Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Højt kolesterol
-
24-06-12, 11:34 #1
Højt kolesterol
Hej

Jeg har længe været med på sidelinjen men har ikke haft overskud til andet. Men i sidste uge fik jeg svar på blodprøver vedr mit kolesterol og det ligger alarmerende højt, så nu er jeg nød til at komme ud af busken
Min endokrinolog er helt oppe og køre over det og vil have mig på statiner - det [U]vil jeg IKKE[U]. Jeg har været inde og læse lidt og har fundet ud af at så længe mit T3 er for lavt så er det helt naturligt at mine kolesteroltal er for høje og en af de mange problemer med statiner er at de sænker stofskiftet yderligere samt lægger et kæmpe pres på binyrerne.
Her er tallene:
HDL 1,9 (1 - 2,7)
LDL 10,8 (1,4 - 4,7)
Kolesterol 13,0 (3,3 - 6,9)
Triglycerid 0,7 (0,45 - 2,6)
TSH 0,01 (0,3 - 4)
T4 17,8 (10 - 26)
T3 1,0 (1,2 - 2,8)
Østradiol 0,16
FSH 14,1
LH 3,6
Prolaktin 88 (64 - 432)
Kalium 4,1 (3,5 - 4,6)
Natrium 140 (137 -145)
Kreatinin 55 (50 - 90)
CCP 4,4 (0,0 - 7)
CRP 0,5 (0,0 - 8)
DNA 0,7 (0,0 -10)
Hæmoglobin 8 (7,3 - 9,5)
Leukocytter 3,2 (3,5 - 8,8)
Trombocytter 204 (145 - 390)
Basofilocytter 0,0 (0 - 0,1)
Esinofilocytter 0,0 (0 - 0,5)
Lymfocytter 0,9 (1,3 - 3,5)
Monocytter 0,4 ( 0,2 - 0,7)
Neutrophilocytter 2 (2 - 7)
Jeg har brugt det sidste ½ år på at optimere min kost så den består af ca 90g protein, 25-30g kunhydrat, 90-100g fedt, spiser 2-3 gange om dagen. Spiser kød, æg, grønt, kokosolie, ghee, smør - har holdt mig væk fra frugt og mælkeprodukter. Stoppede med sukrin og stevia for 4 uger siden. Motion har jeg i det ½ år holdt til gåture for jeg blev mere og mere udmattet af træning, men overvejer at starte op men 20 min. styrketræning 3 gange om ugen.
Jeg tager 3½ grain erfa thyroid om dagen og er netop startet på at tage 2 grain 2 timer før jeg står på og 1½ grain ved 12- 13 tiden for at se om jeg kan hive mit T3 op på den måde - før tog jeg erfa før sengetid.
Jeg har været inde på Iherb for at se om der er kosttilskud der kan sænke kolesterolet og har tænkt på Policosanol, men er i tvivl om der er andet jeg skal gøre incl kost- og trænings-mæssigt.
Har forsøgt at få min endokrinolog til at måle Frit T3 for at se hvor meget T3 der kommer ind i mine celler, men det vil/kan han ikke og det samme er gældende for Frit T4, Leptin, rT3 og kortisol spyttest..... er der nogen der ved hvor jeg kan få taget de tests ?
Hold da op det blev et længere indlæg end jeg havde ventet - håber du har holdt ud, men jeg havde pludselig meget på hjertet
Kærlig hilsen
Cirkeline
Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
Begyndende knogleskørhed?
Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske
-
24-06-12, 14:32 #2
Sv: Højt kolesterol
Hej Cirkeline
Jeg ville heller ikke ta statiner, hvis jeg fik den besked ... Policosanol er et godt bud - men det er mere thyroid måske også?? Med det der lillebitte t3, du har, der skal dit kolesterol jo blive for højt, tænker jeg.
Lav-karbo-mad aner jeg intet om. Men måske kan man overveje, om der kan være individuelle forskelle mht. til, hvilke fedtstoffer, der er gode /de bedste, og hvor meget, man skal ha'? Og så kan der være noget med fordøjelsen, når det gælder stofskiftet. Er der styr på det?
Nielsigne
-
24-06-12, 15:38 #3
Denne linken er en av de jeg liker godt
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/
Hadde du fastet minst 12 timer før du tok testen?
Lever man på lavkarbo, så spiser man mer fett, og fett i kosten spesielt de siste 12 timene før en test gir et falskt inntrykk
Ser også på lavkarbo.no at kokosolje som mange av oss bruker, vil gi et falskt inntrykk på testen om man tar det døgnet før en slik test.
