoffskiftet ditt uten tvil går mot lavt.
Jeg håper at de mer erfarne på forumet retter meg om jeg tar feil.
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8434
Da jeg fikk påvist min Graves sa Aker først at den var blokkerende men som det så riktig ble påpekt fra forumet her, så var det feil. Min Graves blir forresten ikke behandlet. Legene håper antistoffene i kroppen min balanserer hverandre, så sitronolje er altså min betablokker når jeg våkner med hvilepuls på rundt 140 og kjenner meg som noe katten har spytta ut.
For mitt vedkommende som har både Hashimoto og Graves, så unngår jeg soyaprodukter, hirse og andre goitrogene grønnsaker og spiser lavkarbo. Sitron bruker jeg jevnlig og det samme med paranøtter som er rike på selen. Selen har vist seg gunstig for og dempe antistoffer i kroppen (og så smaker de godt)
Og være syk, er en ensom følelse i grunnen. Spesielt om man har en sykdomsbilde som ikke er helt som alle andres og gjerne ekstra ille om man har en lege som er villig til og gjøre både det ene og andre med oss uten og tenke på at det er vi som må leve med kroppen videre om legen tar feil..
Sender deg iallefall en stor
ps.
Min FT3 og FT4 følges heller ikke, og har ikke gjort det disse årene jeg har vært syk; FT3 ligger helt nederst i referanseområdet, mens FT4 ligger over referanseområdet, men kroppen min synest visst det er ok slik.Sist endret av Pingvinen; 04-09-12 kl 20:11
-
04-09-12, 21:35 #4
Hej Bente

Tusind tak fordi du tog dig tid til at svare mig. Det varmer og opmuntrer mit lille
Jeg har været inde og læse på det link du sendte mig, men jeg ved ikke, om jeg har forstået det godt nok til, at jeg kan "bruge" det overfor min endokrinolog. Tror dog, at jeg vil gøre et forsøg.
Tak for dine råd vedr. kosten. Tror også, at jeg vil holde mig fra soya og hirse m.m. Jeg har fået købt økologiske citroner, som jeg nu må se at komme i gang med at spise/bruge. Jeg vil også se at få skaffet mig nogle økologiske paranødder, som jo er det rene guf
Rent fysisk har jeg det heldigvis pt ok. Har været lidt mere træt og døjet med hovedpine de sidste par dage og har ind imellem ondt i maven pga uro og bekymring (tror jeg), men har heldigvis ikke høj puls, som du nogen gange er plaget af. Det trøster mig, at du tilsyneladende har haft det godt nok med, at dit T3 og T4 ikke har fulgtes ad. Så er der måske også håb for mig ang. dette.
Tak for din omsorg og mange hilsener fra mig
-
04-09-12, 22:07 #5
Re: Har Graves og skal snart opereres (have fjernet skjoldbruskkirtel). Gode råd søge
Hvis du skriver blokkerende TRAS i søkevinduet øverst til høyre på siden her, kan du kanskje finne mer.
Jeg har ikke klart og finne så veldig mye selv, da blokkerende TRAS er veldig sjelden.
Stimulerende TRAS er den vanlige varianten av TRAS og den fører til at FT4 og FT3 blir himmelhøye, mens TSH nærmest blir uleselig.
Blokkerende TRAS, slik jeg forstår det, fører til at skjoldbruskkjertelen ikke får beskjed om at den skal produsere mer FT4, fordi TRAS blokkerer signalene, noe som vil føre til at man får lavt stoffskifte. Da vil man ha nærmest uleselig TSH og for lav FT4 og FT3.
Det finnes ingen tester som kan avsløre hvilken type TRAS man har; man må se på hvordan FT3 og FT4 oppfører seg.
Slik jeg tenker vil det bety at uansett om du opererer bort kjertelen eller ikke, så vil konsekvensen være lavt stoffskifte og behov for stoffskiftemedisin. Men andre her inne kan kanskje mer om dette enn jeg kan
-
05-09-12, 20:39 #6
Hej igen Bente R!
Og mange tak for din besked.
Ang. det du skriver om blokerende TRAS, kan jeg ikke gennemskue, om det er det, der er tale om i mit tilfælde. Tror dog ikke, det er det, da mit T4 - så vidt jeg kan se - ikke følger mit TSH. Mit TSH er for opadgående, og mit T4 er for nedadgående. Ja, faktisk ligger sidstnævnte nu under normalområdet. Som jeg kan se det, er det min nuværende dosis PTU, som er for høj og derfor har gjort, at T3 og T4 ligger henholdsvis lavt i og under normalområdet. Så jeg går da ud fra, at min endokrinolog - uanset hvilke "planer" han har i forhold til mit stofskifte - sætter mig ned i dosis, næste gang jeg hører fra ham. Er bare træt af, at der går så lang tid fra, man/jeg kan se, at det går mod for lavt stofskifte, til der blivet sat ind mod dette. Forsøgte at få fat på min endokrinolog i dag, men han er ikke at træffe/snakke med inden fredag, hvor han skal se på resultatet af de blodprøver, som jeg fik taget i dag. Så jeg må væbne mig med tålmodighed og gøre mig "kampklar".
Har en dundrende hovedpine så slut for nu
-
05-09-12, 23:02 #7
Jeg prøvde og finne info om PTU for og se om dette produktet faktisk kan senke stoffskiftet uten at TSH viser det.
Klarte ikke sånn rett uten videre og finne det, men fant iallefall at PTU har som bivirkning både hodepine, kvalme, kløe og leverproblemer
http://drugs.emedtv.com/ptu/ptu.html
Normalt når stoffskiftet blir for lavt slik dine prøver viser, så vil TSH stige høyt. Du har for lav både TSH og FT4, og det var derfor jeg tenkte blokkerende TRAS, men jeg er ingen lege, så jeg skal ikke skråsikkert si noe.
Hvor høy TRAS har du, og har de sjekket om du også har anti-TPO? Om du også har anti-TPO så kan man ikke se på TSH i det hele tatt; den er upålitelig. Og de tallene du står igjen med da sier at du har lavt stoffskifte og ikke høyt.
TSH er ikke noe hormon, men rett og slett signal fra hypofysen om hva som skal produseres.
Jeg synest ikke tallene dine hører ut som vanlig stimulerende TRAS, og jeg syenst det er merkelig at du står på PTU når ikke levertallene dine er fine?
Jeg synest også det er en smule merkelig at legene vil fjerne kjertelen din sånn rett uten videre.......
Lignende tråder
-
Fjernet skjoldbruskkirtel 2009. Trætte binyrer. Savner min kirtel...
Av Ceven i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-12-13, 23:29 -
Gode råd søges. Værre af Eltroxin og Levaxin?
Av paxx i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 3Siste melding: 02-01-10, 08:53 -
Skal hele skjoldbruskkirtlen opereres væk?
Av Pochahonta i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 19-10-09, 14:24 -
Skal opereres
Av Angelina i forumet OperasjonssalenSvar: 2Siste melding: 25-10-07, 17:33 -
Jeg skal opereres på Ullvål, så håper kirugene dere er flinke.
Av mor3barn i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 08-10-07, 12:31

Svar med sitat

Bokmerker