Viser søkeresultater 1 til 10 av 15

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    50
    Meldinger
    135

Standard Sv: Hjelp til formulering av brev til Legen

Fått svar tilbake i fra legen. Er ikke fornøyd med svaret. men hu har i det minste lest, og er for en økning, men ikke langt nær der jeg vil. Skal uansett til arendal i august, så vet ikke om jeg gidder å gjøre noe mer med dette.

"Takk for mail, beklager at jeg ikke har fått svart før nå.

Jeg setter pris på tilbakemeldingen.

Hvis jeg forstår deg rett ønsker du å øke doseringen av Levaxin. Dersom du føler at formen er i forverring fra vår siste samtale er det ikke noe problem. Du skriver at du ønsker å øke doseringen til 50 mg (antar at du da mener 50 mikrogram). Det kan bli litt mye med en gang og øke til 50 mikrogram daglig. Jeg anbefaler deg derfor å øke til 50 mikrogram 2 ganger i uken, og fortsette med 25 mikrogram de resterende dagene. Så kan vi trappe ytteligere opp i forhold til blodprøvesvar.

Høres dette greit ut for deg? "

Er ikke fornøyd med svaret, men hu har i det minste tatt i betrakning noe av det jeg har sagt.
    Slik det er nå, så vet jeg ikke om jeg gidder å gjøre noe mer mot henne. Har jo allerede økt til 50 mikrogram pr dag alikevel. Og har time i arendal i august, rundt den tiden hvor det er greit å få tatt ny prøve og eventuelt en økning alikevel.
    Trodde faktisk ikke at jeg la noe spessielt merke til økningen denne gangen fra 25 mikrogram. For var veldig trøtt og sliten hjemme. Men da måtte jeg jo gjrøe både det ene og det andre. Straks jeg kom ut her på riggen så kviknet jeg til. Og legger også merke til at jeg kan drikke kaffe uten halsbrann. Noe jeg ikke kunne før. Trøttheten har forduftet selv om jeg ikke klarer å få lagt meg slik at jeg får min 8 timer søvn. Mulig det slår tilbake når jeg kommer hjem. Men akkurat nå nyter jeg å føle meg litt mer våken og ha mer energi.
    har faktisk kommet så langt at jeg har begynt å planlegge fjellturer, noe jeg ikke har orket på flere år. Så skal krysse både det ene og det andre jeg har i håp om at formen holder seg!

Lurer litt på om at jeg merker bedring når TSH går nedover, men når den stabliserer seg så synker formen igjen. Men er som noen nevnte tidligere, 25 og 50 er ingen dose for et voksent menneske.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

det er da godt nok en ... forsigtig læge, du har. Da jeg i sin tid fik Eltroxin (svarende til Levaxin), startede jeg op på 50 µ om dagen, hvilket man også kan læse på apotek.dk er det rigtige - medmindre, man er over 50 og / eller har problemer med hjertet. Jeg har skrevet om det her:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Hos raske /friske mennesker som er under 50 år gamle er det almindeligt at begynde med 50 µ Ellers 25 µ - men man skal ikke gå længe på en for lav dosis, det er en stor belastning for kroppen.

"Voksne over 50 år. Begyndelsesdosis. Sædvanligvis 25 mikrogram i døgnet (evt. 50 mikrogram hver 2. dag) stigende med 50 mikrogram hver 4. uge til sædvanlig vedligeholdelsesdosis: 50-200 mikrogram i døgnet.
    Unge raske. Begyndelsesdosis. Sædvanligvis 50 mikrogram i døgnet stigende med 50 mikrogram hver 4. uge til sædvanlig vedligeholdelsesdosis: 50-200 mikrogram i døgnet.
    Børn. Begyndelsesdosis. Sædvanligvis 25 mikrogram i døgnet (evt. 50 mikrogram hver 2. dag) stigende med 25 mikrogram hver 2. til 4. uge. Højeste dosis er 200 mikrogram i døgnet.
    Bemærk: Tabletterne bør indtages på tom mave."

Nielsigne
    Når man har fået behandling i seks uger, så er det for de fleste høje tid at lægge mere medicin på. Din tsh - som vist er det eneste, din læge seneste har ulejliget sig med at tjekke? - den var den 1. juni på 4,7, hvilket er en del højere, end den tidligere har været. Selvom tsh'en langt fra er noget dækkende udtryk for stofskiftets aktivitet, så er det dog udtryk for, at hypofysen kalder på mere stofskiftehormon.

Hvorfor tager din læge ikke flere /andre prøver end tsh? Hvorfor reagerer h*n ikke på, at din tsh er så meget højere end tidligere?

Her skriver en tsh-tilhænger om, hvor tsh'en skal ligge: "Hos patienter med lavt stofskifte skal man prøve at indstille behandlingen til TSH niveauer omkring 1 mU/l. " http://www.thyreoidea.dk/artikler/me...sh-vaerdi.html
    Print teksten ud og ta den med til din læge. Den ene tsh-læge plejer at respektere den anden ... i hvert fald, når det som her er en Ph. D., Dr. Med., der skriver.
    (Så kan man altid vende tilbage til, hvor smart det er absolut at skulle ha en tsh på ca. 1 - for mit vedkommende har den måttet ned til i hvert fald det halve for at resten kunne stemme!)