Triglyseridene dine er fine, noe som er helt typisk når man spiser lavkarbo. Lave triglyserider betyr vanligvis at LDL er store, og dermed ufarlige.
Hadde vært greitt med en apo-test, for og se hvordan LDL er fordelt i "fluffy",ufarlige partikler og tette farlige partikler. Står litt om det her
http://espenrostrup.com/2011/05/11/m...lipoproteiner/
http://espenrostrup.com/2011/09/03/b...l-med-fet-mat/
http://diabetesforum.funkanu.se/foru...s.asp?TID=1611
http://www.naeringsvett.no/kolesterol
-
25-06-12, 07:04 #4
Nielsigne TAK for dit svar - jeg er glad for at du heller ikke ville tage statiner hvis du fik dem tilbudt, det bekræfter mig i at jeg er på rette vej.
Ja mit T3 er bestemt ikke noget at prale af
, men jeg tager jo allerede 3½ grain som jeg syntes er meget, men der er selvfølgelig ikke langt til 4 grain så det er forsøget værd. Tror du det vil være en ide at supplere med T3? Men jeg er i tvivl om man kun kan få syntetisk T3 eller om der også er naturidentisk.... ved du det? Jeg er nemlig ikke meget for den syntetiske den medicin.
Mht. til lavkarbo-maden så har du helt ret i at der er individuelle forskelle - det kunne være jeg skulle eksperimentere med kød og fedtmængderne samt udvalget. Min fordøjelse har aldrig været bedre end nu bla. fordi jeg sørger for ikke at spise mellemmåltider og sørger for at der er minimum 4 timer fra jeg har spist aftenmad til jeg går i seng.
Kærlig hilsen
Cirkeline
-
25-06-12, 07:14 #5
TAK for dit svar BenteR
Linket til kostdoktorn var rigtig godt, men jeg har ikke fået læst dem fra Espen Rostrup, Diabetesforum og Naeringsvett, men vil gøre det om lidt
Jeg havde fastet i 16-17 timer inden jeg fik taget blodprøven så det burde være ok, men det fedt jeg spiser til daglig er kokosolie og det havde jeg indtaget 16-17 timer før testen, så det kan da godt være at det har påvirket resultatet.
Jeg vil spørge min endokrinolog om jeg kan få testet hvordan fordelingen af store og små LDL partikler er - det vil give et bedre billed af om der er en risiko.
Kærlig hilsen
Cirkeline
-
25-06-12, 07:22 #6
Dette er meget interessant! Og så minder det mig om, at i hvert fald nogle læger - bl.a. min mors - insisterer på, at man skal være fastende, når man får målt kolesterol i det hele taget. Det betyder, at man ikke en gang kan få et glas vand til morgen den dag, hvor blodprøven skal tages. Man kan ta et glas, inden man går i seng og ikke senere end midnat. Til gengæld bliver resultatet af prøven mere præcist, siger de her læger - mens andre siger, det er helt ligegyldigt ....
Men man kan jo selv prøve at undersøge forskellen ...
Nielsigne
-
25-06-12, 07:24 #7
-
03-07-12, 07:39 #8
Tak for oplysningen vedr T3

Det er interessant hvor forskelligt lægerne opfatter hvordan man som patient skal forholde sig forud for en kolesteroltest..... min endokrinolog sagde at det var ligemeget om man var fastende eller ej. Jeg var fastende ved sidste prøve men jeg havde drukket massere af vand og min primære kilde til fedtstoffer består af kokosolie som jeg jo havde spist dagen før prøven blev taget. Hmmmmm den kan vist ikke bruges til meget
Kærlig hilsen
Cirkeline
Lignende tråder
-
Fra lavt til højt stoffskifte
Av Unn i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 0Siste melding: 01-06-12, 12:59 -
Højt kolesterol tegn på lavt stofskifte?
Av Ceven i forumet KolesterolSvar: 4Siste melding: 19-05-11, 08:46 -
Nye blodprøvesvar - højt natrium?
Av gitteh i forumet BlodprøverSvar: 0Siste melding: 19-08-08, 17:53 -
D-vitamin på 52 og for højt kalcium
Av gitteh i forumet D-vitaminSvar: 7Siste melding: 23-11-07, 20:17 -
Lav TSH, normal FT4, højt ANTI-TPO
Av brits i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 25-08-06, 17:05
Svar med sitat

Bokmerker