Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
Threaded View
-
16-08-12, 02:36 #7
Sv: Har Graves og skal snart opereres (have fjernet skjoldbruskkirtel). Gode råd søge
O.K. Lad mig lige spørge først:
Er der blevet foretaget thyreoideascintigrafi på din skjoldbruskkirtel?
Er der blevet målt TSH-receptor antistoffer (TRAb)?
Jeg kan heller ikke forstå tallene for T3 (2,28) og T4 (9,3) du angiver i forrige indlæg... 2,28 for T3 er en "total" værdi, hvorimod 9,3 for T4 er en "fri" værdi. Det er altså ikke pålideligt at vurdere forholdet mellem T4 og T3 når det første er målt som total værdi mens det andet - som fri. Desuden er thyreoideahormoner i plasma altid bundet til thyroxinbindende globulin (TBG).
Målingen af den "totale" værdi af et bestemt hormonniveau vil derfor altid være påvirket af det aktuelle TGB-niveau i blodet, hvilket gør målingen af total værdi af dit T3 faktisk upålidelig som diagnoseværktøj (hvorimod målingen af fri værdi af T3 vil altid give et nøjagtig resultat). F.eks. hvis TGB er for lav - vil T3 ligge højt.
Er dit TBG (thyroxinbindende globulin) blevet målt?
Så er jeg også lidt i tvivl om tallet 2,28 for dit totalt T3. Du har ikke skrevet hvad reference-intervallet er for netop dette resultat, men overordnet i DK ligger referenceintervallet for Total T3 på mellem 1,10 – 2,50 nmol/L for personer over 18 år, så her ligger dit T3 faktisk indenfor normalområde.... TSH på 0,02 er lavt, men mit TSH har i årevis været umålbart (som hos mange på Thyroid), alligevel er jeg absolut ikke hyperthyroid.
Alene et lavt TSH kan altså ikke bruges til at diagnosticere hyperthyreose, selv om mange læger begår netop denne fejl, til omfattende skade for deres patienter, herunder talrige diagnoser "idiopatisk (uden påviselig grund) hyperthyreose". Millioner af patientliv worldwide er gået i hundene på denne konto.
Ved du hvad referenceintervallet (normalområdet) er for målingen af dit T3 ?
Har du fået udleveret udskrifter af alle dine blodprøver, eller er disse tal bare noget lægen/lægerne har fortalt dig under konsultationen?
Hvis du ikke har dine tal hos dig sort på hvidt - bør du hente udskrifterne snarests muligt, fordi du har brug for at få ryddet op i forudsætningerne for den diagnose og behandlingsoplæg du har fået. Du er nødt til at være sikker på hvad du fejler og lige nu - er grundlaget altså ret så svævende. Der er ikke mange dage til d. 4. september....
Indtil videre, at dømme ud fra hvad du selv har beskrevet - kan man ikke binde sig til en bestemt diagnose, medmindre de undersøgelser/prøverne jeg spørger om, er rent faktisk blevet foretaget.
Vær opmærksom på, at du har krav på Aktindsigt i dine patientjournaler uanset fra den praktiserende læge eller fra hospitalet.
Jeg venter med at skrive mere til jeg/vi har hørt fra dig igen...
Sist endret av Anisa; 16-08-12 kl 03:19
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Fjernet skjoldbruskkirtel 2009. Trætte binyrer. Savner min kirtel...
Av Ceven i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-12-13, 23:29 -
Gode råd søges. Værre af Eltroxin og Levaxin?
Av paxx i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 3Siste melding: 02-01-10, 08:53 -
Skal hele skjoldbruskkirtlen opereres væk?
Av Pochahonta i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 19-10-09, 14:24 -
Skal opereres
Av Angelina i forumet OperasjonssalenSvar: 2Siste melding: 25-10-07, 17:33 -
Jeg skal opereres på Ullvål, så håper kirugene dere er flinke.
Av mor3barn i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 08-10-07, 12:31

Svar med sitat

Bokmerker