Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
04-03-08, 18:24 #1
Ny her, usikker på endrede verdier
Jeg er en jente på 40 år som har vært medisinert med Levaxin for lavt stoffskifte siden jeg var 19 år.
Jeg har hatt stabile verdier (så vidt jeg vet) i alle år, frem til i fjor. Brukte da 6 tabl. 100 mikrogram pr. uke.
I april i fjor fikk jeg beskjed om å øke dosen pga endrede verdier i TSH, som da var på 5,7 (referanse 0,20-4,0). Fritt T4 var 16,3 (ref.verdi 9.0-22.0). Verdiene før dette var hhv. TSH- 2,62 og fritt T4-18,4.
Samtidig fikk jeg beskjed om at jernlageret var tomt, så jeg måtte ta jerntabletter i 3 mnd i tillegg.
Dessverre
tenkte jeg ikke over at grunnen til at jeg følte meg såååå sliten og tom for energi kunne ha med stoffskiftet å gjøre. Jeg har jo hatt stabile verdier i 20 år!!! Trodde jeg bare var sliten av jobb og andre ting. Konsentrasjonen var lik 0 og følte at jeg hadde bomull i hodet. Ikke så rart det igrunn.
Levaxin ble øket til 8 tabl. (100 mikrogram) pr. uke. Og nye prøver, etter 3 mnd, viste TSH 1, men fritt T4 var 18,4. Følte meg myyye bedre.
Nå har jeg imidlertid fått svar på nye prøver som viser at TSH igjen har øket til 4,3. Fritt T4 er 18,6.
Jeg har over en periode måtte ta endel medisiner på grunn av prolaps i ryggen (operert nå
), og jeg er usikker på om disse medisinene kan ha påvirket virkningen av Levaxin. I utgangspunktet har jeg ikke funnet noen grunn til det. Medisiner jeg har måtte ta i denne sammenheng er Voltaren, Pinex forte, Neurontin. (Sistnevnte da prolapset trykket på isjiasnerven og ga store smerter).
Jeg bekymrer meg selvfølgelig over at TSH har økt igjen, og lurer på om andre har hatt lignende erfaringer.
Takknemlig for råd!
Hilsen
-
04-03-08, 19:05 #2
Hei
og velkommen.
Jeg har ikke vært med på lignende, men vil si at hvis jern lagrene dine er tomme så gjør det også at man får mange symptomer som er like stoffskiftet. Har du sjekket b-12 også?
Det med Levaxinen kan være at du har har rest funksjon i kjertelen som nå har stoppet og at det er derfor du trenger mer hormoner nå. Ellers forandrer jo kroppen seg hele tiden, noe som også kan påvirke hormonbalansen.
Tror ikke du skal bekymre deg for at du må øke dosen, for den dosen du har tatt er ikke stor. Har ikke hørt at de medisisnene du har tatt skal ha innvirkning på Levaxinen. Men min personlige erfaring er at når jeg blir syk så må jeg ofte øke Levaxin dosen. Det kan kanskje ha en sammenheng?
Ellers så er det kalsium og jern som ikke skal tas i nærheten av Levaxinen (om ikke teflonhjernen spiller meg et puss). Så hvordan
tar du Levaxinen? På fastende mage eller med mat og andre medisiner?Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
04-03-08, 20:16 #3
Ja, kalsium og jern hindrer opptak av levaxin.
forresten så finner du oversikt over interaksjoner osv ved å slå opp levaxin på www.legemiddelsiden.no og det står diverse om det til venstre.
-
04-03-08, 23:02 #4
Hei, og tusen takk for svar
!
Ja, jeg merket godt at jeg var tom for jern samtidig med forhøyet TSH i fjor. Var temmelig på felgen. Tok ikke jerntablettene samtidig med Levaxin.
Jeg har ikke sjekket b-12, men jeg har kontrolltime hos legen i morgen, så jeg skal spørre om det da.
Jeg aner ikke om det har vært noen restfunksjon i kjertelen, men det er jo fullt mulig det. Ellers har jeg vært syk siden november, og på grunn av smerter har det blitt meget lite søvn. Dette påvirker jo immunforsvaret, så den ene infeksjonen har avløst den andre de siste månedene.
Jeg var ikke klar over at man kanskje bør øke dosen av Levaxin når man er syk. Er det noe du gjør på eget initiativ, eller i samsvar med lege? Jeg skjønner jo nå at jeg må følge med på prøveresultater selv, og se hvordan de slår ut i forhold til hvordan jeg har det.
Jeg tar Levaxin om morgenen på fastende mage, og ikke sammen med andre medisiner.
Har sjekket oversikten over interaksjoner nå, og kunne ikke finne igjen noen av medisinene der. Bortsett fra jern da, men det fikk jeg beskjed om å ta med 2 timers mellomrom, så det var jeg jo forsåvidt klar over.