Mere om (lave) tsh-værdier her:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Hei alle sammen

Jeg sendte en mail til Aker hormonlaberatoriet vedrørende ref. verdier og hva som er optimal verdier ved behandling av lavt stoffskifte.
    Jeg skal ta med dette til legen min

Svaret jeg fikk følger her;

Hei

Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
    OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
    Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.

Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
    overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
    og her:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Og her http://www.sciencedaily.com/releases...0315230910.htm
    "The study found that patients with very high (>4.0mU/l) or suppressed (≤0.03mU/l) TSH levels more frequently suffered from heart disease, abnormal heartbeat patterns and bone fractures compared to patients whose TSH levels are in the normal range (0.4-4.0 mU/l). Patients who had a slightly low TSH level (0.04-0.4mU/l) did not have an increased risk of contracting any of these conditions.

These results show for the first time that it may be safe for patients taking long-term thyroxine replacement therapy to have a low but not suppressed TSH level. These patients do not show an increased risk of suffering from heart disease, bone fractures or abnormal heartbeat patterns. This means that patients may be able to take slightly higher doses of thyroxine than are currently recommended without having an adverse effect on their health."

Nielsigne
    PS. Her er så en svensk vejledning vedr. Levaxin: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...02&DocTypeID=3
    Den siger det samme som vejledningen om Eltroxin, nemlig 0,05 mg, hvilket svarer til 50 µ

Nielsigne

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    50
    Meldinger
    135

Hu testet mer, men var bare jeg som ble litt satt ut av legen den gangen, så orket ikke å spørre om alle resultatene. Derfor kom de ikke med da jeg skrev dette innlegget.

Men her er de

Dato 01/06/2012
    Tid 08:15
    TSH (Ref.) 4,7 (0,2-4)
    FT4 (Ref.) 17,9 (11,0-23,0)
    FT3 (Ref.) 4,8(3,5-6,5)
    anti-TPO (Ref.) 40 (<100)
    Tras 0,8 (<1)
    Kommentar 0,25 Tyroksin 6 uker

Usikker på hva jeg skal argumentre med til legen, siden hun ikke ville følte rådet om å komme ned til rundt 1 i TSh, la jo med flere artikler. Og hennes egne ord da hu ringte etter den prøven 1.6 "det er bare tsh som er litt forhøyet og nesten innen for normal nå, alt annet ligger innen for normalen. Så jeg syns ikke vi skal øke noe mer, men følge med, og ta ny prøve i august"

Så i følge henne har jeg ikke stoffskifte problemer egentlig. For det er kun tsh som er litt forhøyet. La også med artikkler om at verdiene er veldig individuele. Og også artikler som forteller at nivået burde ha gått ned til 0,5-2,5. Følte egentlig at jeg argumeterte godt. Er sikke rpå at eneste grunnen til at hu sier ja til økning er pga at jeg klagde

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    50
    Meldinger
    135

Fått litt bedre tid i dag til å gå igjennom meldingen din fra i går Nielsigne. Syns det var spennende lesning!
    Nå vet jeg ikke helt om jeg klarer å få legen til å lytte. Mente i hvert fall selv at jeg argumenterte godt med både norske og utlandske artikler. Og hun er ikke av de billigste legene heller, siden det er en privat klinikk. Så tenker jeg bare selvmedisinerer meg, til timen i arendal i august.
    Informasjonen du kommer med er i hvert fall kjempe intressang, og merket jeg fikk litt aha opplevelse
    Blir vel til å oppdattere dagboka etter legetimen i august

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

hei Lenak.

Jeg forstår ikke at 25 mcg Levaxin er gitt som «normaldose» for en voksen person. For meg høres dette alt for lite ut selv for noen med såkalt «mild hypothyreose». Jeg tror man blir verre av for lite stoffskiftehormon, så det er ikke rart at du har fått tilbake dine symptomer på lavt stoffskifte. Kanskje du attpåtil burde få Liothyronin (T3) i tillegg til mer Levaxin.

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    50
    Meldinger
    135

hei Elbeth
    Legen i Arendal sa også det, at å gi så lite Levaxine ville ødelegge kjærtelen mer. Han skrev også ut Armore til meg, men usikker på hvorfor, men når jeg tok den så fikk jeg halsbrann, sure oppstøtt osv. Selv om jeg økte sakte. Etter hvert så måtte jeg til og med gå ned på den medesinen for jeg fikk disse plagene, og da fikk jeg i tillegg lav stoffskifte symtomer, så har nå sluttet med Amore helt. mulig at det er pga at det innholder T3, usikkert. Men jeg fungerer i hvert fall tålig greit på Levksine. ligger nå på en dose på 100mcg, har slitt med å øke den også siden jeg får halsbrann og slikt, selv om tempratur og slikt tilsier at jeg skal øke mer. Mulig at kjærtelen min også driver å jobber litt inni mellom at det også er grunn til at jeg sliter litt med å øke. Tiden vil i hvert fall vise hvor jeg havner. Har i hvertfall forstått at jeg må følge med på den hele livet Da bir jeg i det minste kjent med min egen kropp

