Det er dobbelt så tungt og være syk når man må forholde seg til mennesker som behandler en som en latsabb som ikke gidder og bli frisk.
Jeg valgte for min del og eliminere vekk fra mitt liv slike mennesker, og heller bruke den energien jeg har på de som virkelig bryr seg om meg og støtter meg, både på de vonde dagene og de gode dagene. For meg var det riktig, selv om det var snakk om foreldre og søsken. Jeg har fremdeles kontakt med dem, men nå er det ikke slik som før; jeg slipper dem ikke lenger innpå meg, slik at ordene deres sårer. De blir behandlet høflig, men jeg forteller dem ikke hvordan jeg har det, og jeg er ikke lenger unnskyldende for rot eller ting som burde vært gjort.
Og om de likevel ikke klarer og holde munn, så spør jeg dem om de pleier og fortelle andre mennesker de besøker at de absolutt burde vasket vinduene sine, for det er ikke akkurat så høflig......

Et tips som jeg har hatt, og har, stor nytte av, er og skrive små oppmuntringer til meg selv og henge på kjøleskapet. F.eks: i dag har jeg dusja, i dag gikk jeg en tur, i dag vaskte jeg kjøkkengulvet, i dag har jeg kost meg med og høre musikk, i dag roste noen klærne mine, i dag orket jeg og handle, etc.
Disse små lappene minner meg hele tiden på at jeg faktisk gjør noe og at jeg har mye og glede meg over.