Jeg ser jeg har mye å lære om en sykdom jeg har hatt i over 20 år.
Hilsen
-
05-03-08, 00:48 #5
Selv snakker jeg alltid med legen om justering av dose. Jeg synes det er det tryggeste
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
06-03-08, 21:49 #6
Var da på kontroll i går, og skulle øke med 1 tablett Levaxin i uken. Dvs 9 tabletter pr. uke (100 mikrogram). Og deretter følge opp med nye blodprøver etterhvert. Glemte selvfølgelig å spørre ang b12 da :( .
Tok ellers blodprøve for å sjekke mykoplasmabakterier da jeg ikke blir bra av infeksjon (igjen!!) og er veldig tungpustet. Ellers mente legen at ingen av medisinene jeg har tatt over en periode skulle påvirke Levaxin.
Ellers kan jeg nevne at jeg tidligere har fjernet galleblæren, og har noe som kalles SOD- Sphincter of Oddi Dysfunction (kramper i gallegangene) og har fått utført ERCP og kuttet lukkemuskelen i gallegangen. Endte nemlig opp med bukspyttkjertelbetennelse på grunn av disse krampene, og det var langt fra godt kan jeg si. Har også astma-allergi, og er allergisk for pollen og midd, og har noe kryssallergi til div matvarer.
Noen andre som kjenner seg igjen?? Tenker på om det har noen sammenheng med lavt stoffskifte.
Hilsen
-
06-03-08, 21:54 #7
Lavt stoffskifte- sammenheng med andre sykdommer?
Jeg kopierte dette innlegget hit da det kanskje hører mer til her enn på presentasjoner.
Var da på kontroll i går, og skulle øke med 1 tablett Levaxin i uken. Dvs 9 tabletter pr. uke (100 mikrogram). forhøyet TSH, verdi 4,3 (ref.verdi 0,2-4-0) Og deretter følge opp med nye blodprøver etterhvert. Glemte selvfølgelig å spørre ang b12 da .
Tok ellers blodprøve for å sjekke mykoplasmabakterier da jeg ikke blir bra av infeksjon (igjen!!) og er veldig tungpustet. Ellers mente legen at ingen av medisinene jeg har tatt over en periode skulle påvirke Levaxin.
Ellers kan jeg nevne at jeg tidligere har fjernet galleblæren, og har noe som kalles SOD- Sphincter of Oddi Dysfunction (kramper i gallegangene) og har fått utført ERCP og kuttet lukkemuskelen i gallegangen. Endte nemlig opp med bukspyttkjertelbetennelse på grunn av disse krampene, og det var langt fra godt kan jeg si. Har også astma-allergi, og er allergisk for pollen og midd, og har noe kryssallergi til div matvarer.
Noen andre som kjenner seg igjen?? Tenker på om det har noen sammenheng med lavt stoffskifte.
Hilsen
06-03-08, 22:08 #8
Når stoffskiftet i kroppen er for lavt, så er alt galt.
Det er feks aktiviteten stoffskiftet lager som gir oss kroppstemperaturen. Særlig om natten da alt anne jo hviler.
Bare det innvirker jo på systemet.
Har du hatt feber i det siste da ? Ikke jeg heller - feberfølelse har jeg hatt, men den var feberløs.
Og det er jo viktig at kroppen får bruke febervåpnet i infeksjonskampen.
Tatt morgentempen da ? Er den for lav så virker ikke behandlinga.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-03-08, 13:06 #9
Hei, det med allergier kjenner jeg meg igjen i, men de er bedre nå.
Leser norn ganger om det med gallen, at andre har det også og jeg har sett noen referanser om at det har en viss sammenheng med lavt stoffskifte.
Men ved riktig medisinering så skulle det egentlig nesten være som normalt, det er de som gikk lenge hypo og ubehandlet som forteller om disse problemer.
-
07-03-08, 13:16 #10
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2007
- Sted
- Danmark
- Meldinger
- 20
Hvad skal morgentemperaturen være? Skal den tages lige efter man er vågnet og stadig ligger i sengen?
KerstinHilsen Kerstin
Hashimoto thyreoditis.
Fik december 2005 konstateret begyndende lavt stofskifte (subklinisk) og kom i behandling med eltroxin.
Anti-TPO 3600
Lignende tråder
-
Ny og usikker...
Av Margrethe i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 06-09-11, 15:54 -
Ny her og usikker
Av jone i forumet PresentasjonerSvar: 5Siste melding: 15-03-08, 11:47 -
Ny her, usikker på endrede verdier
Av Wenche1 i forumet PresentasjonerSvar: 6Siste melding: 14-03-08, 14:01 -
Usikker
Av marthemaria i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 8Siste melding: 03-12-07, 16:07 -
USIKKER!!
Av rimeny i forumet Høyt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 27-08-05, 22:32
Svar med sitat
Bokmerker