Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Threaded View
-
12-06-12, 19:16 #5
Sv: Hjelp til formulering av brev til Legen
Fant en fin artikkel i den norske lægeforening / tidskriftet
http://tidsskriftet.no/article/520845
Kommer til å bruke dette avsnittet i artikkelen. Selv om jeg har negativ anti-tpo, så stiller jeg gladelig opp på testen de beskriver hvis lengen ikke mener at det er bra nok at jeg faktisk reagerte positivt på behandlig og sett ting med familiehistorie
"Vurdering
Latent hypotyreose, som defineres som en tilstand der FT4 og FT3 er normale, mens TSH er lett forhøyet (4 - 10 mIE/l), kan være første stadium i utviklingen av hypotyreose. Det kan også være uttrykk for mer tilfeldige svingninger i analyseresultatene, og verdiene bør derfor kontrolleres etter 4 - 8 uker. Ofte vil en autoimmun tyreoiditt begynne med latent hypotyreose, og hos noen kan denne vare i lang tid før den blir manifest. Disse pasientene har ofte forhøyet anti-TPO. Bare en del av pasientene med latent hypotyreose har symptomer og vil ha nytte av behandling. Leger har derfor ofte vært tilbakeholdne med å starte tyroksinbehandling, og har i stedet valgt å kontrollere resultatene og så starte behandling når diagnosen er sikker.
En del pasienter med latent hypotyreose har imidlertid symptomer, og man regner med at 25 - 50 % vil ha nytte av tyroksinbehandling på dette stadiet. Det er viktig å ha en sikker diagnose før behandling startes, siden den vanligvis blir livslang. I de tilfellene der diagnosen er usikker og anti-TPO-nivået ikke er forhøyet, kan en cytologisk undersøkelse av thyreoidea utføres. Finner man lymfocyttinfiltrasjon og forandringer forenlig med autoimmun tyreoiditt, har man en sikker diagnose - og det støtter beslutningen om tyroksinbehandling. "
Lignende tråder
-
Skriv et brev til legen din
Av Mod i forumet Breve til legenSvar: 4Siste melding: 12-06-12, 15:56 -
Har skrevet brev til legen...
Av Huldrena i forumet Breve til legenSvar: 15Siste melding: 01-03-12, 21:21 -
Skrive "brev" til legen - noen med erfaring?
Av Qa i forumet Breve til legenSvar: 9Siste melding: 10-05-10, 14:04 -
Hjelp: Skriver brev til Thyreoidea Poliklinikken....
Av Anne Ma i forumet Breve til legenSvar: 20Siste melding: 17-10-06, 22:20 -
Jeg skrevet et brev til legen. Var jeg frekk?
Av cathrin i forumet Breve til legenSvar: 47Siste melding: 01-06-06, 18:27

Svar med sitat

Bokmerker