Side 5 av 19 Først 12345678910111213141516171819 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 184
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Om du går inn på Balderklinikken

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Har fått svar på min morgen-kortisolprøve; 447 (250-750)
    Jeg er av typen som får helt hetta av å ta blodprøver, så jeg blir rimelig stresset. Lurer på hvor mye det har å si for prøvesvaret..? Eller tar det lengre tid før "stresset" kommer i blodet? Leste også på Fürst sine sider at hvis man ligger når man tar blodprøven så kan verdien bli 10% (!) lavere enn ved stående..?! Jeg velger stort sett å ligge fordi jeg har opplevd å svime av ved et par anledninger uten at jeg skjønner hvorfor..
    Og er det slik at kveldsverdien er ca halvparten av morgenverdien? Denne har jeg ikke målt da.. Gjelder samme normalområde for kveldsprøver og? I såfall blir jeg vel i grenseland lav..

Burde jeg få tatt spyttprøver el. døgnurinprøver i stedet for blodprøver slik at jeg fikk luket vekk blodprøvestress fra prøveresultatet..?

Min FT4 har i en årrekke og til alle prøvetagingstidspunkt vært 12 (12-22)/(9,5-24) uansett hvilken verdi TSH (vanligvis et sted mellom 0.6 og 1.4) har.. Kan det være riktig?
    Og hva kan dette ha å si for FT3 som de stort sett velger å ikke måle..?

Blir helt sprø av alt jeg ikke vet!
    Om du går inn på Balderklinikken, er det en kvinnelig lege som har vært elev hos Hertoghe, tror det står "hormoner" under navnet hennes. Vær alltid klar over at hos mange av helhetslegene blir mye foreslått, av terapier, undersøkelser, prøver. Sannsynligvis får du ingenting på blå resept. Du kan ikke trekke av på skatten for store sykdomsutgifter.

Min erfaring er når legen foreslår nye ting, les om det, vurder det, før du takker ja. Ikke alt virker.Har du uendelig masse penger, er det ikke noe problem. De færreste av oss har det. Derfor kan det være lurt å lese selv og tenke litt over hva du vil ha av behandlingen. Og kanskje velge det viktigste av behandlingen.

Takstameteret går, ikke bare inne hos legen, men også på de behandlingene eller prøvene du blir foreslått. Det kan også være smart å lese litt, om du ikke er totalt brain-fog, for å sette deg inn i hva du tror kan være grunnen til at du har det slik du har det nå, slik at du er litt forberedt. For eksempel: tror du at du har fått parasitter på en utenlandstur, tidligere Epstein-barr, kyssesyke, tror du at du kan ha lave kortisolverdier, andre hormoner, tror du at du er underdosert på thyreoideahormoner, tror du at du trenger T3, tror du at Levaxin ikke virker, tror du at du har en eller annen form for irritabel tarm, lurer du på om du har for lave verdier på vitaminer eller mineraler osv.

For eksempel foreslår min lege tarmskylling. Jeg er skeptiker, og det finnes ingen vitenskapelig undersøkelser som viser at det har noen som helst effekt. Mange av hans pasienter bruker tarmskylling. Det kan bli dyrt. Selv tror jeg at min IBS (irritabel tarm) skyldes SIBO (tynntarm, ikke tykktarm). I tynntarmen kan man ikke skylle, den er forseglet!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Standard Nå har jeg vært hos "spesialisten"..

Etter flere ukers ventetid har jeg i dag vært hos spesialisten som skulle vurdere stoffskiftet og binyrene mine. Han var indremedisiner og jeg er veldig i tvil om stoffskifte og binyrer er noe han kunne noe særlig mye om.. Ble kort sagt kjempeskuffet! "Alt ser så fint ut at det er helt sikkert at det ikke er noe galt med verken stoffskifte el. binyrer".. At FT4 er 12 (12-22) uansett TSH og at FT3 ikke har blitt målt er helt uvesentlig for TSH er så fin og det er den vi må se på..
    Morgenkortisolprøven (serum) lå innenfor normalområdet til tross for at jeg var ganske stresset ved prøvetaking, men det trengte vi ikke å bry oss om. Han kunne også konstantere at skjoldbruskkjertelen var hoven/forstørret, men det var ikke så farlig for jeg hadde ikke antistoffer og (nok en gang!) TSH er jo så fin..!

Eneste som kom ut av det var at jeg nå blir sendt på MR for å få sjekket hodet og så blir det ev. nevrolog for å finne ut av den prikkingen i hendene/underarmene. Fikk også mast til meg kortisol-spyttprøve, men da bare for kveldsmåling..(?)
    Ellers så kunne han ikke greie å gjette på hva som feilte meg..

Formen er jo like dårlig uansett hvor fin TSH er.. Hva skal jeg gjøre nå da..?????

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Standard Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte

Er det noen som har fått fastlegen sin med på å måle RT3..???