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Unhappy Sv: Hjelp til formulering av brev til Legen

Sitat Opprinnelig skrevet av Lenak Vis post
    hei Elbeth
    Legen i Arendal sa også det, at å gi så lite Levaxine ville ødelegge kjærtelen mer. Han skrev også ut Armore til meg, men usikker på hvorfor, men når jeg tok den så fikk jeg halsbrann, sure oppstøtt osv. Selv om jeg økte sakte. Etter hvert så måtte jeg til og med gå ned på den medesinen for jeg fikk disse plagene, og da fikk jeg i tillegg lav stoffskifte symtomer, så har nå sluttet med Amore helt. mulig at det er pga at det innholder T3, usikkert. Men jeg fungerer i hvert fall tålig greit på Levksine. ligger nå på en dose på 100mcg, har slitt med å øke den også siden jeg får halsbrann og slikt, selv om tempratur og slikt tilsier at jeg skal øke mer. Mulig at kjærtelen min også driver å jobber litt inni mellom at det også er grunn til at jeg sliter litt med å øke. Tiden vil i hvert fall vise hvor jeg havner. Har i hvertfall forstått at jeg må følge med på den hele livet Da bir jeg i det minste kjent med min egen kropp
    Hej Lenak.

Det kan ikke være Armour som er årsagen til symptomer fra maven. Forsøg på at øge Levaxin giver dig jo samme symptomer. Bliver du slet ikke udredt for dem?

At Levaxin giver dig samme symptomer, men svagere end ved Armour, betyder kun at Levaxin virker svagere end Armour, og selv om skiftet til Levaxin tager toppen af dine mavesyre-problemer, tager det også kun toppen af din hypothyreose. Har du nogensinde prøvet at tage Armour (eller Levaxin) til natten? Flere har rapporteret at deres "bivirkninger" ved hormon-mediciner blev væk efter at de begyndte at tage deres medicin til sengetid.

Hvad de fleste ikke er klar over er, at "hypochlorhydria" er et af de klassiske symptomer på lavt stofskifte, jo længere man har haft sygdommen ubehandlet eller underbehandlet. "Hypochlorhydria" er navnet på "mangel på mavesyre" dvs. for lidt mavesyre. Begge tilstande: for lidt eller for meget mavesyre - giver nøjagtig de samme symptomer, selv om det lyder ulogisk.

Det er alvorligt fordi ikke alene påvirker det negativt effekten af lægemidler - uanset Armour eller Levaxin, men også skaber det dårligt optag af ganske almindelige næringsstoffer fra maden. Man bliver faktisk underernæret selv om man ellers spiser "rigtigt" og "nok". Efterhånden som denne tilstand fortsætter, udvikles flere og flere symptomer der udspringer fra mineral- og vitaminmangler. F.eks. typisk ved lavt stofskifte er mangel på B12-vitamin, hvis kroppens egen syntese bliver svækket af at maden fordøjes med for lidt mavesyre. Sådanne mangeltilstande ved mineraler, vitaminer, enzymer osv. udvikles flere og flere af, efterhånden som lavt stofskifte/"hypochlorhydria" fortsætter.

Det er underligt at "halsbrann, sure oppstøtt osv." - sporet, ikke er blevet fulgt op på af "legen i Arendal"?
    Eller går du nu hos en anden læge?
    Jeg har nok en gang læst dit "brev til lægen" og jeg føler at det er SÅ synd for dig.
    Du er en ung kvinde. Du burde ikke behøve at leve med det for resten af livet.

Jeg har interesseret mig for "hypochlorhydria" fordi jeg selv havde udviklet den efterhånden som jeg var i behandling med Eltroxin årene igennem. Jeg har skrevet om det jeg fandt ud af og tips om det som har hjulpet mig til at blive min "hyporchlorhydria" kvit (efter medicinskifte til Thyroid), i denne tråd. Jeg håber at du ikke har opgivet, fordi denne tilstand du er i nu, er for ringe til at udholde for resten af livet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Skriv et brev til legen din
    Av Mod i forumet Breve til legen
    Svar: 4
    Siste melding: 12-06-12, 15:56
  2. Har skrevet brev til legen...
    Av Huldrena i forumet Breve til legen
    Svar: 15
    Siste melding: 01-03-12, 21:21
  3. Skrive "brev" til legen - noen med erfaring?
    Av Qa i forumet Breve til legen
    Svar: 9
    Siste melding: 10-05-10, 14:04
  4. Hjelp: Skriver brev til Thyreoidea Poliklinikken....
    Av Anne Ma i forumet Breve til legen
    Svar: 20
    Siste melding: 17-10-06, 22:20
  5. Jeg skrevet et brev til legen. Var jeg frekk?
    Av cathrin i forumet Breve til legen
    Svar: 47
    Siste melding: 01-06-06, 18:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn