Det, du fortæller, er interessant. Men om man bliver frisk /rask af at spise anderledes, må afhænge af, om man har antistoffer - og derfor har mistet kirtlen eller dele af den - og om man griber ind med en radikalt anderledes kost MEGET hurtigt efter at man er blevet syg. Det er meget vanskeligt, eftersom de her dårligdomme kommer snigende og så fordi, der står en hær af læger parat til at berolige folk med fortællinger om, at de ikke er syge, fordi det bare er noget subklinisk. Det er det så et stykke tid, hvorefter man falder brat og bliver vældig syg. På det tidspunkt er man meget slidt, og bl.a. binyrerne er mere eller mindre trætte etc. etc., så alt i alt er det ikke så enkelt bare lige at ændre sin skæbne ved kosten, mener jeg.

Den amerikanske læge Datis Kharrazian - ham med denne bog http://www.thyroidbook.com/ (og en anden hjemmeside, som jeg ikke kan finde!) - har nogle af de samme ideer om kost, men han er meget specifik, når det gælder de fødevarer, man må udelade - nogle kan ikke en gang tåle gulerødder, siger han Men så vidt jeg forstår, så mener han faktisk, at man kan bremse de antistoffer, som æder skjoldbruskkirtlen. Det ville ikke være så dumt, hvis han havde ret - men for mange af os er problemet altså, at vi allerede er blevet "spist".

Hvilken årsag har der været til dit lave stofskifte?
Jeg ved, at Rufus herinde er stoppet med stofskiftemedicin, og at hun arbejder sig frem ved at tilgodese sin fordøjelse. Men for de fleste herinde ville det være farligt at droppe medicinen, mener jeg. Der er ikke noget, der kan erstatte stofskiftehormon ...

Nielsigne