Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Threaded View
-
14-08-12, 15:02 #3
Sv: Nydiagnostisert, TSH på 74
Hei

TSH på 74 er høyt, men du har også høy anti-TPO, og det kan være stoffskiftet ditt har vært lavt i lang tid fordi antistoffene i lengre tid har angrepet skjoldbruskkjertelen din slik at uansett hvor mye TSH har skreket og ropt til skjoldbruskkjertelen din om og øke produksjonen, så har produksjonen av FT4 hele tiden gått ned siden "fabrikken" i skjoldbruskkjertelen har blitt svekket av antistoffene.
Med så høy anti-TPO som du har, så er det snakk om den auto-immune varianten av lavt stoffskifte (Hashimoto) og du vil være avhengig av og få stoffskiftehormon som tabletter resten av livet.
Neste gang du skal til legen, ville jeg bedt om også få sjekket FT3 (det virksomme hormonet), vitamin D3, B12 og ferritin. De tre siste her er svært vanlige at blir lave ved lavt stoffskifte og gir mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte + om de er lave er det vanskeligere for kroppen og nyttigjøre seg Levaksinen.
Min TSH var til sammenligning 18,6 og FT4 9,4 og anti-TPO >1300 da jeg ble diagnotisert for snart fire år siden. Jeg startet rett på 100 mcg Levaksin, men måtte justere det ned etter 6 uker fordi stoffskiftet plutselig ble for høyt.
Men TSH er ikke et hormon, men et signal.
En enkel forklaring er at TSH er handlelisten du skriver. Du blir ikke mett av den. I butikken handler du varene du planlegger og bruke, og de er det samme som FT4, men selv om du har handlet dem, blir du ikke mett. Når middagen er laget og du starter og spise har du FT3, altså det du trenger.
Det er altså ikke bare den høye TSH`-en som gir deg alle symptomene, men den lave FT4 og sannsynligvis også lave FT3. Kroppen din sulter etter stoffskiftehormoner.
Lignende tråder
-
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010
Av smgj i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 202Siste melding: 29-06-19, 11:44

Svar med sitat
Bokmerker