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Nå har jeg vært hos "spesialisten"..

Formen er jo like dårlig uansett hvor fin TSH er.. Hva skal jeg gjøre nå da..?????
    Her er en video hvor farmasøyt Suzy Cohen forklarer hvorfor TSH egentlig er ganske uvesentlig hvis problemet er når T3 ikke når inn i cellene.
    Viktigere å måle er blodprøver Ft3 og Rt3 og at man har nok av mineralene jern, sink, selen, kopper, magnesium.

Den kjente journalisten Per Egil Hegge i Aftenposten beskriver i boken Og så må du ikke stille spørsmål hvor syk hans kone Birgit var, til tross for at blodprøvene var helt normale.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Etter mye frem og tilbake med leger her og der har jeg omsider fått tatt og nå også fått svar på kortisol-spyttprøvene mine. Noen som vet hva som er referanseområde for slike prøver hos hormonlaboratoriet i Oslo?
    Morgen 4,4 og kveld 0,8 og dette fikk konklusjonen "normalt" uten noen videre forklaring el. oppgitt referanseområde..

En annen ting som kom for dagen var lav puls; 50-52 (!) Blodtrykk 128/75.. Noen ideer om hva dette "betyr"..? Jeg er ikke i god form..

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    71
    Meldinger
    64

Hei

Her er referanseområdet for spyttprøver + en link til analyselisten.

Forventede verdier, Kortisol i spytt

Referanseområde for:

Menn og kvinner kl. 07 – 09: 3,5 - 27,0 nmol/l
    kl. 21– 23: < 6,0 nmol/l

Verdiene faller litt med økende alder.
    Barn < 1 år har ingen døgnvariasjon, og nivåenederes er høyere

Alfabetiskanalyseliste, hormonlaboratoriet:

http://old.aus.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=368&I=3761

JosieS

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Standard Sterke symptomer på lavt stoffskifte

Noen som har vært hos DS på Heggeli Helhetsmedisin som kan si noe om hvor lang tid man må påregne før man er i gang med noe slags behandling? Er det slik at man først har time, så tar prøver i etterkant og deretter ny time for vurdering av prøveresultat før man kan forvente å komme i gang med noe slags behandling..? Hvor lang tid tar ev. dette i og med at det er slik laaaang ventetid på time..?
    Er redd det er verre å "bli normal igjen" jo lengre jeg går i "tåkeheimen"..

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Standard Sv: Tidsperspektiv for behandlingsstart..?

Ja, jeg har vært hos DS Heggeli. Jeg begynte vel der i august. I etterkant av første besøk tok jeg en rekke prøver. Blodprøver, matvareintoleransetest, døgnurin, avføringsprøver etc. Dette vil sikkert variere fra person til person. Enkelte prøver må tas til spesielt tidspunkt i forhold til syklus. Jeg tror at neste konsultasjon da vil være ca 6-8 uker etter første konsultasjon. Ting vil sikkert variere fra person til person, men da begynte "magebehandling" en del opplegg for å få orden på mage tarm problematikken og kostholdsomlegging pga matvareintoleranser, insulinresistensproblematikk. Det var først etter at jeg var ferdig med denne behandlingen at jeg kunne begynne med stoffskiftehormoner. Det var vel i februar en gang. Jeg er i allefall veldig fornøyd. Lykke til

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Da har jeg vært på MR for å få sjekket hypofysen og på ultralyd med skjoldbruskkjertelen.. Vet ennå ikke resultatet av MR`en men de fant flere kolloide(?) knuter på skjoldbruskkjertelen. Noen som vet hva dette kan gjøre for funksjonen til skjoldbruskkjertelen?
    Skal til legen på torsdag for å høre resultatene og hva som skal skje videre.

Tro om man kan få kjøpt tålmodighet et sted..?

Tidsperspektiv for behandlingsstart..? Hvordan var opplegget når du begynte med stoffskiftet da? Tidsmessig/fremdriftsmessig tenkert jeg..

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard Sv: Tidsperspektiv for behandlingsstart..?

Tro om man kan få kjøpt tålmodighet et sted..?
    Ja, er ikke det noe man skal smøre seg inn med se i kosmetikkavdelingen.

Side 5 av 19 Først 12345678910111213141516171819 Siste

Lignende tråder

1. Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år
    Av Vår i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 36
    Siste melding: 13-12-10, 17:40
  2. Symptomer på lavt stoffskifte?
    Av Mann28 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 50
    Siste melding: 15-06-10, 22:11
  3. Hud-symptomer på lavt stoffskifte (link)
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 0
    Siste melding: 17-02-10, 10:06
  4. Jeg har de fleste symptomer på lavt stoffskifte
    Av Imse i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 31-08-09, 11:58
  5. Psykiske symptomer og lavt stoffskifte
    Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 9
    Siste melding: 25-10-08, 10:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn